اینجا در امام‌زاده 9 ساله، گهواره‌هایی پلاستیکی بر شمشادهای در حال انقراض هیرکانی آویزان هستند که نذردهندگان را به آرزوی‌شان می‌رسانند! چگونه؟ این 9 تصویر را ببینید تا پاسخ پرسش‌تان را دریابید ...

 

    هفته گذشته به چوبر رفته بودم، یکی از شهرهای متعلق به شهرستان تالش واقع در غربی‌ترین نقاط استان گیلان، جایی که مردمانش آرام آرام گویش تالشی را رها کرده و به ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند. در آن منطقه، پس از طی یک پیاده‌روی طولانی که حدود دوساعت طول کشید، در ارتفاعات جنگلی منطقه و در نزدیکی یک روستای ییلاقی به نام ارکوپه به امام‌زاده‌ای رسیدیم که نامش سید ابراهیم 9 ساله بود و ظاهراً یک ویژگی خاص داشت. اینکه می‌توانست دختران بسیاری را شوهردار، زنان نازای فراوانی را صاحب فرزند و نیز زنان دخترزا را صاحب فرزند پسر کند! با سه خانمی که در منطقه بودند و در عکس‌ها مشخص هستند به گفتگو نشستم؛ آنها هم این مسیر طولانی را آمده بودند تا بابت پذیرفته شدن نذرشان از امام‌زاده 9 ساله تشکر کنند. نکته‌ی عجیب در این میان، شکل نذر آنها بود که برخلاف اغلب مناطق ایران که از پارچه‌هایی سبزرنگ به عنوان دخیل استفاده کرده - که قابل بازیافت هم هستند - و به دیواره‌ی امامزاده یا درختان کهنسال اطراف گره می‌زنند و می‌آویزند؛ آنها از کیسه‌های پلاستیکی غیر قابل بازیافت استفاده کرده، به شکل گهواره درآورده و با ریختن چند خرده سنگ در وسط کیسه به حالتی که در تصاویر می‌بینید، مستقر می‌کردند، منتها نه بر دیواره‌ی ساختمان امام‌زاده که بر شمشادهای اطراف بنای امامزاده. چند درخت افرای تنومند و کهنسال هم هنوز سالم باقی مانده بودند که احتمالاً زندگی خود را مدیون همین باور مذهبی اهالی منطقه هستند؛ باوری که البته روزگاری نه چندان دور می‌توانست به قیمت اعدام این درختان بی‌گناه تمام شود!! گفتنی آنکه نام خادم این امام‌زاده هم آقای اسدالله دشتی‌پور است که در یکی از عکس‌ها حضور دارد و با شدت از درستی این باور دفاع می‌کرد.
    اما به نظر نگارنده، تأمل‌برانگیزترین دریافت شاید تعدد کیسه‌ها یا همان گهواره‌های پلاستیکی آویزان به درختان بود! یعنی در این منطقه شمار زنانی که نازا هستند یا پسردار نمی‌شوند و یا چشم به راه جوانی رعنا با اسبی سفید هستند، تا این حد زیاد است؟
    شما چه فکر می‌کنید؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    363 8
    به نظر من همش خرافاته
    • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      221 9
      ادرس بدبد ما دربدر دنبال شوهریم!
    • امین A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      97 21
      خدا داده شوهر نظر و نیاز نمیخواد که .ادم باید از خدا بخواد
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      137 7
      اسم این امام زاده عجیبه!!! 9 ساله! بعدشم ایشون خودشون زنا رو حامله میکردن؟! یا دعایی چیزی میخوندن یا چه میدونم زن رو تو اون ننو هایی که بهش میگین گهواره میذاشتن؟! بعدشم باید از خدا بخای نه از بنده ی خدا حالا با واسطه قرار دادن امام ها و پیامبر هم میشه اما باید دقت کنی کی رو واسطه قرار میدی برای درخواست از خدا. این که ایرانی ها برای خانواده ی امام ها ارزش قائل هستن درش حرفی نیست ولی ادمای سودجو رو نباید از یاد برد که از این محبت سواستفاده میکنن. امیدوارم همه ی کسایی که واسه بچه دار شدن مشکل دارن مشکلشون حل بشه و از پدر یا مادر شدن لذت ببرن.
