در چند سال گذشته کارگردان‌های بسیاری از سینما و تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی آمده‌اند.

بهناز شیربانی: این روز‌ها بسیاری ترجیح می‌دهند فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه‌شان را در خانه و با خیال آسوده تری ببینند.

بنابراین طبیعی است که بسیاری از کسانی که می‌گویند قیمت بلیت سینما‌ها زیاد است، محیط سینما‌ها خوب نیست و یاسالن سینمای خوب نداریم و یا از طرف دیگر به سریال‌های تلویزیون معترض‌اند، شبکه نمایش خانگی را انتخاب کنند.

البته ناگفته نمایند که طی چند سال گذشته برخی ازکارگردان‌هایی هم که قدم درشبکه نمایش خانگی گذاشته‌اند این مدیوم را فضای امن‌تری نسبت به سینما و تلویزیون می‌دانستند، برخی ازآن‌ها ازاین تجربه استقبال کردند و برخی دیگرترجیح دادند از این فضا فاصله بگیرند.

محمد حسین لطیفی، بیژن بیرنگ و منیژه حکمت از جمله کسانی هستند که ساخت مجموعه برای شبکه نمایش خانگی را تجربه کردند و نظرات متفاوتی نسبت به آن دارند که در ادامه می‌خوانید، اما شبکه نمایش خانگی هنوز در کشورما اتفاق پیچیده‌ای است که نیاز به بازنگری و تلاش بیشتر برای سروسامان گرفتن دارد واز صحبت‌های کسانی که از نزدیک با مشکلات ان دست و پنجه نرم کردند اینطور به نظر می‌رسد که نبود مدیریت درست و حرفه‌ای مهم‌ترین عاملی است که سد راه شبکه نمایش خانگی شده است.

باز هم مشکل کپی‌رایت
اوایل سال ۱۳۸۹ اولین سریال شبکه نمایش خانگی تولید شد و محمدحسین لطیفی که سال‌ها کارگردانی برای تلویزیون را تجربه کرده بود، تصمیم گرفت پا به این عرصه بگذارد. سریال «قلب یخی» نخستین تجربه سریال‌سازی در عرصه شبکه نمایش خانگی بود و البته تجربه‌ای موفق برای محمد حسین لطیفی، آن‌قدر که در ابتدای عرضه این محصول، استقبال بسیار خوب مردم متولیان این عرصه را نیزغافلگیر کرد.

اما از سوی دیگر و در کنار جذابیت‌های این مدیوم زوایای ناشناخته دیگری هم وجود داشت که مرورپر رنگ‌تر شد، وقفه‌های عرضه محصولات شبکه نمایش خانگی اوایل خیلی به چشم نمی‌آمد، اما رفته‌رفته به یکی از معضلات آن تبدیل شد و کسانی که انتظار داشتند در تاریخ مقرر سریال مورد علاقه‌شان را ببینند را دلزده کرد. بعداز ساخت سری اول مجموعه «قلب یخی» و پس از ۷ ماه سری دوم آن وارد بازار شد و این بار خبری از استقبال پیشین از سوی مخاطبان نبود ودر ‌‌نهایت سری سوم مجموعه که این بار سامان مقدم کارگردانی آن را به عهده گرفت و علی‌رغم وجود چهره‌هایی چون مهران مدیری، هدیه تهرانی، رضا عطاران، هانیه توسلی و... نتوانست آن‌طور که باید فروش خوبی داشته باشد.

محمد حسین لطیفی به عنوان کارگردانی که برای نخستین بار کار کردن درمدیوم شبکه نمایش خانگی را تجربه کرده است درباره نقاط ضعف مدیوم شبکه نمایش خانگی می‌گوید: «نبود قانون کپی رایت یکی از نقاط ضعف کار کردن در این مدیوم است وموضوع دیگر این است که متاسفانه بین پخش کننده و تولید کننده رابطه درستی وجود ندارد.»

