اشاره رییس جمهور به توازن کمیت و کیفیت در دانشگاه ها و اعتراض به توجه اساتید به ارسال مقاله به پایگاه علمی ISI در شرایطی است که کشور چندسالی با افزایش میزان ارسال مقالات علمی به پایگاه ISI مواجه شده است

محمد حسین نجاتی: دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور روز گذشته میهمان روسای دانشگاه ها بود. او خطاب به روسای دانشگاه ها، با تاکید بر اینکه، کمیت با کیفیت در دانشگاه‌ها توازن داشته باشد، گفت: "امروز بیاید در هر استان‌تان جهانی بیاندیشید و ملّی و محلّی حل کنید. در استان خودتان، دانشگاه خودتان، دانشگاه استان نمی‌خواهد به مسایل استان بپردازد. برایش راه‌حل پیشنهاد کند، تحقیقاتش را در آن مسیر قرار دهد. مدام به فکر ISI نباشیم، به فکر امتیاز نباشیم؛ رها کنیم این شرک‌ها را و به فکر کشورمان و ملتمان باشیم."

اشاره او به توازن کمیت و کیفیت در دانشگاه ها و اعتراض به توجه اساتید به ارسال مقاله به پایگاه علمی ISI در شرایطی است که کشور چندسالی با افزایش میزان ارسال مقالات علمی به پایگاه ISI مواجه شده است. مسئله ای که باعث شده، کارشناس عطش حاضر برای ارسال مقالات علمی را "توروم علمی " بخوانند. تورمی که تنها باعث افزایش آمار های کمی می شود و کمکی به کیفیت و تولید علم نافع در کشور نمی کند.

در حال حاضر بر اساس جدید ترین آمار ارائه شده از سوی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در هفته گذشته، میزان مقالات علمی ایران در سال 2013 در پایگاه استنادی ISI با احتساب مجموع مقالات کنفرانس ها و مقالات مجلات به 25 هزار و 959 مدرک رسیده است؛

نمودار رشد مقالات ایران

آماری که نشان دهنده کمیت مقالات منتشر شده ایرانی ها در پایگاه ISI است و حاکی از رتبه 18 ایران در تعداد مقالات ارسالی است. اما رتبه ایران در کیفیت مقالات علمی چگونه است؟ 

بر اساس بررسی های صورت گرفته، جایگاه ایران در زمینه ارجاع دانشمندان جهان به مقالات ایرانی ( مصداق کیفیت مقالات علمی ، در رتبه 36 دنیا و در جایگاه های پایین تر از کشورهایی همچون رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، آفریقای جنوبی، عربستان سعودی، مصر و ترکیه است. (شرح کامل در جدول شماره یک) البته مطرح کردن تنها بخشی از واقعیت از سوی وزارت علوم تنها به اینجا نیز ختم نمی شود. هم اکنون معیارهای مختلفی برای تولید علم یک کشور مطرح می شود.

براساس معیارهای شناخته شده در دنیا که هرساله در برنامه توسعه انسانی سازمان ملل متحد نیز به آن اشاره می شود، معیارهایی نظیر: تعداد مقالات ارسالی به پایگاه های علمی، تعداد ارجاع به مقالات، تعداد محققان هر کشور به ازای هر یک میلیون نفر، درصد تولید علم هر کشور از کل تولیدات، میزان تولید ناخالص ملی به ازای هر نفر، نسبت تولید علم به تولید ناخالص داخلی و سهم رشته های فنی، مهندسی از کل رشته های تحصیلی از جمله معیارهای اصلی در سنجش تولید علم هر کشور است.

بر این اساس ، کارشناسان نشریه معتبر نیچر، براساس آمار مقالات منتشرشده از ژانویه تا اکتبر 2012 / دی 1390 تا مهر 1391 برای کشورهایی که بیش از شش هزار مقاله منتشر کرده اند، 39 کشور جهان پیشرو در تولید علم را مرتب کرده اند.

براساس اطلاعات مندرج در این نشریه معتبر جایگاه ایران درزمینه ارجاع به مقالات علمی در میان 39 کشور مورد بررسی قرارگرفته 36 است. (جدول شماره یک) به طوری که در منطقه خاورمیانه بررسی کیفیت مقالات تولیدشده در نشریه «نیچر» نشان دهنده آن است که در عربستان سعودی کیفیت مقالاتی بالاتر از ایران دارد.

در حال حاضر سهم عربستان در پرارجاع ترین مقالات جهان 0.89 درصد و سهم ایران نصف آن یعنی 0.44 درصد است. از نظر سهم ارجاع، کشور ایران پس از رژیم اسراییل (1.3 درصد)، عربستان سعودی (0.89 درصد)، ترکیه (0.47 درصد)، مصر (0.46 درصد) در جایگاه پنجم منطقه خاورمیانه قرار گرفته است.