    • بی نام NL ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      48 18
      از تعداد زیادی افرادی که این کارها رو می کنند معمولا تعدادی به خواسته هاشون میرسند مثلا نازاییشون رفع میشه و انوقت بقیه به این نتیجه میرسن که این کارها نتیجه داره. اونهایی هم که نتیجه نداده رو توجیه میکنن که مثلا نیتشون درست نبوده یا غیره. خوب من هم میگم هرکسی نازایی داره، یک میلیون تومن به حساب من بریزه. حتما از 1000 نفر حداقل چند نفر مدتی پس از این کار مشکلشون رفع میشه و میان برای من تبلیغ میکنن!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      70 0
      بی نامی که دنبال شوهر بودی.ارزویت براورده شد.من اماده ازدواج با شما می باشم اما نه پول دارم نه کار ...ایا بنده وکیلم؟
    • بی نام RS ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      20 1
      آدم یاد کتاب مرقد آقای نیما یوشیج میفته!
    • بی نام اول IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      36 1
      بی نام اخر که دنبال زن میگردی من پسرم دوربین مخفی بود بدون پول ادامس بهت نمیدن زن میخوای؟!
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      21 5
      از نظر روانشناسی اگر باور و ایمان داشته باشید که کاری را می توانید انجام دهید، حتما می توانید شاید این هموطنانی هم که نتیجه می گیرند به خاطر این است که شدیدا باور دارند امامزاده حاجتشان را می دهد.
  • رضا IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    186 5
    خواسته هایتان را از خدا بخواهید
    • منصور A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      16 2
      وَإِذَا مَرِ‌ضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ هنگامی که مریض می شوم خدا مرا شفا می دهد اینها شرک و خرافات است
  • شمالی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    187 2
    شمال مهد امامزادگان جعلی البته بیکاری زیاده به این شیوه درامدزایی میکنن
  • بی نام IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    121 7
    به تجزيه نشدن كيسه ها اشاره نكرده ايد لااقل انها را مجاب مى كرديد كه اقلام تجزيه شدنى زودتر نذر را براورده مى سازد!
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      9 0
      :)))))))))))))))))))))))))))))))))
  • کمال IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    87 4
    واقعاً تعداد زنان نازا یا در جستجوی شوهر در آن منطقه کوچک و گمنام اگر آنقدر زیاد باشد، ببین در کل تالش چه خبر است؟!!
  • شهرام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    97 1
    سنت های صحیح دینی، مدافع ونگهبان طبیعت و آفریده های جهانند. جهل وخرافات وکوته بینی، دشمن انسانیت و جهان هستی است. در زاگرس جنوبی، برخی مردمان محلی اعتقاد دارند اگر پای بیمار رادر جسد گرم یک گراز وحشی قراردهند، بیمار بهبودی می یابد. همین عقیده غلط باعث کشتار گرازهای وحشی در جنگلهای بلوط زاگرس شده است.برخی اعتقاد دارند خوردن نوعی گنجشک زرد رنگ که در همین جنگلها زندگی می کنند نیروی جنسی (!) راافزایش میدهدو همین امر مجوز قتل عام این پرنده های زیباشده است. ای کاش درکنار ساعت ها تبلیغ کالاهای بنجل وبی مصرف ، روزی چند دقیقه تبلیغ تلویزیونی در حمایت از محیط زیست ایران پخش می شد.آیا جناب آقای درویش، داوطلب این مهم خواهند شد؟ دوست داران محیط زیست در ایران، هزینه این تبلیغات تلویزیونی را خواهندپرداخت.