او که یک سال پس از ساخت سریال «قلب یخی»، سریال «ساخت ایران» را با بازی محمد رضا گلزاروامین حیایی در خارج از ایران برای شبکه نمایش خانگی ساخت و اتفاقا وجود نسخه‌های جعلی سریال ضرر زیادی را به این پروژه تحمیل کرد می‌گوید: «واقعیت این است که همه چیز خوب شروع شد اما روند آن مشکل داشت چرا که اطمینان مخاطب از بین رفت. ما در سریال «قلب یخی» همزمان با تصویربرداری سریال را پخش می‌کردیم، شیوه‌ای که در حال حاضر آقای میرباقری هم آن را انجام می‌دهد، در صورتی که به نظر من روش درست این است که حداقل یک فصل بطور کامل ساخته شود و بصورت یک پکیج در اختیار مخاطب قرار بگیرد، دیگر دست مخاطب است که این پکیچ را یکجا خریداری کند یا تک تک. اما به نظر من این شیوه مناسب تری است.»

لطیفی معتقد است که در مرحله اول در زمینه ساخت سریال برای شبکه نمایش خانگی بهتر است به سراغ رمان‌های برجسته کشور برویم تا در زمینه متن، قوی عمل کنیم تا مخاطب هم جذب قصه بشود و در مرحله بعد باید به قانون کپی رایت توجه کرد و این مشکل را حل کرد تا بار دیگر اطمینان مخاطب به شبکه نمایش خانگی برگردد و در مرحله آخر بهتر است پخش کننده عهده دار تهیه کنندگی مجموعه بشود یا پخش کننده و تهیه کننده با هم کنار بیایند و سیستم پخش درستی داشته باشیم تا شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه باشیم.

منیژه حکمت نیز که به تازگی با مجموعه «عقاید یک اکتور سینما» شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد معتقد است که: «متاسفم از اینکه برخی فقط به خاطر پول و سرمایه‌ای که در اختیار دارند در شبکه نمایش خانگی کار می‌کنند و بدون اینکه با فرهنگ آشنایی داشته باشند دراین مدیوم فعالیت می‌کنند.»

او می‌گوید: «شبکه نمایش خانگی به خودی خود پدیده بسیار خوبی است اما‌ای کاش توسط آدم‌هایی اداره شود که دغدغه آهالی فرهنگ را درک کنند و مثل شامپو با یک کالای فرهنگی رفتار نکنند.‌ای کاش مشخص شود این مدیوم دست چه کسانی است؟»

مهران مدیری
مهران مدیری مجموعه «شوخی کردم» را در دست تولید دارد

رقابت با سینما

اما ورود مهران مدیری به عرصه شبکه نمایش خانگی پر سر و صدا‌تر بود. مدیری با «قهوه تلخ» توانست بار دیگر نظر مساعد بسیاری از مردم را به سمت شبکه نمایش خانگی جلب کند و این مجموعه فروش خوبی داشته باشد و با اینکه این سریال هم از سیستم پخش نامناسب متضرر شد و عرضه نسخه‌های قاچاق ضرر زیادی به این محصول زد، اما بازخوردهای مردم از این سریال خوب بود، مدیری با ساخت سریال‌های دیگری مثل «ویلای من»، «گنج مظفر» توانست این موفقیت را تکرار کند.

در بین مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی، «شام ایرانی» نیز تجربه متفاوتی بود. بیژن بیرنگ با دعوت از بازیگران سینما و تلویزیون آن‌ها را در موقعیت متفاوتی قرار داد و همانند نمونه‌های مشابه این فرم برنامه سازی توانست نظر مساعد مخاطبان را جلب کند هرچند پیش از پخش سری مربوط به حضور بازیگران خانم در این مجموعه با نظر وزارت ارشاد وقفه‌ای در توزیع آن ایجاد شد.