 

گزارش نشریه نیچر از 39 کشور پرکار در زمینه ارسال و ارجاع مقالات علمی در سال 2012

کشور

رتبه تعداد مقالات

تعداد مقالات

سهم مقالات پرارجاع (%)

رتبه در پرارجاع‌ترین

ایالات متحده آمریکا

1

311975

1.19

15

چین

2

159121

0.56

30

انگلستان

3

86544

1.44

6

آلمان

4

83216

1.21

13

ژاپن

5

66820

0.5

32

فرانسه

6

57320

0.99

21

کانادا

7

51107

1.09

18

ایتالیا

8

48353

1.1

17

اسپانیا

9

44935

1.01

19

کره جنوبی

10

41770

0.5

33

هند

11

40912

0.37

38

استرالیا

12

40901

1.2

14

هلند

13

30616

1.66

3

برزیل

14

29924

0.43

37

تایوان

15

23592

0.64

29

روسیه

16

22340

0.52

31

سوئیس

17

21796

1.91

1

ایران

18

20065

0.44

36

سوئد

19

19421

1.22

12

ترکیه

20

19396

0.47

34

لهستان

21

17602

0.79

26

بلژیک

22

16442

1.63

4

دانمارک

23

12376

1.77

2

اتریش

24

11132

1.52

5

رژیم اشغالگر قدس

25

10844

1.3

10

پرتغال

26

10068

0.68

28

نروژ

27

9456

1.33

8

فنلاند

28

9368

1.28

11

سنگاپور

29

9347

1.01

20

مکزیک

30

9304

0.7

27

یونان

31

9281

1.13

16

جمهوری چک

32

8400

1.32

9

آفریقای جنوبی

33

7625

1.44

7

نیوزیلند

34

7314

0.98

22

مالزی

35

7037

0.3

39

آرژانتین

36

6866

0.94

23

ایرلند

37

6238

0.91

24

عربستان سعودی

38

6203

0.89

25

مصر

39

5911

0.46

35

 