    • محمد درویش IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      61 0
      درود بر شما شهرام عزیز ... پیشنهاد بسیار خوبی است و من از آن حمایت می کنم. لطفاً اطلاعاتی دقیق تر و جزیی تر از چنین رسوم و پندارهای غلطی را برایم ارسال فرمایید. متشکرم.
    • مریم IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      16 0
      پیشنهاد خوبیه . من مستاجرم و در حد متوسط اما حاضرم برای تبلیغات محیط زیستی هر ماه مبلغی را هزینه کنم . یک انسان مطمئن مثل جناب درویش پیش قدم شه . سایت تاسیس بشه و در اونجا همه دوستداران محیط زیستی جمع شن پول برای تبلیغات تلویزیونی پیرامون محیط زیست جمع شه .( ما مردم شروع کنیم فکر کنم تلنگری میشه مسوولان هم میان وسط و کمک مالی می کنن). باور کنید خیلی از مردم اطلاعات و آگاهی درباره محیط زیست ندارن. من کلی آدم هم می تونم جمع کنم که اونها هم در حد خودشون کمک مالی کنن . به خدا باقیات الصالحات هم هست . من هر کمک مالی هم بکنم ثوابش رو هدیه می کنم به روح درگذشتگانم . چون مطمئن هستم این عمل خداپسندانه و بسیار مفید است .
    • مقدم IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      8 0
      اگر سازمانهای مردم نهاد حوزه محیط زیست خیلی بیشتر از حالا تلاش کنند بیشتر مشکلات حل میشوند . ایران کشور پهناوریست . بدون همراه کردن مردم نمی توان محیط زیست را نجات داد. تو اتوبوسهای بین راهی که تلویزیون فیلم بیخود پخش می کنه چرا مستند درباره محیط زیست و شکار و غیره پخش نشود؟ من از اراک اومدم تهران با اتوبوس وی آی پی. دو ساعت یک فیلم مسخره سینمایی چرت نمایش دادن برای ما . ولی دقت کردم دیدم از سر بیکاری همه مسافران با دقت فیلم رو نگاه میکردن .خودم هم حوصله نداشتم و کلا علاقه به فیلم ندارم اما منم از سر بیکاری فیلم رو تماشا کردم. با خودم گفتم اگر یک مستند حسابی و خوش ساخت درباره محیط زیست اینجا پخش می شد کلی آدم که شاید اصلا اهمیتی به محیط زیست ندن تماشا میکردن. ادامه در بعدی
    • مقدم IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      7 0
      مثلا این فیلمها را مجانی بدن به اتوبوسها اونها هم نمایش بدن. به هر حال خیلی کارها میشه کرد که خب هنوز اول راهیم . خیلی زمان و تلاش لازمه تا روزی حال محیط زیست ایران هم خوب شه.
  • بی نام EU ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    74 0
    جالب اینکه سازمان متولی امامزاده ها بعلت اینکه همه میدانیم هیچ عکس العملی نشان نمیدهد
  • سهیل A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    47 2
    حیرت انگیز ... اما باورکردنی!
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    79 1
    عقل که نباشد جان در عذاب است
  • پرواز علایی A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    67 4
    من پایان نامه ام را در آن منطقه گذرانده ام. یک نکته جالب در آن عرصه کوهستانی و صعب العبور آن است که مردم ساکن در ارتفاعات اغلب نام هایی فارسی و کهن دارند مانند افشین، بیژن، رستم و ... اما هر چه از کوهستان به سمت دشت می آییم، نام ها به تدریج عربی می شوند! که دقیقاً نشان می دهد پس از اشغال و تسلط اعراب، بسیاری از مردم بومی منطقه به ارتفاعات پناه برده و توانسته اند فرهنگ و رسوم خود را حفظ کنند. حتی بچه های این افراد هم همچنان نام های فارسی دارند و به ندرت از نامی عربی استفاده می شود. اغلب هم به زبان ترکی اذربایجانی صحبت می کنند.