ساخت سری دوم این مجموعه را نیز محمد شایسته به عهده گرفت و باز هم به سراغ چهره‌های مطرح هنرو و ورزش رفت تا بار دیگراین موفقیت را تکرار کند.

البته آخرین سریالی که با سرو صدای بسیاری پیش از عرضه محصول توجه بسیاری را به خود جلب کرد سریال «شاهگوش» به کارگردانی داوود میرباقری بود. این محصول با هزینه بسیار زیادی مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد و بازخوردهای متفاوتی از مخاطبانش گرفته است.

برخی‌ها معتقدند سریال به لحاظ جذابیت برای مردم کشش ندارد و حتی بازیگران چهره‌های که در این سریال در کنار هم قرار گرفته‌اند نمی‌تواند عامل فروش محصول باشد و عده‌ای دیگر طرفدار پر و پا قرص این سریال هستند. البته میرباقری هم مردم را تشویق کرده است که با حوصله بیشتری قسمت‌های بعدی سریال را ببینند و بعد درباره آن قضاوت کنند.

همزمان با پخش سریال «شاهگوش» مهران مدیری نیز تبلیغات سریال جدیدش به نام «شوخی کردم» را آغاز کرده است که به نظر می‌رسد رقیب جدی برای میر باقری محسوب می‌شود با این تفاوت که تبلیغات پخش سریال جدید مدیری به اندازه «شاهگوش» نیست و شاید همین اتفاق باعث می‌شود توقعات مردم از سریال مدیری خیلی بالا نرود.

تهماسب صلح جو منتقد سینما و تلویزیون نیز از زاویه‌ای دیگر به مشکلات شبکه نمایش خانگی نگاه می‌کند و می‌گوید: «شبکه نمایش خانگی در حال حاضرجای سینما را برای مردم پر کرده است. قشر عظیمی از مردم در حال حاضر به سینما‌ها نمی‌روند و آمار و ارقام نشان می‌دهد از اینکه مردم فیلم‌ها را در سینما‌ها ببینند محروم هستند. مثلا اگر تماشاگر سینمای ما پانصد هزار نفر هستند قطعا تماشاگر شبکه نمایش خانگی نیم میلیون نفر است واگر از این منظر به شبکه نمایش خانگی نگاه کنیم می‌بینید که اتفاقا پیده خوبی است.»

او می‌گوید: «متاسفانه سیستم شبکه نمایش خانگی از مدیریت خوبی برخوردار نیست و نقاط ضعف بسیاری دارد مثلا پیدا کردن فیلمی که ۱۰ سال پیش ساخته شده است خیلی سخت است و بهتر است مدیران انرژی بیشتری برای مدیوم شبکه نمایش خانگی بگذارند تا حداقل تهیه فیلم‌های تاریخ سینمای ایران راحت باشد.»

شاهگوش
داوود میرباقری و اکبر عبدی در پشت صحنه مجموعه «شاهگوش»

ورود به یک شبکه جدید
طی چند سال گذشته کارگردان‌های بسیاری از سینما و تلویزیون به سمت شبکه نمایش خانگی آمدند. مهران مدیری، محمد حسین لطیفی، بیژن بیرنگ، سامان مقدم، داود میر باقری ازجمله همین افراد هستند.

بیژن بیرنگ که سال‌ها کار در مدیوم تلویزیون را تجربه کرده است می‌گوید: «شبکه نمایش خانگی رقیب تلویزیون نیست و مثل سینما است و بهتر است به شبکه نمایش خانگی، سینما خانگی بگوییم.»

او می‌گوید مدیوم شبکه نمایش خانگی برای او وسوسه‌های خاص خودش را داشته است و اینکه تماشاگر محصول را می‌خرد و اگر تمایلی به دیدنش داشت آن را نگاه می‌کند اتفاق خوبی است.