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    652 4
    خب وقتی شرط قبولی در مقطع دکترا و ارتقا استاد فقط همین مقاله باشه اوضاع از این بهتر نمیشه....!!!
    • دانشیار دانشگاه شهید بهشتی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      151 2
      متاسفانه الان اختراعات پزشکی خرید و فروش میشود. خریدار از مخترع اختراع پزشکی را میخرد و به اسم خودش تبت میکند و وزارت بهداشت هم اصلا برخورد نمیکنه!!! تا وقتی اختراع و تحقیق خرید و فروش میشه دیگه نباید منتظر کیفیت بالا باشیم!!! خرید و فروش اختراع ضربه بزرگ به بنیان علمی کشور می زند و مسئولین وزارت بهداشت باید قاطعانه برخورد کند!!
    • زارعی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      98 1
      خبرآنلاین جون ما قبلا هم ازت خواهش کردیم یه میزگردی مصاحبه ای گزارشی بذاری راجع به این سیستم آموزشی غلط که اساتید دانشگاه دانشجویان خود ار ملزم می کنند مقالات خارجی که البته خودشون در اختیار دانشجو قرار می دن ترجمه کنند و در قبال اون 6 7 نمره بگیرند کاری که نداره یه سری به دارلترجمه ها بزنند حساب کار دستتون می یاد یعنی یه استاد یا رئیس دانشگاه خودش نمی فهمه دانشجویی که زبان انگلیسی رو به زور پاس می کنه نمی تونه این مقالات سخت تخصصی رو ترجمه کنه بعد هم استاد میاد همون مقالات رو به عنوان تالیفات خودش چاپ می کنه توی دانشگاه شیراز که از این معضلات فراوونه
    • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      26 1
      دانشجو دکترا که بودم من تو آزمایشگاه کار می کردم همکلاسیم تو خونه مقاله می نوشت! زودتر از من هم فارغ التحصیل شد و الان هم مقاله نویسو به عنوان شغل در نظر گرفته خونه مقاله می نویسه با اسم دانشگاه های متفاوت و اسم مدیر گروه اون دانشگاهم تو مقالش می نویسه و از دانشگاه پول می گیره و علاوه بر اون یک پول هم از ستاد نانو میگیره! یک ونیم از ستاد نانو میگیره و یک و خرده ای هم از دانشگاه پول خوبی میشه!
    • سحر IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      11 37
      شما اسرائیل و عربستان را دست کم گرفتید که میگید ما از اونها پایین تریم؟!!! بیشترین نرخ رشد علم در دنیا مال عربستانه. ضمنا رتبه 36 در دنیا برای ارجاع مقالات خیلی خوبه. جالبه که بعضی ها هر پیشرفتی در دولت قبل را میخوان زیر سوال ببرن.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      11 28
      جناب دانشیار دانشگاه شهید بهشتی سر کار نشستی خبرانلاین می خوانی و کامنت میذاری؟ همینه که سطح علمی دانشگاه ها پایینه. کار کنید آقا کار!
    • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      48 1
      همین الان توی یکی از این دانشگاه های معروف ایران (ش) به خاطر نداشتن مقاله از پایان نامه ارشد یک نمره کم می کنند
    • ارشادی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      12 1
      طی چند سال گذشته توجه و تمرکز بر چاپ مقاله از طرف وزارت علوم به شدت بالا رفت و بیشتر اساتید خودشون قربانی این موضوع هستند. وقتی گرنت پژوهشی شما را با توجه به همین امتیازات پژوهشی تعیین می کنند و هر سال مثل مدرسه، شاگرد اول پژوهش و تحقیق را معرفی کرده و برای اون ینر می زنند، نباید انتظار دیگری داشته باشیم! لطفاً از وزارت علوم شروع کنید تا به روسای دانشگاه ها و نهایتاً به اساتید و دانشجویان برسید. ما با همون اهنگی که می نوازند داریم حرکات موزون انجام میدیم و چاره ای هم نداریم!!!
    • دانشجو A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      14 1
      نخیر جانم! تا وقتی یه عده آدم و نهاد هستن که پول میگیرن isi مینویسن وضع از این بهتر نمیشه.حتی شنیده شده پول میگیرن بجای طرف میرن امتحان تافل میدن.نمردیم و فهمیدیم عالم و دانشمند واقعی کیه!کیفیت فدایی کمیت !!!!!!!!!!!!!!!!
    • زهرا A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      6 13
      تولید علم و بخصوص اختراع زمانی مفید هست که گره ای از مشکلی باز کنه و در صنعت مفید واقع بشه. اختراعی که صرفا به ثبت برسه و استفاده ای ازش نشه به چه درد میخوره؟ در تمامی کشورهای پیشرفته و در قانون حمایت از اختراعات کشور ما، اختراع قابلیت خرید و فروش رو داره و اصلا اعتبار اختراع هم به همین استفاده در صنعت هست... مخترع تولید میکنه و صنعتگر پول میده و استفاده میکنه!!
    • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      14 0
      نکته‌ای که دانشیار شهید بهشتی‌ گفتن درست است، الان مخترع اختراع پزشکی‌ را میفروشد، یک اختراع حداکثر تا ۳ نفر امکان ثبت دارد و برای ۳ نفر درباره آن اختراع مقاله نوشته میشود،دقت کنید،یک نفر اختراع می‌کند ولی‌ ۳ نفر از آن استفاده میکنند و به نام ۳ نفر ثبت میشود!! یعنی در اصل یک مخترع داریم،ولی‌ در وزارت بهداشت اسم ۳ نفر بنام آن اختراع نوشته شده است!! پس حتّی به کمیت هم نباید دلخوش بود چه برسد به کیفیت!!
    • دانشیار دانشگاه شهید بهشتی‌ IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      10 0
      در جواب خانم زهرا: بله درسته، مخترع ، اختراع را میتواند بفروشد تا به تولید برسد، اما در موردی که ذکر کردم، متاسفانه برخی‌ دانشجویان پزشکی‌ ، اختراع را از مخترع می‌خرند و به نام خود ثبت میکنند و سپس از وزارت بهداشت تحت عنوان مخترع از طرح معاف میشوند!! فکر نمیکنم اختراع با این هدف ، مزیتی برای کشور داشته باشد، و فقط باعث ضربه به بنیان علمی‌ کشور و راه گریزی برای افراد سودجو می‌باشد!! فراموش نکنید که فرار از طرح پزشکی‌ به معنی‌ ،محروم شدن روستاها و مناطق محروم از پزشک میشود و خسارت جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت!!
