یکی از نکاتی که طی 100 روز اخیر راه را برای مسئولان وزارت علوم و اموزش و پرورش در دولت یازدهم سخت و دشوار تر می کرد،این بود که طیفی از نمایندگان در کمیسیون آموزش مجلس استقبال صمیمانه‌ای از گزینه‌های تصدی وزارت علوم در دولت یازدهم نداشتند.

محمد حسین نجاتی: آموزش و پرورش و وزارت علوم، اگر مشکلات بیشتری نسبت به وزارتخانه های اقتصادی و اجتماعی دولت نداشته باشند کمتر ندارد. بازنشستگی اساتید، تفکیک جنسیتی، مدیریت سیاسی در دانشگاه ها، کاهش استقلال دانشگاه ها در تصمیم گیری های داخلی، دانشجویان ستاره دار در آموزش عالی و تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه، تغییر شتابزده سیستم آموزشی مدارس، کاهش کیفیت آموزشی، ورشکستگی تعداد زیادی از مدارس غیر انتفاعی، ایرادات کتب آموزشی جدید التالیف و... از جمله مهم ترین میراثی است که دولت های گذشته برای دولت یازدهم به جای گذاشته اند و حجم مشکلات به حدی است که می تواند کار را برای هر مدیری در این وزارت خانه سخت و دشوار کند. علاوه بر این مسایل یکی از نکاتی که طی 100 روز اخیر راه را برای مسئولان وزارت علوم و اموزش و پرورش در دولت یازدهم سخت و دشوار تر می کرد،این بود که طیفی از نمایندگان در کمیسیون آموزش مجلس استقبال صمیمانه‌ای از گزینه‌های تصدی وزارت علوم در دولت یازدهم نداشتند. این استقبال غیرصمیمانه باعث شد مردان روحانی به خصوص در وزارت علوم در فعالیت‌های خود نیم‌نگاهی به نمایندگانی داشته باشند و با ابتدایی‌ترین فعالیتی با اهرم‌های عدم رای اعتماد، محدودکردن دامنه اختیارات سرپرست، سوال از وزیر و تهدید به استیضاح از سوی این طیف از نمایندگان مواجه شوند. همه اینها باعث شد، مردان روحانی در وزارت علوم، در صدروز ابتدایی کار خود دست به عصا حرکت کنند. حالا باید همه این فشار‌های بیرونی را با عملکرد صدروزه وزارت علوم در دولت روحانی مقایسه کرد، تا خروجی و پاسخ به این سوال که آیا وزارت علوم دولت یازدهم تاکنون انتظارات را برآورده کرده است یا نه؟ پاسخ منصفانه‌ای باشد. وزارت علوم در دولت یازدهم در اولین قدم، نصیب جعفر میلی‌منفرد شد. او در روزهایی که وزرای باسابقه سیاسی بیشتر دولت روحانی از مجلس رای اعتماد گرفتند، با رای منفی مجلس از دولت یازدهم جاماند و سرپرستی وزارت علوم به مرد نام‌آشنای این حوزه، یعنی جعفر توفیقی رسید. حضور توفیقی در وزارت علوم در ابتدا با بیم و امید‌هایی همراه بود. بیم از آنکه مجلسی که به میلی‌منفرد رای مثبت نداده است، چگونه می‌خواهد به توفیقی رای بدهد و امید آنکه قطار دانشگاه‌ها به ریل متعارف خود برگردد. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش نصیب محمد علی نجفی نشد و مجلس به او برای تصدی این پست رای نداد. مسئله ای که با واکنش های منفی کارشناسان همراه شد و دامنه این واکنش های منفی به حدی بود که برخی عنوان کردند که آموزش و پرورش از حضور نجفی محروم ماند و نه نجفی از حضور در آموزش و پرورش. پس از آن علی اصغر فانی به سمت سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شد و دو ماه بعد از مجلس به عنوان وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد گرفت. نکته حایز اهمیت در عملکرد 100 روزه وزارت آموزش و پرورش تاثیر بلند مدت برنامه ها و تصمیم ها در فعالیت جاری این وزارتخانه است و نمی توان عملکرد این وزارتخانه مهم و حساس را طی 100 روز بررسی کرد. به همین دلیل در جدول زیر اشاره به فعالیت های آموزش و پرورش نشده است.

 

 

عنوان 

جزئیات 

بازگشت جمعی از دانشجویان ستاره‌دار

اولین  قدم در وزارت علوم زمینه‌چینی برای بازگشت دانشجویان ستاره‌دار بود. پیگیری‌های توفیقی به آنجا رسید که او پس از پایان کارش در وزارت علوم و معرفی رضا فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس عنوان کرد: حدود 200 دانشجوی بازمانده از تحصیل از سال‌های 90، 91 و 92 بار دیگر تحصیلات خود را در دانشگاه آغاز کردند.