  • امین IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    58 1
    با سلام بنده در ایستگاه درود لرستان هم قطار شخصی شدم که شکارچی بود.از ایستگاه ذکر شده تا اهواز از شکاراش صحبت می کرد.در تعجب بودم از این ساده لو بودنو خرافاتی بودنش در عصر فضا.نمونه این خرافاتی بودنش این بود که خرسی رو تو منطقه حفاظت شده اشترانکوه شکار کرده بود فقط برای خوردن کیسه صفرا خرس نگون بخت.به این دلیل که باعث میشه فرد از هزار نفرم نترسه.
    • بی نام GB ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      35 0
      این ها همه ناشی از جهل و نداشتن مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در ایران است.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      5 21
      بابا با سواد انگلیسی!
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    43 11
    از روشهای پر هزینه و با عوارض جانبی پزشکی که بهتره، که گاهی اوقات 5قلو! نتیجه میده☺
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    46 0
    خداوند همهی بیماران را شفا دهد
  • م ک IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    12 60
    کاملادرسته اگر اعتقاد از صمیم قلب داشته باشی به آن امام زاده
    • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      53 0
      خداوند انان که به دنبال گمراهیند گمراهتر میکند
  • mahdi A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    35 2
    لطفا بفرمایید چطور میشه عکسهارو سیو کرد
    • بیل گیتس IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      46 14
      ی چیزی، پلاستیکی، نخی، فرشی، شمعی ... نذر امام زاده کن تا شاید بشه save کرد و گرنه امکان نداره!
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      9 1
      روی عکس کلیک راست کن، "ویو پیج سورس!!!" رو بزن، تو صفحه ای که باز میشه، دست چپ توی سطر 245 به بعد عکسا رو میبینی...
    • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      5 0
      در مرورگر فایرفاکس: کلیک راست بر روی قسمتی از صفحه - گزینه ویو پیج اینفو - انتخاب تب مدیا - انتخاب لینک عکس موردنظر - زدن گزینه سیو از (این مراحل رو برای هر عکس باید تکرار کنین) خبرآنلاین عزیز لطفا کاراکترهای انگلیسی رو مجاز بفرمایین! آخه چرا غیرمجازه؟!
    • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      2 0
      برا ذخیره ی ی عکس بریم 2 سُرس کُد بگردیم؟! بیزاریم بابا؛ نمیخوایم برنامه نویس وب شیم که
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    38 0
    خجالت آوره
  • اهوازی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    8 32
    یاد اقدام پیامبر بر قطع درختی که مردم به آن دخیل میبستند و وظیفه داریم که ریشه درخت بی ایمانی خود را بخشکانیم تا به بستن پلاستیک و نخ و پارچه نخواهیم ایمانمان را مجکم کنیم که چه بی ثبات خواهد بود این ایمان
    • بی نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      36 2
      چه ربطی داره؟! چرا باید یک درخت را قربانی جهالت مردم کرد؟ اگر آن مردم چشمه را پرسش کنند، باید آب آن چشمه را هم خشکاند؟ یا تلاش کرد تا مردم را آگاه کرد؟!!
    • بی نام CH ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      18 0
      شما همه درختها رو هم قطع کنی، اونوقت به یک دیواری، تپه ای یا چیز دیگه اعتقاد پیدا میکنن.
    • اهوازی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      15 0
      من نگفتم که درخت را قطع کنیم گفتم درخت خرافاتی درونی خودمون رو قطع کنیم
  • معصومه EU ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    6 34
    به نظر من بهتره فرهنگ سازی بشه و شور و شوق دینی و اعتقادی مردم در مسیر درست و صحیح قرار بگیره نه اینکه اینگونه اعتقاداتشون رو با یک تیتر مسخره به حراج بگذاریم و تازه از همین گونه مقاله ها خوراک درست کنیم برای وهابی های از خدا بی خبر و دشمنان شیعه.