  • علی A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    حالا اگه دولت قبل بود همین موضوع از افتخارات محسوب میشد و سعی میشد با کپی پیست های بیشتر رتبه را بالا ببریم
    • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      6 6
      کپی پیست توی isi؟ اونجا اگر کپی کنی بهش میگن دزدی.
  • بی نام RO ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    آمار این مقالات اغلب مربوط به ژورنال های پولی است.متاسفانه..
    • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      50 4
      البته و صد البته، چاپ مقاله در مجلات معتبر علمی باعث افتخار خواهد بود. نه چاپ در هر مجله ای که خودشو به زور قاطی مجلات آی- ای-آی (متاسفانه انگلیسی که تایپ کردم میزنه ماراکتر نامعتبر)کرده و برای چاپ مقاله یه پولی هم دریافت می کنه. هستند برخی مجلات نا معتبر که توی هر شماره اون کلی مقاله ایرانی می بینی.
    • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      56 2
      کاملاً با نظر دوستمون موافقم. راست میگین مقاله را در مجلات معتبر رشته های مربوطه چاپ کنین !!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      22 3
      درسته. یکی از اساتید دانشگاه‌ها به یکی از این ژورنال‌های پولی تعمداً مقاله‌ای غلط فرستاد و آن ژورنال هم پذیرفت ولی چون پول پرداخت نشده بود، منتشر نشد!
    • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      56 22
      من حرف شما را تکذیب نمی کنم اما توجه بفرمایید که پولی بودن مجله به هیچ عنوان به معنای بی ارزش یا کم اعتبار بودن آن نیست.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      8 0
      اغلب؟!!!!
    • بی نام IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      26 31
      ژورنال آی-اس-آی پولی نداریم. پولی که بعضا میگیرند واسه دسترسی آزاد است نه پذیرش مقاله.
    • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      16 3
      ژورنال پولی هم اگر باشه ولی ارجاع بهش بشه نشون میده که سطح اون مقاله خوب بوده.
  • حقیقت گو IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    51 1
    از این توجه رئیس جمهور واقعا متشکرم. امیدوارم در عمل راهکاری ارائه شود که سهم مقالات در ارزیابی عملکرد پژوهشی افراد کاهش یابد. البته این روند باید به تدریج صورت بگیرد چون خیلی از ما دانشگاهیان به این روند نامطلوب خو گرفته ایم!! در عدم کیفیت مقالات ایران همین بس که در حال حاضر در خیابان انقلاب و بیخ گوش دانشگاه بزرگ تهران مقالات آی اس آی جعلی خرید و فروش می شود و هیچ صدایی از جامعه ی علمی کشور برای اعتراض به این موضوع بلند نمی شود!!!! هیچ جمعی از اساتید بیانیه نمی دهند!!! اگر در دانشگاه ها واقعا روند تولید مقاله سالم و بی عیب و نقص و بر اساس کارهای علمی دقیق و با زحمت و هزینه بود حتما به این روند ناسالم چاپ مقاله که برای کاسبی ایجاد شده و به آبروی کشور هم آسیب می زند، اعتراض می کردند اما....
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    61 0
    وقتی که طبق بخشنامه های وزارت علوم دو نمره از دفاع پایان نامه مربوط به چاپ مقاله باشه همه به فکر مقاله هستند.
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      1 5
      کجای کاری؟ الان دو نمره به نیم نمره تغییر کرده ، یعنی نوزده و نیم نمره پایان نامه و نیم نمره مقاله
  • محمد IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    31 0
    با تشکر از خبر آنلاین یک گزارشی هم از داده سازی تهیه کنید بد نیست ممنون
  • بی نام IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    12 1
    چرا راه دور بریم وقتی کارمند اداره در هر سطحی ارزشیابیش بر اساس مقاله و کتاب و ... است انتظار دیگری نمیشه داشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 3
    خیلی جالبه هند و ترکیه که در ظاهر خیلی کار علمی می کنند و از ما پرکارتر هستند پایین ترند.
  • ابوالفضل IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 7
    این آمار منصفانه نیست. شما باید آمار مقالات پر ارجاع را در ۸ سال قبل هم بیان کنید. وگرنه دو آمار مختلف را با هم مقایسه کرده‌ایم. کاری که ۸ سال است در برخی دانشگاه‌ها خیلی رواج پیدا کرده.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    59 30
    عربستان پول میده مقاله میخره و به اسم عربستان میزنن ما هم داده سازی می کنیم به دستور اساتید محترم
    • قلی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      34 11
      آخه تا کی می خوایم با تعصبات 100 ساله به مسائل نگاه کنیم !!!؟ وقتی عربستان پول میداد تا مقاله بخره شما اونجا بودی ؟
  • قلی IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    21 1
    خیلی از اساتید دانشگاه ها دانشجوهارو مجبور می کنن تا در طول ترم برای گرفتن نمره خوب یه مقاله کار کنن و بعد به اسم استاد توی همایش ها یا مجلات منتشر کنن.... اینو بارها به چشمم دیدم که میگم، خودم سه بار به این روش 19 و 20 گرفتم از استادام
  • بی نام IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    15 9
    خوب که چی؟ اینا چه اثری در افزایش میزان درآمد زایی واسه مملکت داره... آیا سودی نصیب مردم تو این مملکت میشه؟؟؟ چقدر اختراعات و یا اکتشافات موثر میشه که مفید فایده واقع میشه و یا از فروش جهانی آن ارز وارد مملکت میشه؟؟؟ شنیدی میگن اللهم اعوذ بک من علم لا ینفع .......
