خشم و غضب، خودپسندی، حسد، بخل و گمان نیک و بد در احادیث اخلاقی روایت شده از امام دهم شیعیان

دوران آخرین امامان شیعه همراه با اختناق شدید از سوی خلفای عباسی بود. امام هادی (که درود خدا بر او باد) با شیعیان عراق، یمن، مصر، ایران و نواحی دیگر از طریق سیستم وکالت در ارتباط بود. وکلای امام بیشتر به وسیله نامه، آن هم توسط افراد مطمئن با ایشان در رابطه بودند و بخش عمده ای از معارف فقهی و کلامی آن بزرگوار، از طریق همین نامه ها به شیعیان رسیده است.
چهارده حدیث اخلاقی از امام علی النقی(که درود خدا بر او باد) درباره اصول رفتاری و اخلاقی را به مناسبت روز ولادت ایشان که توسط خبرآنلاین از کتاب های «میزان الحکمة»، «مسند الامام الهادی»، «تحف العقول»، «وسائل الشیعه» و «بحارالانوار» گلچین شده است، در جدول زیر می خوانید.

موضوع

متن حدیث

خودپسندی

کسى که از خود راضى باشد، دشمنان و بدگویانش زیاد خواهند شد.

خودپسندی و غرور، انسان را از تحصیل علوم باز مى دارد و به سمت حقارت و نادانى مى کشاند.

علم

علم و دانش بهترین یادبود براى انتقال به دیگران است ، ادب زیباترین نیکى ها است و فکر و اندیشه آئینه صاف و تزیین کننده اعمال و برنامه ها است .

علماء و دانشمندانى که به فریاد دوستان و پیروان ما برسند و مشکلات آن ها را رفع کنند، روز قیامت در حالى محشور مى شوند که تاج درخشانى بر سر دارند و نور از آن ها مى درخشد.

حسد، تکبر، حرص و بخل

حسد موجب نابودى ارزش و ثواب حسنات مى گردد و تکبر و خودخواهى جذب کننده دشمنى و عداوت افراد است.

حسد، کارهای خوب را از بین می برد و دروغ، دشمنی می آورد.

از حسد بپرهیز، چون حسادت تو آشکار مى‏ شود و در دشـمنت هـم تأثـیرى نـدارد.

انسان حریص، آسایش ندارد.

بخیل بودن بدترین اخلاق است، و نیز طمع داشتن خصلتى ناپسند و زشت است.

جهل و بخل بدترین صفات اخلاقى است.

خشم و غضب

غضب و تندى در مقابل آن کسى که توان مقابله با او را ندارى، علامت عجز و ناتوانى است، ولى در مقابل کسى که توان مقابله و رو در روئى او را دارى علامت پستى و رذالت است.

غضب کردن برکسى‏ که اختیارش با توست، موجـب سـرزنـش و پستى است.

عتاب و پرخاش گرى، مقدمه و کلید غضب است، ولى در هر حال پرخاش گرى نسبت به کینه و دشمنى درونى بهتر است. چون کینه، ضررهاى خظرناک ترى را در بردارد.

بدی های زبان

مسخره کردن و شوخى هاى بى مورد از بى خردى است و کار انسان هاى نادان مى باشد.

نادان ، اسیر زبان خویش است.

معاشرت با مردم

فروتنی در آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو رفتار کنند.

کسی که در معاشرت با برادران دینی خود، تواضع کند، به راستی چنین کسی نزد خدا از صدیقین و از شیعیان علی بن ابی طالب(علیه السلام) خواهد بود.

از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى، صمیمیــت و محبـت مجـوى. هم چنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى، نصیحت و موعظه طلب نکن، چون دیدگاه و افکار دیگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آنها است.

کسی که ارزش و شخصیت خود را پست شمارد، از شر او آسوده مباش.

نفس انسان

بدانید که نفس آدمی آنچه را که مطابق میل اوست به آسانی می پذیرد و اما چیزهایی که مورد میل و قبول او نیست بسیار سخت می پذیرد.

جبران گذشته

حسرت و پشیمانىِ ‏کوتاهى در انجام‏ک ارها را به یاد آور و بـا تصمیم جــدى و تدبیر در آینده جبـران کن.

گمـان نیـک و بـد

  

زمانى که عدل و داد در جامعه بیش از ظلم و ستم باشد، در آن موقع حرام است که به کسى گمان بد ببرند، مگر وقتى که آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى که ظلم و ستم بر عدل و داد غلبه داشته باشد، سزاوار نیست احدى گمان خوب به کسى ببرد، مگر وقتى که آن خوبى از او معلوم شود.

چــاپـلوسى و دورویی

از ستایش بسیار بپرهیز و به کار خودت بپرداز، که تملق زیاد سبب بدگمانى است و اگر اطمینان برادر مؤمنت از تو سلب شد، تملق گویى را رها کن و حسن نیت نشان ده.

نفاق و دورویى، دوستى دیرین را از بین مى‏ برد و پیمان هاى محکم و مطمئن را نیز بر هم مى ‏زند و کمترین اثر آن، کشمکش و نزاع است و نزاع، اصلى‏ ترین سبب جدایى است.

آراسـتگى و زیبایی

خداوند زیبایى و آراستگى را دوست دارد و ژولیـدگى و ژولیـده را دوست نمى‏ دارد.

نیکویى صورت، زیبایى ظاهر است، و نیـکى خرد، زیبـایى باطن است.

برترین و بدترین ها

بهتر از کار خیر، انجام دهنده آن است، و زیباتر از سخن زیبا، گوینده آن است، و برتر از دانش، دانشمند است، و بدتر از بدى، آورنده آن است، و ترسناک‏تر از وحشت، ترسو است.

صبر و بردباری

معناى حِلم و بردبارى این است که در هر حال مالک نفس خود باشى و خشم خود را فرو برى و آن را خاموش نمائى و این تحمل و بردبارى در حالى باشد که توان مقابله با شخصى را داشته باشى .

/6262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    107 6
    روح و جانم فدای آقا امام هادی علیه السلام
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
      18 2
      خیلی وقت ها نقطه نظرات منفی رو در قسمت های مختلف می بینم که تعجب برانگیزه و لی نمره منفی به نظر و اقعا عجیب و بی انصافیه!!
    • یه عاشق A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      0 2
      ما شیعه ها از عاشقان اهل بیت ع هستیم ولی نظرات منفی نشون میدن که تو ایران آزادی بیان و عقاید وجود داره و این نشانه خوبی است. دوستان سخت نگیرند.
  • رضا ازرشت A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    29 1
    اولابرای اونهایی که منفی دادن متاسم ثانیا افتخارم اینست که شیعه حضرت امام هادی (ع)باشم ایشان نوه گرانقدرحضرت رضاهستندومیلادفرخنده ایشان رابه آقاسلطان علی ابن موسی الرضاتبریک میگویم باشدکه ازسایه پربرکت این خاندان شریف مشکلات کشورومردمان کم شودالسلام علیک یاامام هادی(ع)
  • عبدالحسین A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    16 1
    این بیچاره ها نمی دانند امام هادی کیست ......بزرگش ندانند اهل خرد ....که نام بزرگان به خردی برد
  • مصطفى IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
    27 1
    فداى خاك پاى امام هادى عليه السلام
  • صدر IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    14 0
    جانم به فدایش