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    18 1
    آقاجان؛ این که از امام زاده ی «دیجیتال»! یا «سیٌار»! بدتر نیست همتون ریختین رو سرش، امتحان کنین شاید بختتون وا شه؛ مجرد 40 ساله زشته توی خونه
  • شهره A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    26 2
    من یک ایرانی 2500 ساله متاسفم که این صحنه ها را می بینم.واقعا تاسف می خورم به مردمی که هنوز هم به خرافات ایمان دارند . متاسفم به درخت زیبایی به آن کهنسالی که پلاستیکهای زباله آویزان آن باشد و محیط زیست ما را آلوده کنند. ای مردم ، دست از این خرافات بردارید و خود به دنبال مشکلاتتان باشید،نه اینکه یک درخت به شما کمک کند، این یک کوته فکری است خانم ابتکار بیایید از محیط زیست اینهمه حرف میزنید ،این درخت را نجات دهید.، اگر راست میگویید..،
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      53 4
      خانوما قدیما سن شون رو لو نمیدادن شهره جون :)) چقدر خوب موندی عزیزم اصن بهت نمیاد 2500 سالت باشه.
    • شهره A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      8 2
      جناب بی نام ، جواب من را با شوخی نده.بلکه گریه کن که محیط زیستت به زباله دان تاریخ تبدیل شده .ها ها ها :(( :((
  • بی نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    27 2
    خدایا فهم و درک ملت مارو بالاببر..امان از جهل و نادانی
  • رضا NL ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    31 1
    حماقت را پایانی نیست
    • بی نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
      0 0
      دقیقا.واینروزها چقدر زیاد شده بقول یکی ادم خنگ باشه ولی احمق نه
  • سارا US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    18 0
    من فکر میکنم در تمام شهرهای ایران به خصوص مناطقی که بیشتر عقاید خرافی دارند باید فرهنگ سازی های صورت بگیره و کسایی باشن که این افراد را آگاه کنن و حتی کلاسهای آموزشی در جهت یاد دادن حفظ محیط زیست برگزار بشه. مثلاً مکان هایی مثل آموزشگاه های فنی و حرفه ای که کلاسهای آموزش پرورش بوقلمون و گل وگیاه میذارن می تونن این کلاسها رو هم داشته باشن و سعی کنن به همه یاد بدن که حفظ محیط زیست چقدر می تونه روی همه بخش های زندگی ما اثر داشته باشه.
    • بانو A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      21 0
      حرف شما متین اما مشکل این جاست که گروهی که از این راه نان می خورند با تمام قوا مانع از اجرای پیشنهاد شما می شوند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    13 0
    امیدوارم اگاهی مردم افزایش یاید حرف دیگری نمیتوان زد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    2 21
    آقای درویش شما حق نداری به نام محیط زیست به اعتقادات مردم چه درست باشد چه نادرست توهین کنید برایتان متاسفم
    • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      13 0
      فعلا که اونا دارن به اسم اعتقادات محیط زیست رو از بین میبرن!!!
    • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      6 0
      نه هر اعتقادی!
  • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    11 0
    به عوض این ارجیف و خرافات بروید از کمیته امداد و بهزیستی و بخشهای حامی افزایش جمعیت هزینه دوا و درمان بگیرید و بروید مراکز تخصصی مانند بزرگان ما و مباحث مطرح شده درمان قطعی شوید و برگردید.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    15 0
    والا من خودم تالش زندگی میکنم شهر هشتپر اینجا یا کلا تو شمال امام زاده خیلی زیاده کاری هم به باور مردم ندارم که خودم هیچ اعتقادی ندارم به اینها اما بساط رمالها و دعانویس ها اینجا فراونه هر کی از جاش پا میشه مخصوصا اگه سید هم باشه میتونه واسه خودش پول خوبی بدست بیاره دلیل هم دارم واسش شما اگه اینجا بیاین دقیقا 2 کیلومتری هشتپر یه آقایی هست که با این دعا نوشتن چه پولایی که به جیب نزده و هر روز داره به مغازه هاش اضافه میکونه و مردم کم عقل هم دارن هی بهش پول میدن که به نظرم چوب سادگیشونو میخورن کی میخواد بساط این جور آدما از اینجا جمع شه نمیدونم....