  • م A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    15 1
    زمانی که اولویت تحقیقاتی کشور ما اولویت تحقیقاتی دنیا محسوب نمی شود اگر یک محقق برای حل یک معضل منطقه ای تلاش کند مسلما قادر به استخراج مقاله معتبر نیست در این حالت او به نیاز های تحقیقاتی کشور خودش پاسخ داده است اما بر اساس معیار های تدوین شده به علت عدم چاپ مقاله یک امتیاز هم عایدش نمی شود. به عبارتی کشور خودش را آباد کرده اما خانه اش را ویران.
  • سعید A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    23 0
    نمره پایان نامه مشروط به مقاله ، قبولی دکتری مشروط به مقاله ، هیئت علمی شدن مشروط به مقاله ، حالا بماند که محتوای این مقالات چقدر کاربردیه، یسری مزخرفات کپی پیست میشن، قسمتی کم و زیاد میشن، عنوان تغییر میکنه و چاپ میشه، قشنگیش اینجاس که آخرشم مولف اونو میندازه تو خاطراتش، کسیم استفاده نمیکنه. شعار نمیدم،خود من 3 تا مقاله آی اس آی تو زمینه کنترل کیفیت دارم که یکیش 12 بار سایت شده، الانم تو بازار کار میکنم ...
  • بی نام A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    76 2
    البته یه چک بفرمایید چند درصد از isi نویس ها الان ایران موندند.چون همه مقاله می نویسند که راحت تر بتونند از ایران بزنند بیرون.
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 0
    بالاخره تعداد مقالات ایران 25959 تاست یا 20065 ؟ رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری درست میگه یا نیچر؟
  • ای جی IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    43 5
    من اول مقاله که میگیرم به کشور نویسنده نگاه می کنم اگه ایرانی چینی هندی و برزیلی باشه پاکش می کنم!! می دونید چرا؟!! چون بیش از نیمی از مقالاتشون از اساس دروغه و گروهی هم که دروغ نیست به گونه ای نوشته شده که به جواب نرسی!
    • احمدرضا A1 ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      3 0
      حرف حساب هند و چین خوراک دانشجوهاشون از این حرکتاس ، شارلاتانیسم علمی که متاسفانه دانشجویان ایرانی هم راه درست رو همین برگزیدند.
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    48 2
    خود من موقع دادن پایان نامه. بهم گفتن ۲ نمره به lsl تعلق میگیره وگرنه نمرتون از ۱۸ حساب میشه،موقع انتخاب موضوع هم ویگن به چه چیزی بیشتر نیاز داریم اساتید با متر ومعیار اینکه چه مقاله ای در ژورنال ها باز خورد بهتری داره پیشنهاد موضوع میدن که درصد بالایی از این موضوعات با وجود صرف هزینه مالی زمانی وفکری هیچ سودی برای مشکلات خود کشور ما نداره،علت هم کاملا واضحه عدم هدف گذاری. ومدیریت ،وقتی نگاه ما در همه مسایل حول سیاست ومسایل امنیتی باشه مجال وبودجه برای کارهای زیر بنایی نمیمونه!
  • بهمن IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    43 0
    در ایران کار و صنعت با دانشگاه‌ها ارتباط ندارند. مقاله‌های تحقیقی پر ارجاع بیشتر مربوط به کشورهای صنعتی‌ست. کیفیت هنگامی ایجاد می‌شود که ما بتوانیم دانش خود را در عمل پیاده کنیم و به صنعت ارتباطش دهیم نه آنکه علم و دانش دیگران را به عاریه گرفته و با تغییراتی مجددا منتشرش کنیم بدون هیچ‌"ونه استفاده ملموس.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    32 3
    بی کیفیت ترین مقالات رو می نویسیم. فقط کمیت برامون مهمه. دلیلشم باجیه که استادای دانشگاه به زور از دانشجو می گیرن که پایه علمیشون رو بالا ببرن و حقوق بیشتر بگیرن
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    63 41
    دانشگاه آزاد در این کیفیت نامطلوب مقالات چاپ شده بسیار مؤثر بوده است.
    • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      33 2
      دانشگاه آزادی ها هم زیادنا....!
    • بی نام A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      14 6
      افتضاحی که دانشگاههای سراسری با استادای کم سوادش تو این مساله به بار اوردن باعث شده همه امید به دانشگاه آزاد باشه
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    23 15
    دوستان بسه دیگه این همه نق زدن، باید قبول کنیم برای هر کاری باید با حوصله کنیم، نمی توان هم یک دفعه به تعداد بالای مقالات دست یافت هم به کیفیت بالا، بالاخره باید تعداد باشد تا بتوان به سمت کیفی سازی رفت، ما در سال 1372 تعدادی کمتر از 200 مقاله داشته ایم ولی در حال حاضر؟ نکته دوم مقالات را چه کسانی می نویسند؟ من، شما، ایشان، پس اگر خودمان نخواهیم نمی شود، قبول دارم وقتی ملاک و معیار تعداد باشد کار کیفی انجام نمی شود ولی من به عنوان فارغ التحصیل دانشگاه تهران دوستانی دارم که به زور در یک دانشگاه دور افتاده مشغول کار شدند از طرفی دوستانی هم دارم که چند دانشگاه تهران خواهان آنها بودند، چرا؟ چون کارشان با کیفیت بود، پس اگه کار خوب انجام بدی نتیجه اش را خواهی گرفت.
  • یوسف IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    16 2
    دوستان اشتباه نکنید.منظور رئیس جمهور این است که اصل رو ول کرده ایم و به فرع چسبیدیم . منظورشون اینه که چراغی که به خانه رواست حرام است به مسجد برود.یعنی تلاشها در طول این 8سال به بیراهه رفته.
  • سعید A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    37 1