بیرنگ که این روز‌ها در تدارک ساخت سریالی به نام «عشق تعطیل نیست» برای شبکه نمایش خانگی است می‌گوید: «با وجود شبکه نمایش خانگی آدم احساس می‌کند پولش را مستقیم از دست مردم می‌گیرد و آن‌ها هستند که انتخاب می‌کنند. خاطرم هست که زنده یاد مسعود رسام همیشه می‌گفت، کاش شرایطی پیش بیاید که بتوان کار را بی‌واسطه به مخاطب عرضه کرد. و این شرایط به وجود آمده است و باز هم سینما و تلویزیون سر جای خودشان هستند و محترم‌اند و شبکه نمایش خانگی هم کار خودش را می‌کند.»

اما شاید یکی از دلایل حضور کارگردان‌های سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی را بتوان کم رونقی سینما طی چند سال گذشته و یا نبود بودجه و امکانات مناسب در تلویزیون دانست که بسیاری را به سمت این مدیوم کشانده است.

محمد حسین لطیفی می‌گوید: «متاسفانه مدتی است سینما بیمار است و حال خوبی ندارد. به نظر من کم رونقی سینما به این نیست که سالن سینمای خوب نداریم، اگر کار خوب ساخته شود مخاطب روی صندلی پاره هم فیلم نگاه می‌کند.»

او درباره دلیل حضورش در شبکه نمایش خانگی گفت: «فضا در شبکه نمایش خانگی کمی بازتراز تلویزیون است و تلویزیون به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارد و رسانه فراگیرتری است باید یکسری قواعد و چار چوب‌هایی داشته باشد و ناگزیر به سانسور یا حذف یکسری موارد است و من هم نسبت به این اتفاق در تلویزیون معترض نیستم.»

لطیفی ادامه داد: «سرمایه گذار‌ها تا پیش از این با خودشان فکر می‌کردند سود زیادی در شبکه نمایش خانگی است، اما به مرور دیدند که با عملکرد ضعیف نمی‌توان موفق بود. این مدیوم نیاز به سرمایه و رعایت حق کپی رایت دارد و اگر این مواردرعایت شود حاضرم بار دیگر در این عرصه فعالیت کنم.»

شبکه نمایش خانگی هنوز هم برای بسیاری از کسانی که قصد ورو به آن را دارند عرصه پر چالشی است. نبود قانون کپی رایت در کشور ما یکی از نقاط ضعف این مدیوم محسوب می‌شود چرا که با صرف هزینه‌های بسیار در تولید محصول باز هم باید نگران عرضه نسخه‌های جعلی سریال بود وضررهایی که از این طریق به تهیه کنندگان تحمیل می‌شود قابل جبران نیست.

از سوی دیگر درطی این چند سال تجربه نشان داده است که پیگیری سریال‌هایی که قصه دنباله داری دارند با توجه به عرضه هفته‌ای یک بار محصولات در بین مخاطبان خیلی طرفدار ندارد و با توجه به اینکه رقبای سر سخت تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، یعنی شبکه‌های ماهواره‌ای اقدام به پخش هر شبی سریال می‌کنند شاید ارائه هفتگی سریال‌ها گزینه مناسبی نباشد. شاید به این دلیل است که مهران مدیری بعد از تجربه سریال سازی این بار در مجموعه «شوخی کردم» به سراغ ساخت ایتم‌های اپیزودی رفته است و قرار است از این طریق موج دیگری را آغاز کند.

نکته دیگر پخش محصولات شبکه نمایش خانگی است که نیازمند بازنگری اصولی است چرا که بسیاری از تولید کنندگان این محصولات از عرضه نشدن درست و به موقع محصولاتشان گله‌مندند و به نظر می‌رسد با سر و سامان دادن به سیستم شبکه نمایش خانگی بتوان روند منطقی‌تر و درست تری را در جلب نظر مخاطبان این مدیوم داشت.