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    10 0
    به بهانه اين دخيل بستن يه وقتي كلي درخت خيلي قديمي رو يكي از مسئولان تو گيلان قطع كرده لطفا سرود ياد مستان نديد!
  • علی A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    13 0
    وقتی که علم و دانایی در فرهنگ این مملکت جایی نداره، مطمئناً جهل و نادانی و خرافه جایگزینش میشه!
  • مجسن A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    7 8
    تا بحال هیچکدام از شما نظردهندگان نا امید شده اید؟ آدم نا امید به هر چیزی دست می یازد تا به هدف خود برسد. اگر از دید مثبت به این قضیه نگاه کنیم می بینیم آن آدم با نیروی مثبتی که از همان تکه پلاستیک یا نخ میگیرد امید دارد و امید داشتن خود راهی به سوی بهبودی است. آدم های ناامید را سرکوفت نزنیم.
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      2 6
      آفرین؛ مهم حصول «آرامش روحی، کم شدن استرس و امید» برای آن شخص است هرچند اگر از مسیر غلط به آن برسد. برای رسیدن به «هدف» مسیرهای درس و نادرست زیادی وجود دارد
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    8 1
    فک کنم خدا میگه تو که پلاستیکو تو طبیعت رها میکنی و به درخت رحم نمیکنی با شوهرت چکار میکنی واسه همین من به ت خانواده نمیدم.
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    5 1
    پارچه ببندید!
  • بی نام US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    8 0
    آدمی که نا امید شده نباید هر کاری بکنه، پس اگر بهش بگن یه نفر رو بکش آرزوت برآورده میشه باید آدم بکشه؟ مواقع نا امیدی هم راهی برای امیدوار شدن میشه پیدا کرد،فقط باید عاقلانه فکر کرد و تصمیم گرفت.
  • nam IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    19 0
    کشورهای غربی با استفاده از علم و دانش این مشکلات رو حل میکنن بعد ما هنوز در قرون وسطا موندیم بعد میگیم مرگ بر ان ریکا یا این ریکا !!!
    • بانو IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      7 0
      خخخخخخخخ
  • بی نام US ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    3 0
    کسایی که فکر میکنن با پارچه و پلاستیک بستن به درخت حاجت گرفتن برای اینه که خیلی به این کار ایمان داشتن و مطمئن بودن اتفاق می افته ، من می خوام بگم شما کافیه ایمان داشته باشید به اون چیزی که می خواهید میرسید فقط مثبت فکر کنید همین کافیه ،لازم نیست از این کارهای خرافی انجام بدید.
  • کیان IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    11 1
    حالا همه اینا به کنار یکی به من بگه پسر امام موسی کاظم تجریش چیکار میکرده
    • علی A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
      5 1
      آقا حتما می دونسته اونجا ارزش ملک تا فلک میره بالا یه تیکه زمین واسه بعد مرگش خریده خو!!!!
  • بی نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    3 0
    اعتقاداتی از این نوع در همه جای دنیا به اشکال مختلف وجوددارد. نکته منفی این عکسها آلوده ساختن محیط زیست است. فقر اقتصادی فقرفرهنگی به دنبال دارد. به عنوان یک مسلمان شیعه معتقد هستم که این خرافات هیچ ربطی به دین ومذهب ندارند هر چند رنگ ولعاب مذهبی به خود گرفته باشند. به قول آن زنده یاد که امروزه سوژه خنده مردم شده است به درخت اسلام آنقدر پارچه بسته اند که اثری از درخت نیست.