    با سلام با حقوق ماهانه 2 میلیون 50 هزار تومان ( عدد دقیق برای اساتید دانشگاه شریف) انتظار کار علمی هم دارید؟ هر کدام از همکاران مجبورند در 10 جا کار کنند تا امورات بگذره. جالجایی مرزهای دانش پیشکش
  • شهرام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 7
    شما چین و آمريكا رو هم نگاه كني وضعشون بهتر از ايران نيست مثلا چين رتبه 2 رو در بيشترين مقالات داره ولي رتبه 30 در ارجاعات رو كسب كرده با استدلال شما در مورد اين دو كشوز چه بايد گفت؟!
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      8 2
      اونو ولش کن اتریش و هلند رو بچسب
  • مجيد A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    15 0
    متاسفانه علاوه بر توجه كاذب به مقالات در اين حوزه اكثر اساتيد دانشجويان خود را مجبور به تامين مالي مقالات isi كرده و نام خود را در فهرست مقاله دهندگان قرار ميدهند. استاد خود من در ترم گذشته براي 6 نمره ميان ترم دومقاله اماده چاپ را معرفي كرد و گفت شما فقط از نظر مالي تامين كن 400دلار مراحل چاپش با ما و اسم سه نفر را در مقاله ميزنيم و شما هم نمره خودتو ميگيري. جاي تاسف داره كه خيلي دير به اين مشكل پرداخته شد....
  • بابک IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    16 0
    اینهمه مقاله دادیم همشون یا رفت اونور استفاده شد یا توی کمدهای خودمون خاک خورد. اینهمه انرژی صرف هیچی شد. اگه یکم از این انرژی رو صرف کاربردی کردن این مقالات بکنیم اگه یه گوشه ی کمش هم استفاده بشه بهتره از این وضعیت فعلی.
  • بی نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    12 3
    ژاپن رتبه 5 تعداد بيشترين مقالات رو داره در حاليكه كه رتبه 32 ارجاع رو داره يا مثلا هند رتبه 11 بيشترين تعداد مقالات رو داره ولي رتبه ارجاع 38 رو داره، البته خودتون ميتونيد آمريكا و بخصوص چين رو هم در جدول مشاهده كنيد با استدلال شما اين كشورها وضعشون در كيفيت مقالات علمي از ايران بدتره ،
    • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      14 0
      دوست عزیز، ژاپنی ها نگاه درون محور دارند و بسیاری از مقالات آنها به زبان ژاپنی منتشر میشود. مطمئنا قبول دارید که سطح علمی جامعه ژاپن پائین نیست.
    • محمد A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
      1 0
      سلام چک و افریقای جنوبی از امریکا در حیطه ارجاع مقاله بالاترن؟!!! واقعا چک!!!
  • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    35 1
    این پایین آمدن کیفیت هم ریشه با جذب 3000 دانشجوی دکتری بدون آزمون می باشد...
    • بی نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      1 13
      پروفسور! اون 3000 دانشجو هنوز تازه رفتند دانشگاه. ضمنا اگر هم مقاله دادند که خیلی خوبه. نشون میده سطح علمیشون بالا بوده که تونستند مقاله بدن.
    • بی نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      5 1
      بی نام دومی مقاله سر چهار راهها با 1200 می فروشن. تو هم برو بگیر ثابت کن سطح علمی ات زیاده البته عمقش خدا میدونه !!!
  • استاد یار A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    37 0
    جالب است، شرط ارتقاء به دانشیاری و استادی ارائه مقالات ای اس ای است که آیین نامه آنرا خود وزارت علوم تدوین کرده است. در بعضی از دانشگاه ها یک عده اساتیدتنگ نظر مسئول بررسی پرونده اساتید جهت ارتقاء هستند که خود حتی یک مقاله معتبر بین المللی ندارند و با کوچکترین بهانه از بررسی درخواست های ارتقاء امنتاع می کنند. به مقالات پر ارجاع یا مقالات داغ این جانب به دلیلی حسادت بعضی از افراد این کمیته تخصصی هیچ امتیازی تعلق نگرفت. دیگر زمان بررسی صلاحیت و سابقه این کمیته ها رسیده است.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    13 0
    آره دیگه وقتی ی دانشجو کلی ادعا داره مقاله من فلانه تهش ک در میاد همش کپی پست از مقالاتیه ک مثلا سالها پیش نوشته شده و حالا با کمی تغییر متن پایان نامش شده نباید بیش تر از این انتظار داشت ..............اصن بیخیال حرف واسه گفتن زیاده
  • حمید A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    12 2
    بسیاری از کشورهایی که ضریب ارجاع مقاله زیاد هست به خاطر اوپن اکسز بودن مقاله است. وزارت علوم کشورها و دانشگاهها زمانی که مقاله پذیرفته میشه پول میدن به ژورنال که اوپن اکسز چاپ کنن به همین خاطر دسترسی مجققان افزایش پیدا میکنه و ضریب ارجاع بالا میره .. بنابراین معیاری که اشاره شده زیاد به کیفیت مقالات بر نمیگرده.. باید همه شرایز رو با هم سنجید... به خاطر نرخ بالای ارز و مشک انتقال پول محققان ایرانی برای ارسال هزینه چاپ مقالات مشکلات زیادی دارن
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    25 0
    برای انجام پایان نامه حدود 200 مقاله دانلود کردم حتی یک مقاله از ایران هم بین اونها نبود مقاله تولید کردن اسونه اما علم تولید کردن سخته برای تولید مقاله پربار نیاز به منابع مالی است منابع مالی هم اختصاص داده نمیشود لذا نباید کسی تصور کند این مقالات دارای بار علمی هستند.
  • دانشجو A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 7
    من خودم تاحالا 4 تا مقاله پولی برا دانشگاه آزادیا نوشتم که اصن سرو ته نداشته و پذیرفته هم شده... بابا کار ما دانشجوهای متاهل بی پولو تخته نکنین خدایی ...
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 1
    آقای روحانی شما دستور بدید به روسای وزارت بهداشت و علوم تا یه ذره حل بشه الان دانشجو دکتری بخواد دفاع کنه 2 تا مقاله isi می خواد که توی دولت قبلی تصویب کردن شما این جور آیین نامه ها رو که باعث شده مقالات بی کیفیت تولید بشه رو حذف کنید