بدون شک ورود چهره‌های شناخته شده به عرصه شبکه نمایش خانگی اتفاق خوشایندی است و به رونق بیشتر این مدیوم کمک خواهد کرد اما نمی‌توان گفت که دیدن بازیگران چهره سینما و تلویزیون عمده دلیل دیده شدن سریال‌ها است چرا که این فرضیه در طی این سال‌ها با توجه به نظر مردم کمرنگ شده است، بلکه انتخاب داستان‌های پر کشش و جذاب می‌تواند راه بهتری برای جلب نظر مخاطبان این مدیوم باشد.

سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده‌اند

سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده‌اند

58247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    28 5
    همشون رو دیدم،شام ایرانی سری دوم + شاهگوش چیزی هست که واقعاً باید در شبکه نمایش خانگی توزیع بشه...اون بقیه رو میتونستیم از تلویزیون ببینیم... ارزش خریدن نداشتن
  • بی نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    52 11
    متاسفانه از اعتماد مردم سوء استفاده میکنند و هروقت عشقشون میکشه قسمت بعد رو میدن
    • جیم جارموش IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۷
      15 7
      آقای مدیری یا هر کارگردان دیگری که میخوان سریال بسازن لطف کنن اول برن کل کارو بسازن و همه مجوز هاشو بگیرن که وسط کار با مشکلات عجیب مواجه نشن و بیننده هم سرگردان و متضرر نشه.قهوه تلخ افتضاحی بود که اعتماد همه را ثلب و پشیمان کرد.با این وضعیت تولید و پخش توقع دارند کپی رایت هم داشته باشن و کسی کپی یا دانلود نکنه !
  • بی نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    38 5
    محدودیت های دست و پا گیر و کج سلیگی ها در صدا و سیما منجر به رجوع به شبکه ی خانگی شد
    • رضا A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      17 2
      بوی پول به مشامشون خورده بابا.کجای کاری؟
  • بی نام US ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    45 4
    آقا شما از کپی رایت و حق مولف میگید ولی از حق من فروشنده نمیگید همین آقای مدیری بلایی به سر من فروشنده آورد بی حد و حصر به ما گفتن ارجینال قهوه را اگر موند پس میگیرم که حدود 400 تا پیش من از انواع مجموعه هاش موند یعنی من که هر دی وی دی را 1800 میخردیم 2500 فروش بود نه تنها سود نکردم 400 تا 1800 تومان هم ضرر کردم و شرکتها اصلا تعهدی در قبال پس گرفتن و مرجوع محصولات ندارند من هم دیگه نمیگیرم. پس اینقدر نگید حق کپی رایت.
    • بی نام FI ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      15 1
      حق من بیننده چی؟ کلی پول میدم 20-30 قیمت میخرم بعد هیچی به هیچی : افسانه یوگی : 9 قسمت توزیع و توقف سریال لاست : 2 فصل توزیع و توقف سریال 24 : 3.5 فصل توزیع و توقف سریال قهوه تلخ ، سریال قلب یخی ، سریال باغ ناصری و ..... تعداد بیشمار کارتون ها به جز بن 10
    • مهدی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      17 7
      شما که می بینی اینجوریه! نخر برادر!
  • مهرداد A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    15 7
    در این شرایط اقتصادی کشور که مردم عامی هزینه خورد و خوراک خود و خانواده را با مشقت تهیه میکنند خریدن سی دی فیلم های مورد علاقه اشان ظلم مظاعف بر انهاست.! تهیه کنندگان سریالهای خانگی بهتر است با سیما هر طور شده کنار بیایند و این نوع فیلم ها که دوستداران فراوانی هم دارند را از سیما پخش کنند. با تشکر
  • امید A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    19 1