  • ناهید سادات IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 0
    شهرام گرامی بخاطر پیشنهاد خوب تون ممنون.من با پیشنهاد شما موافق هستم و حاضرم در حدی که بتونم هزینه کنم.جناب مهندس درویش عزیز اگر امکان داره پیش قدم بشید.مریم جان از شما هم ممنون./آقا یا خانم مقدم عزیز سازمان های مردم نهاد محیط زیستی فعالیت ریادی دارن در رمینه های فرهنگ سازی محیط زیست اما واقعا بعضیاشون گمنام هستن و خیلی از کارهاشون رو همه نمیدونن.در ضمن با وجود این همه فعالیت مهم دونسته نمیشن.گرچه ماها چون داوطلبانه و با علاقه وارد کارهای ان جی او شدیم توقعی نداریم از کسی و فقط برای رسالت خودمون و محیط زیست مون گام برمیداریم. از پیشنهاد خوب شما هم ممنون. من به پیشنهاد شما فکر کردم و اگر بشه حتما از شهر خودمون شروع میکنم.
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    0 0
    البته چون فردی که کاملا" درستکار باشد در جهان وجود ندارد از اینرو امکان استجاب دعای این افراد نیز خیلی کم است و فقط عمر و زمانشان را بیهوده تلف میکنند.
  • رضا IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام . من خودم چوبری هستم و زمینی در همان مکان یعنی الکوفه داریم نه ارکوپه که به اشتباه ذکر شده است . اسم ارکوپه اشتباه است . این زمین رو شخصی به نام حاج یدالله دشتی پور یکی از شخصیت های مهم و مبارز علیه خان چوبر در چند دهه ی پیش به این امامزاده هدیه کرده است و زمین های اطراف آنجا نیز مال ایشان بوده . من نیز شاهد بستن نایلوانها یا کیسه هی پلاستیکی به آن درختان بوده ام و برای چندین بار متوالی شاخهای درختان رو بریده اند اما هنوز مردم عوام همچنان طبق عقاید خرافی و رسوم گذشته ی خود این کار ناپسندیده رو انجام میدهند!! البته فقط شاخ و برگها رو می برند . این عقیده مغایر با قرآن و دین خداست .وَإِذَا مَرِ‌ضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ هنگامی که مریض می شوم خدا مرا شفا می دهد اینها شرک و خرافات است .
  • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۷
    0 0
    الکوفه یا نه ساله درای دوتا چشمه ی آب جوشان بوده که بسیار سرد و نوشیدنی هستند . یکی از این چشمه ها دارای آب گوارا ونوشیدنی است که همواره از زیر سنگها با فشار بیرون می جهد و دیگری که کمی پاینتر است معروف به چشمه ی معدنی که در آن مردم جسمشان رو با آن آب شستشو می دهند تا امراض های پوستی سطحی را برطرف سازد و همین طور هم بود و معدنی است نه معجزه گر !! اما بستن کیسه های پلاستیکی یکی از اعمالی ناپسندی است که مردم عوام برای برخی از خواسته های درونیشان می کنند که با ادای نذر رهسپار آنجا می شوند . الحمدالله این همه اخوند هست وقتی میرن بالای منبر فقط روضه بلدن بخونن دیگه یادشون نمیاد که مردم رو از این خرافات و شرکیات نجات بدیم !!
  • sep IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    درود
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    ای خدااااای بزرگ مردم ایران را نجات بده , تا اینقدر جهل و نادانی!!!!!!!!!!!
  • پرتو A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    0 0
    به نظر من اگه خدا بخواد هر چيزي امكان پذير ميشه حتي اين تصويري كه ميبينم باور ميكنم اگه نام خدا در اين مكان به ذهن و زبان آدمي بياد.
  • افشین IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    2 0
    سلام ما کورش بزرگ و فراموش کردیم بیست وشش قرن پیش برای تمام انسان و جهنده خزنده وچرنده قانون نوشته سازمان ملل استفادشو میبره برای ما هم قانون نوشته ان کیسه از درختان اویزان کنیم گره بزنیم یا هرچند متر قلک گذاشتن بایستی پرش کنیم یا....