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 1
    آفرین بر سوییس.ارجاع 1.91
  • سیفی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 2
    حالا کیفیت و کمیت بماند. جالب این است که کلی زحمت کشیده میشه که مقاله نوشته شه، بعدش خیلی مواقع باید پولی بدیم چاپش کنن واسمون و مصیبت آنجاست که واسه همین مقالات که نوشتیم باید پول بدیم که از مجلات بگیریمشون و استفاده شون کنیم. ما دیگه آخرشیییییییییییییم به خدا. خیلی باحالیمممممم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    10 12
    مقاله براي جهان سوم است! در دانشگاههاي معتبر عموما مقاله دادن ممنوع است.
    • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      4 2
      گویا اطلاعات شما به قدر کافی نیست دوست من. در همه جای دنیا معیار سنجش علم و پیشرفت علمی به مقالات و کیفیت آن می باشد. چه برای سنجش علمی افراد و چه سازمانها و مراکز تحقیقاتی. تفاوتی که در این خصوص میان ما و کشورهای پیشرفته وجود دارد در این است که ما به تعداد مقالات می نگریم اما شاخص پذیرفته شده جهانی علم سنجی اچ ایندکس محقق می باشد.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    3 5
    isi کجایی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 0
    باعث خوشحالی هست که این صحبت رو از زبان رئیس جمهور خود می شنویم. این نگاه نگاه سازندست. متاسفانه با نگرش غلطی که وجود داشت در دانشگاهی که خود بنده در اون تحصیل می کنم، با هزینه ای بالغ بر 1.5 میلیارد تومان دو ژورنال به نام کشور انگلستان در پایگاه پاب مدبه ثبت رسید تا رنکینگ دانشگاه در بین دانشگاههای داخلی بهبود پیدا کنه. و این رنکینگ تنها بر اساس تعداد مقالات بوده! و زمانی که یک نگاه به مقالات چاپ شده می کنید شاهد هستید که از هر نویسنده در هر پابلیش ژورنال تا 10 مقاله هست. یک افتضاح واقعی واقعی. به امید روزی که علم ابزاری برای لقمه حروم نباشه!باعث خوشحالی هست که این صحبت رو از زبان رئیس جمهور خود می شنویم. این نگاه نگاه سازندست. متاسفانه با نگرش غلطی که وجود داشت در دانشگاهی که خود بنده د
  • هیات علمی یکی از دانشگاه های صنعتی کشور IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 0
    جناب رئیس جمهور، برای یک فرد علمی هیچ چیز بدتر از این نیست که کسی از علمش و از تجاربش استفاده نکند. کاش دستگاه های دولتی قدم پیش گذارند و حل مشکلات خود را از دانشگاه ها بخواهند. کاش معیار ارزیابی اساتید صرفا تعداد مقالات نباشد. کاش حل مشکلات داخلی و تحقیق کاربردی نیز امتیاز داشته باشد (حتی اگر مقاله ای از آن استخراج نشده باشد)... و البته کاش اینهمه تبعیض بین دانشگاه های تهران و شهرستان نباشد.
  • بی نام RO ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    3 0
    مصر را ببینید رتبه ارجاعش 3 است بالاتر از آمریکا ،انگلیس وفرانسه و...اما تعداد مقالاتش بسیار پاین تر از ایرانه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    13 0
    اغلب مقالات آی اس ای ایرانی متعلق به دانشجویان دکترایی است که مایل به کامل شدن ریزومه اشان دارند و غالبا منجر به تولید دانش فنی نمیشود و روش پیشنهاد شده غالب آنها عملا پس از مدتی به کتابخانه ها سپرده میشود. در حالیکه اصل علم همان دانش فنی است که در شرکتهای دارای بخش آر اند دی و پس از سالها وقت و هزینه های بسیار زیاد حاصل میشود و چون الماس گرانبهاست و در دسترس همگان نیست! به عبارت ساده دانش فنی ساخت تجهیزات پیشرفته و یا روشهای کاربردی با ارزش افزوده بالا عملا در فضای اینترنت و یا کتابخانه ها نیست بلکه در اختیار شرکتهای دانش بنیان با پرسنل نخبه و تجهیزات تحقیقاتی فوق العاده گران و خاص است! درد ایران امروز در بخش فنی این حلقه مفقوده است !
  • نوشین A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 0
    دلیل اینهمه ای اس ای مشخصه.تو دانشگاه ما(دانشگاه اصفهان)دستکم درگروه ما که ازش خبر داریم نمره پایانامه رو از 18 حساب میکنن و اگر مقاله خارجی در ژورنال خارجی داشته باشی میتونی نمره بالای 19 بگیری.همین باعث اشتیاق همه ی دانشجوها برای چاپ یه مقاله شده
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 0
    1240000 تومن بده آی اس آی تحویل بگیر.. این خدمات دانشجو و دولت دهم به آموزش عالی و پز مقاله دادن بود. اگه ئقتنی این پزها داده می شد. وقتی ظرفیت تحصیلات تکملی توسط دانشگاه آزاد و پیام نور بقیه دانشگاهه در طول 4 سال چندین برابر میشه . ارزش علم و مقاله و مدرک هم به همون نسبت باید حساب کرد. وقتی دولت از ترس مجلس به تخلف وزرات علوم در 4 سال گذشته رسیدگی نمی کنه و 3000 بورسیه رانتی و اساتیدی بی سواد جذب شده را برسی نمی کنند و اگر بررسی کنند کمیسیون آموزش مجلس وزیر را تحت عنوان نظارت تحت فشار قرار می ده باید هم این وضع نا بهنجار باشه . ما دانشگاهین 8 سال در خفقان فقط تحقیر شدیم.. و مردانی سرآمد ایشان بود
  • الیمی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    1 0
    تا بستر سازی در زمینه اقتصاد ، فرهنگ و ... شکل نگیرد شخصیت ،،، تولید علم ،،، به معنای واقعی در کشورمان شکل نمی گیرد .
  • بی نام IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 2