    به نظر من اگه یک شبکه شبیه آی پی تی وی یا کابلی راه بیفته. هر ایرانی بتونه با خرید یک کد بیننده شبکه بشه و بتونه هر موقع که خواست هر سریالی که دلش خواست رو بخره و در زمان دلخواه تماشا کنه خیلی خوب میشه. کپی رایت هم رعایت میشه شبکه نمایش خانگی یعنی همین خیلی کار سختی نیست. شبکه نمایش خانگی سریال هاش رو معرفی میکنه(روی صفحه تلویزیون دیده میشه).بیننده میخره و میذاره هر وقتی دلش خواست نگاه میکنه
  • سیامک IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    24 5
    متاسفانه دیگه تو این صداسیما نمیدونم چه خبره که کارگردانای خوب رو آوردن به شبکه خانگی! مثل اینکه فقط میخوان آمار تولیدو ببرن بالا و اصلا کیفیت کار و رضایتمندی مردم براشون مهم نیست! با اینکه کارای مهران مدیری رو خیلی دوس دارم مخصوصا برره و مرد هزار و دوهزار چهره ولی بعد از مجموعه 19-20 قهوه تلخ که تقریبا 60 قسمت می شد دیگه کاراش یه افت به خصوصی کرد و ویلای من دیگه اوج این افتش بود ولی شاهگوش به نظر من سریال خوبیه هم بازیگراش هم کارگردانش و هم داستانش خدا کنه تا آخر همینطوری بمونه!
    • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      12 7
      مگه ویلای من چش بود؟
  • مجتبی IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    52 22
    مهران مدیری چند قسمت میفروشه و نیمه تمام رها میکنه . بعد ی سریال دیگه کار میکنه و هی تکرار میشه
    • مهدی IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      36 8
      مهران مدیری کاری کرد که منی که تمام قسمت های قهوه تلخ رو خریده بودم دیگه هیچ وقت سراغ سریال های شبکه خانگی نرم! و مطمنا کارای آقای مدیری رو دانلود می کنم چون جواب اون همه پولی که بابت سریال قهوه تلخ دادم یه معذرت خواهی آبکی بود!
    • احسان IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      37 21
      تنها مجموعه اي كه در طي ٢٠ سال كار هنري مهران مديري نيمه تمام ماند قهوه تلخ بود. ١ مجموعه واسه ٢٠ سال قابل چشم پوشيه ٠ ( قهوه تلخ هم به خاطر تهيه كنندش اين جوري شد) مديري دوست داريم، خسته نباشي
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    10 28
    اگه آقای لطیفی این کامنت رو می بینن ازشون خواهش میکنم سریال ساخت ایران رو قسمت دومش رو با همون هنرپیشه ها بسازن بی نهایت خنده دار و جذاب بود
  • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    77 24
    شاهگوش حرف نداره واقعا قشنگه
  • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
    8 4
    ان شام ایرونی ( کپی دسته چندم و سطحی و بسیار ابکی و چرتی از بفرمایید شام ) به قدری با عجله و بدون اجازه گرفتن از صاحب امتیاز ان که شبکه سراسری ای تی وی بریتانیا می باشد در حال ساخت است فقط برای سوء استفاده از نام و برند این برنامه و محبوبیتی که بین مردم دارد ( به غیر از طغرل که یک موجود چندش اور و روی اعصاب و روان بیننده است! ) انرا سرهم بندی و در کمال حیرت همگان هر قسمت ان را جدا گانه می فروشند در حالی که به اندازه کافی از تیلیغاتش ان به جیب زده اند و فروش نسخه بدلی و دسته چندم یک برنامه بین المللی وقاحت و بی شرمی می خواهد که از این سیستم دزد پر ور و دروغ گو بر می اید و حال که خودشان پولی به شبکه ای تی وی ندادن ما هم یک ریال برای این تقلب های بی خاصیت قلابی نمی دهیم چون حماقتی محض و ..است!!
  • امیر A1 ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    10 0
    اگر تا حالا فکر می کردید که پانصدهزار نفر قطعاً مساوی نیم میلیون نفر است، بهتر است حرف های آقای "تهماسب صلح جو" را، در همین مطلب بالایی، بخوانید تا از اشتباه در بیایید.