پیگیری وضعیت استادان بازنشسته

دومین اقدام  در وزارت علوم، پیگیری وضعیت استادان بازنشسته طی هشت‌سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم بود. توفیقی در آخرین روز کاری خود درمورد وضعیت اعضای هیات علمی که به اجبار بازنشسته شده‌اند، گفت: درمورد اعضای هیات‌علمی همین مقدار درخواست داشتیم، اما البته مراحل رسیدگی به درخواست‌های آنها پیچیده‌تر است و این درخواست‌ها در حال بررسی است.

تغییر در دانشگاه علامه طباطبایی

اگر تا پیش از این دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه امیرکبیر، صنعتی شریف و تهران محلی برای حضور روسای سیاسی بودند، فعالیت دولت‌های نهم و دهم باعث شد، دانشگاه علامه‌طباطبایی نیز مصداقی از این دانشگاه‌ها شود. تغییر در دانشگاه علامه یکی از اقدامات موثر در دوران صدروز فعالیت دولت روحانی در وزارت علوم بود و اهمیت آن را می‌توان در استقبال بالای اعضای هیات علمی این دانشگاه و استادان آن مشاهده کرد.

زمزمه‌های لغو تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها

از دیگر میراث دولت‌های نهم و دهم در دانشگاه‌ها، تفکیک جنسیتی بود. طرحی که علاوه بر تاکید موافقان مبنی بر حضور این طرح در سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها، جایی در این سند ندارد و به تعدیل اختلاط جنسی در دانشگاه تاکید شده است. با این حال رضا فرجی‌دانا با تاکید بر همین نکته اولین زمزمه‌ها برای لغو این طرح را مطرح کرد. او در جلسه رای اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، تفکیک جنسیتی جایی در سند اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها ندارد، سیاست‌های دانشگاه‌های تک‌جنسیتی از ابتدا در برنامه‌ریزی‌های آموزشی بوده است و این وزارتخانه برنامه برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها ندارد.