    جالب است برای یکی از دوستان که در آمریکا در یک موسسه پیشرفته علمی کار می کند، باید تعهد بدهد هیچ کدام از نتایج خود را تا 5 یا 10 سال چاپ نکند! اما در اینجا بدلیل موارد ذکر شده در بالا، حتی در انتخاب موضوع پایان نامه باید موردی را انتخاب کنی که به اصطلاح "خوش مقاله" باشد! آما یک راه حل این مساله بها دادن به تحقیقات مشتری محور و افزایش امتیاز آن، چه برای هیات علمی و چه برای دانشجو است. بسیاری از صنایع و شرکت ها را می شناسم که با مشکلاتی مواجه هستند و وقتی با یک هیات علمی و یا دانشجوی تحصیلات تکمیلی مطرح می کنند: جواب می شنوند: آقا این مساله قدیمی است دنیا دیگر روی این زمینه ها کار نمی کند! در حالی که حتی یک راهنمایی ساده هم نمی تواند بکند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 0
    وضعیت مقاله بازی در دانشگاهها به آبرو ریزی تبدیل شده است و مسئول بزرگ این خطاها آیین نامه های نادرست ارتقا و ترفیع هستند.
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    10 0
    من خودم مدرک ارشد مهندسی دارم؛ دوبار پایان نامه نوشتم، بیشتر پایان نامه ها تو کشور ما, عددسازیه! نتیایج پایان نامه؛ غیر واقعی هستن! چون همه میخان فقط یه جوری تموم بشه! یادمه یه استادی میگف، تو کشور آلمان؛ وقتی میخان یه طرح علمی و فنی رو شروع کنن؛ برای شروع؛ مقالات ارائه شده درباره اون موضوع رو؛ از کشورهای مختلف دنیا مطالعه میکنن؛ ولی همیشه مقالات سه کشور ایران ؛ پاکستان و هند رو میزارن کنار! چون اعتماد ندارن به نتایجشون!
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      5 0
      دقیقا درسته جدول بالا هم همین حرف رو میزنه لقب اینها "شارلاتان های علمی" ئه . اونام شناختن آسیایی هارو
  • اسماعیل IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 1
    من خودم میخواستم واسه پایان نامم روی یک بیماری توی مشهد کار کنم که واقعا گره ای از کار مردم باز میکرد اما استادم گفت برو بابا مگه از این کار ،مقاله در میاد بیا این مضوع رو کار کن. خودمم از اولش میدونستم کار کردن روی این موضوع فقط صرف بیت الماله اما چیکار میشه کرد . فکر کن این همه مقاله نویس اقتصادی توی مملکت داریم ولی وضع اقتصادیمون اینه ، چرا چون تئوری محض بلدیم کاربردی واسه مشکل مملکتمون کار نمیکنیم.
  • بی نام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 1
    تیشه به ریشه علم وقتی زده شد که از عوام الناس نورچشمش شده تازه به دوران رسیده کم سواد رفتن مالزی و تاجیکستان و باکو و هند مدرک دکتری گرفتن با یه کقاله زپرتی شدن استاد دانشگاه و بعد همین ها پول میدادن مقاله می خریدن تا کم سوادی خودشون را پنهان کنن. این بود که آمارمقاله رفت بالا.. کل دکتری هایی که از این کشورها گرفتن بی خوده.. و بورسیه های 30000 نفری
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 0
    دو نمره پایان نامه ارتقاء هیات علمی پذیرش دکتری اینها دلایل تولید مقاله است مقالات فاید ارجاع و بدون کیفیت که ذره المثقالی ارزش ندارن حالا به جای 20 هزار تا، 20 میلیارد تا تولید کن اگه اتفاقی افتاد
  • farindokht A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 0
    رئيس جمهور درست فرمودند، عالم بي عمل مثل درخت بي ثمر......
  • سینا A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    7 1
    از نظر تعداد مقالات 18 ام و از نظر ارجاع 36 ام هستیم یعنی خیلی از مقالاتی که منتشر میشن آشغالن متاسفانه :(
  • ازاده IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    4 0
    بخدا قسم عین واقعیته رفتم برای چاپ اولین مقاله ی آی اس آی خودم با رئیس دانشگاه و مدیر گروهمون صحبت کنم بلکه کمک کنن مقاله رو به چاپ برسونیم اخه روال کار رو نمیدونستم . مدیر گروه دو هفته منو پیچوند رئیس دانشگاه هم گفت خانوم برای ما هزینه داره ! ازش پرسیدم اصلا میدونی آی اس آی چیه ؟!!
  • بی نام A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 0
    رتبه ی ایران از ارجاع از 39کشور 36 هست ؛ و این یعنی تولید فله ای و انبوه مقاله های به درد نخور ! اصلن ارجاع به کنار ؛ ما نباید تاثیر یدونه ار ایم مقالات رو تو زندگی مردم ببینیم ؟ متاسفانه کشورهایی مثل ایران و هند و چین و از این دست شدند بازوی محاسباتی کشورهای پیشرفته ؛ اکثر مقالات این کشورها در حوزه علوم کاربردی دست دوم هست وگرنه به هیچ وجه ایران نمی تونست به این تعداد مقاله چاپ کنه
  • امیرحسین A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    5 0
    پذیرش بدون آزمون در مقطع دکتری را رو بردارید کلأ ورود به دکتری آزمونی بشود؛ سپس پروپزال های بی کیفیت رو دانشگاهها تأیید نکنند و نظارت دقیقی روی داده ها داشته باشند معیار برای ارتقائ رتبه نباید بر اساس تعداد مقالات باشد چون اگر بر این اساس باشدخود به خود کیفیت مقاله پایین می آید. آن موقع از نظر تولید علم می توانیم جایگاهی بدست بیاوریم.
  • لیلا IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
    3 0
    سلام. با آقای امیرحسین موافقم. دیگه تو دکتری بدون آزمون معنی نمیده مخصوصا برای دانشجوهای سراسری که سخت نمره میدن وقتی هم میدن بشدت سلیقه ای نمره میدن.تو نمرات ترم دانشکده ما که اینطوریه و حق و ناحق باهم مخلوطن. حذف شرط معدل هم دانشگاه ها رو گلستون می کنه!دیگه نه دانشجو میناله و نه دانشجو نمره الکی میخواد و نه استاد ناز میکنه و نه استاد عقده هاشو خالی میکنه و نه استاد مجبور میشه گاهی الکی نمره بده و خیانت هم کمتر میشه.
  • فرزاد اردشیری IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    1سلام.بنده نظر خاصی ندارم اما به هر حال بد نیست بگم که به نظرم همه ی افراد باید نظر بدن