    • محمد IN ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
      4 0
      واقعا!ما هم نفهمیدیم این بنده خدا چی گفت! *** ...آمار و ارقام نشان می‌دهد از اینکه مردم فیلم‌ها را در سینما‌ها ببینند محروم هستند. مثلا اگر تماشاگر سینمای ما پانصد هزار نفر هستند قطعا تماشاگر شبکه نمایش خانگی نیم میلیون نفر است واگر از این منظر به شبکه نمایش خانگی نگاه کنیم می‌بینید که اتفاقا پیده خوبی است!
  • مهرداد GB ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 5
    ميشه به من توضيح بديد مديوم يعنى جى ؟ هزار بار تكرارش كرد من كه قاطى كردم تا جايى كه من ميدونم يعنى متوسط ولى متوسط كه اينجا معنى نميده
    • یک شهروند IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
      4 0
      مهرداد عزیز یک معنای دیگه medium به معنی رسانه است...
  • افسانه عاملی EU ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    7 0
    این سریال هادر تلویزیون پخش میشدبهتر بود
  • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 1
    چیه باز می خواهید برره کنید ملت را
  • marjan IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    5 1
    قضیه اینه که با بدقولی های متداومی که سر عرضه ی سریال قهوه ی تلخ پیش اومد و در نهایت هم در کمال بی مسئولیتی سریال نیمه کاره رها شد، تمام کسانی که پی گیر این سریال بودن بدجوری سرخورده شدن چون بهشون ثابت شد که از اول هیچ برنامه ریزی و متاسفانه فیلمنامه ی کاملی در کار نبوده و خود گروه سازنده هم نمی دونسته جواب سوالایی که تو سریال طرح کرده چیه و چون آخرش همه کم آوردن خیلی راحت بی خیال ادامه ی ساخت سریال شدن. این میون هم جماعتی که نه تنها پول بلکه در حدود 2 سال از عمرشون رو هم به پای این سریال گذاشتن...اهمیتی نداشته. مهم اونه که اونایی که باید به پولشون می رسیدن رسیدن...
  • محمد رضا شوقی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    8 2
    به نظر من شاهگوش یک سروگردن از سریال های قبلی شبکه ویدئویی بالاتر است. فکر می کنم این سریال موفقیت خوبی داشته باشد.میرباقری دراین جا مثل همیشه کم فروشی نمی کند. وشاید اصلا برای نجات این مدیوم وارد میدان شده باشد. فیلمنامه این سریال درست تبدیل به درام شده است . دیالوگ ها طوری نوشته شده است که برای بیننده جذاب باشد. بازی شخصیت ها کاریکاتوری و دیدنی است. یک نظم وقافیه ای درگقتگوهای سریال که نشانه ا ی از نبوغ واستعدادمیرباقری است به چشم می خورد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    پارسی را پاس بداریم. مدیوم نه رسانه!! بعضی از نویسنده های خبر آنلاین و دیگر رسانه ها اصرار زیادی بر بکارگیری واژه های انگلیسی در نوشته هاشون دارن چرا؟؟؟؟؟ خارجی قشنگ تره؟؟؟ خبر چاپ کن لطفا!!!
  • بی نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    1 0
    قلب یخی 3 الان یک ساله توش وقفه افتاده بعد توقع دارند مخاطب بیاد سریال رو بخره
  • میهمان A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام اینم بگین که یهویی سریالی که بایییییید ادامه بیشتری داشته باشه تا خوب تکلیفش معلوم بشه کارگردان ها به دلایلی میان ///////////// آب میبندن توش و بعدم تو دو قسمت چرت و مزخرف با توهین کامل به ما ها که هزینه خرید چندین dvd رو دادم سریال رو تهشو هم میارن که دیگه ازین کاراشون حالم داره بهم میخوره. مثلا : 1. ساخت ایران 2. شاهگوش و ... که حتما روندشون ادامه خواهد داشت1
  • مهدی IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    لطفا سریال قهوه تلخ راپخش کنید