تاثیر در تغییر ریاست دانشگاه آزاد

-

گام‌های ابتدایی برای ترمیم استقلال دانشگاه‌ها 

-

از سرگیری انتخابات تشکل‌های صنفی دانشگاه‌ها

-

توقف جذب 105 عضو هیات‌علمی در دانشگاه علامه

-

4545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    36 3
    آقاي فاني بسيار كند عمل مي كند متاسفانه با مديران كل كه در حوزه ستادي دولت قبلي بوده اند و اعتقادي به سياست هاي آقاي روحاني ندارند ابقا نمود يا تعقيري ايجاد نكرده
  • مهربان توسی A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    54 2
    من فرهنگی معتقدم منزلت و معیشت معلم بقدری اسیب دیده که نیاز به توجه جدی مسولین داره انشاا...
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    19 0
    مخصوصا سال هفتم راهنمایی واقعا هم معلمان را و هم دانش اموزان را سر در گم کرده و در همه ی دروس دانش اموزان با مشکل مواجه اند و ضربه میبینند همچنین از دیگر میراث به جامانده از هشت سال گذشته ، لغو پاداش فرهنگیان و همچنی لغو ماموریت تحصیلی بود که فرهنگیان میتوانستند با فراغ بال به تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنند و بازدهی علمی نظام اموزشی بالاتر میرفت که متاسفانه در دولت قبل حذف شد و ضربه ی بزرگی به اموزش زده شد
  • زنجان اوغلو A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    14 2
    اقای روحانی عزیر پس اجرای اصل 15قانون اصاصی تحصیل به زبتن مادری کی شروع میشه
  • هومن IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    46 2
    فرجی دانا مچکریم
    • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      0 0
      رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت شیراز رو هم عوض کنند
  • بی نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    18 0
    برکناری رییس دانشگاه ارومیه و لغو جذب تمام کسانی که با پارتی جذب شدند میتونست اقای توفیقی انجام بده که نشد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    35 0
    کی باید بورسیه افرادی که با رانت بورسیه تبدیل خارج به داخل هیات علمی شده اند را لغو کرد؟آیا این افراد باید 30 سال در دانشگاه ها حضور داشته باشند و در حق چندین نسل ظلم کنند؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    19 4
    کام مردم را با این اینترنت تلخ کردید.
  • حمید IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    1 0
    مشکلات اموزش عالی جهت استحضارمردم شریف:اعتیاددانشجویان درخوابگاهها/غذای بی کیفیت دانشجویی که موجبات سوتغذیه وبیماریها ی گوارشی رافراهم اورده/غلبه سیاسی کاری بر علم وپژوهش درمدیریت عالی وزارت علوم ودانشگاهها/گرانی لوازم التحریروارزانی مواد مخدر/کاهش اعتماد مردم به فضای اخلاقی دانشگاهها/تبعض درگزینش دانشجودر مصاحبه های علمی واعمال پارتی بازی/اخذشهریه ازنودو سه درصد دانشجویان کشوربرخلاف نص صریح قانون اساسی/حیف ومیل بودجه های عمرانی وپژوهشی/حاکمیت یاس ونا امیدی بردانشجویان به دلیل نگرانی ازاینده شغلی ازدواج ...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 0
    به امید انتخابات مجلس آینده.
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 1
    این فانی واقعا که شورشو در آورده بسیار محافظه کار و محتاط است .اصلا چرا وزیر شد؟؟/؟؟
  • حمیده A1 ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    5 2
    بسیاری از استادان که هیئت علمی هستند، در چندین دانشگاه تدریس می‌کنند و به تدریس در یکی، دو دانشگاه هم اکتفا نمی‌کنند، درحالی‌که حق‌الزحمه یک دانشگاه هم کفاف گذران زندگی‌شان را می‌دهد، آن‌وقت دانشجویان بدبختی هم که مدرک دکتری از بهترین دانشگاه‌ها را با بدبختی و این وضعیت پارتی‌بازی می‌گیرند، در نهایت یا باید به تدریس در مدارس قانع شوند و یا به حق‌التدریسی مختصر دانشگاه‌ها رضایت بدهند. کاش وزیر محترم تدبیری بیندیشد.
  • بی نام GB ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    14 0
    پس حقوق معلمها چی میشه؟کسی فکر نیست؟اخ معلمه بدبخت
  • بی نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    4 0
    آقا به داد دانشگاه امیرکبیر برسید.
  • بی نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    6 0
    آقای فانی کند وضعیف عمل میکنه شهامت کافی برای تغییر رو نداره /آغا بامدیر ضعیف نمی شه کار بزرگ انجام داد/مدیران ضعیف رو عوض کنید
  • گروه فرهنگی A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 1
    اقای فانی منتظر چی هستید؟ مدیران کل بازمانده از دولت دهم تاکی اسب دوانی خواهند کرد ؟ اتشی که وزیر قبلی روشن کرده تاکی جان فرهنگیان را بسوزد ؟!پس کی تکلیف این مجتمع ها ومفت خورها که بار مالی زیادی هم بر دوش اموزش وپرورش گذاشته اند معلوم خواهید کرد .شما رو به خدای بزرگ قسمتان می دهیم این بلا تکلیفی وافت جان معلمان را جمع کنید .
  • حمید IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 2
    سلام آقای فانی ازتون خواهش میکنم مجتمع ها را جمع کنین و اگه پولی که به اینا میدین بین مدارس تقسیم کنین مدارس گلستان میشه
  • ولی دانش اموز IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 0
    در منطقه شیب آب در سیستان رئیس اداره به مدیران مدارس اجازه داده که از هر دانش آموز ده هزار تومان بابت سرانه مدارس بگیرند بیشتر مردم به خاطر خشکسالی و نداشتن در آمد کافی برای تهیه نان شب خودشان مشکل دارند شما بگویید چه خاکی باید به سرمان بریزیم ؟
  • هدایتی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    3 0
    در منطقه ای که من خدمت می کنم 14 مجتمع روستایی است و در هر مجتمع 3 نفر مفت خور هستند اگه در هر ماه 300 هزار تومان به هر نفر بدهید حساب کنید چه مقدار می شود ( 12600000 تومان ) آقایون مسئولین در سرتاسر ایران ببینید چه قدر پول به هدر می رود و از طرفی فریاد میزنین که آ پ کمبود بودجه دارد فردا دیر است همین امروز دستور جمع کردن مجتمع ها را بدین و جالب است در همین منطقه بچه ها را زیر فشار گذاشته اند که باید به مدارس کمک کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    2 0
    ای کاش دوستان متصدی دو وزارت درصدد کاهش سهمیه، پارتی بازی در جذب افراد به عنوان کارمند و دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف برآیند. کیفیت خیلی بهتر از کمیت است.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    2 0
    در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال 88 دوستانی را با مدارک فوق لیسانس و دکتری سراغ داشتم به دلیل هم ردیف شدن با افرادی که دارای سهمیه ایثارگری و خانواده شهدا بودند به دلیل نداشتن سهمیه جا ماندند. در حالی که از نظر نظری و عملی در رشته خود کارآمد بودند. آیا این انصاف است. وقتی یک ظرفیت میگذاریم پس آزمون چیه، اگر این کار رو هم میکنید از طریق ایجاد ظرفیت اضافی باشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    برکناری رئیس اموزش وپرورش کل ونواحیه شهرستان ارومیه ارزوی قلبی ماست