حج، مظهر توحید و نماد قدرت، وحدت و هم بستگی مردمانی از دیارهای مختلف است که نماینده ملت عظیم اسلام در سرزمین پروردگارند.

درگردهمایی مسلمانان در حرم امن الهی و موسم حج علاوه بر عرض ارادت و خلوص عبادت به پیشگاه حضرت الوهیت، مسائل مهم فردی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و تربیتی نیز مطرح می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بزرگان و اندیشمندان هر ساله و در ایام برگزاری موسم حج هرکدام به گونه ای به زاویه های مختلف حج می پردازند. در جدول زیر می توانید نظر و توصیه 5 تن از علمای حوزه دین به مشرف شدگان این سفر معنوی را بخوانید.

شخصیت ها

اظهارنظرها

 

 

 

آیت الله جوادی آملی

*جریان حج و عمره همانند برنامه موسمی روزه ماه مبارک و نیز دستور زمان‌های محدود اعتکاف و نیز مرابطه، همگی دوره کوتاه‌مدت آزمون و آموزش الهی است تا تأمین‌کننده توان اجرای رهنمودهای دینی در سایر زمان‌ها و زمین‌ها باشد.

*همان‌طوری که تکبیرةالاحرام، لبیک به همه احکام و حِکَم نماز است و همان‌طوری که نیّت صوم، پاسخ به تمام دستورهای روزه است، تلبیه حج و عمره نیز لبیک گفتن به جمیع قواعد حج و قوانین عمره خواهد بود. مهم‌ترین قانون این دو عمل عبادی، هماهنگی حاجیان و معتمران در تمام مناسک است.

*جمال حج و جلال عمره شکوه آن و شوکت این هم یادآور صحنه معاد است و هم آزمون و آموزش عرصه سیاست و مدنیّت و جمهوریت دینی است تا کسی در زندگی دنیا راه احدی را نبندد و خود نیز گامی بیراهه نرود، در قبال اهل نفاق و شقاق که هم نائی از حق‌‌اند و هم ناهی از آن.

*حضور همگان به طور همسان در ساحت یک «قبله» و در محور یک «مطاف» و در مساحت یک «مَسعیٰ» و مانند آن از مآثر حج و آثار عمره است که سهم تعیین‌کننده‌ای در وحدت و پرهیز از تفرقه و اثر بارز در امتثال دستور زندگی مسالمت‌آمیز و اجتناب از طرد و تکفیر و توهین داشته و دارد.

*مناسک حج و عمره همانند سایر عبادات، گاهی برای هراس از دوزخ انجام می‌شود و زمانی بر پایه شوق به بهشت صورت می‌پذیرد و وقتی نیز بر محور محبّت خالصانه نسبت به پروردگار و شکر نعمت و حفظ نام و یاد او امتثال می‌شود. 

 

  

 

آیت الله فاطمی نیا


*ما روایت داریم وقتی بنده احرام را بست و محرم شد، آن موقع از بالای سرش حضرت حق می فرماید:"استأنف فی العمل" عملت را از سر بگیر، یعنی گذشته ات را بخشیدیم.

*مردم را اذیت نکنید. یک چیزهای عرفی هم در کنار مکه رفتن رسم شده است که مثلا یک عده حتما باید بروند خدا حافظی کنند ببینید اینها درست نیست ما نباید مردم را اذیت کنیم. مثلا فردی درقم یک مهمانی دارد از اصفهان یک عده را دعوت می کند، اگه نیای دلم می شکند! تو این راه ها، ان شاء الله هیچی نمی شود، ولی چرا مردم رو از کنج عافیت بیرون می آوری؟ چرا اصلا جرأت می کنی؟!  اینها اشتباه است.

*یک عده که می روند مکه مجتهد می شوند! نمی دانم چه چیزی است؟ اینجا شکیات نماز را بلد نیست، آنجا مجتهد می شود!

*دعای «اللهم کن لولیک» را در مکه زیاد بخوانید این دعای نازنین "اللهم کن لولیک" را ما درمکه باید زیاد بخوانیم، کسی هم نشنود! سعی بکنید اصلا دعاهایتان را کسی نشنود.

* مرحوم ابن میثم قریب به این مضامین دارد و از جاهای دیگر هم هست که عزیزان خدا العیاذ بالله جسم نیست که در یک جا باشد، در یک جا نباشد. خدا همه جا هست دیگر. "و هو معکم این ما کنتم" اما آنجا به ما می گویند دور کعبه بگردید، طواف کنید، علتش چیست؟ علتش این است، این را گذاشته اند رمز این باشد که ما باید دور خدا بگردیم. این طواف رمز دور خدا گردیدن است. شکرانه بخشش گناهان حالا به هر حال مکه که مشرف می شوید، بدانید که خدا گناهان را می بخشد، حالا به شکرانه این ما هم تصمیم بگیریم دربرگشتن گناه نکنیم. نمی گیم ما معصوم می شویم اما بنا بر این است که گناه نکنیم.

*خانه خدا را خرج نکن! وقتی که برگشتیم از مکه هرچی که پیش می آید، باید بسنجیم ببینیم با خدا محوری جور می آید یا نه، نه اینکه فقط یک قسم یاد بگیریم، بعضی ها فقط یک قسم یاد می گیرند، به آن خانه خدا که رفته بودم این طور شد، به آن خانه خدا فلان چیز گران شده است، ضرر می کند، به آن خانه خدا، فقط یک قسم. حاجی شدی حالا دیگر انقدر خانه خدا را خرج نکن.

 

 

حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان


*پی بردن به راز مناسک حج دشوار است، و اسرار بسیاری از آن با عقل بشری قابل درک و تبیین نیست. از این رو تعبد در حج بیش از سایر دستورهای دینی است.

*اعمال ظاهری دارند و باطنی. باطن اعمال همان اسرار آنهاست. نباید در ظاهر متوقف ماند، بلکه باید از ظاهر عبور کرد و با اخلاص در عمل به باطن رسید؛ ولی باز لازم نیست باطن حج قابل بیان بشود. رسیدن به واقع باطن عبادات از راه ظاهر ممکن است. به بهانه معنویت و اسرار باطنی نباید از ظاهر غفلت ورزید. به همین خاطر عرفای واقعی کاملا مقید به ظواهر دینی هستند.

*طواف به عنوان یک رمز، آموزه ای است که به انسان می گوید باید در تمام زندگی خدا محور بود؛ همان طور که جسم او به دنبال خانه گلی و سنگی می چرخد، دل او همراه با فرشتگان در عالم ملکوت طواف می کنند.

 

 

حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر


*یکی از کارکردهای مهم حج باید بصیرت افزایی میان مسلمانان باشد.

*امروز یکی از توطئه های آمریکا و دشمنان اسلام ایجاد اختلاف در جوامع اسلامی است که در این ایام حاجیان باید مراقب باشند تا در دام دشمنان دین قرار نگیرند.

*دشمنان اسلام وقتی احساس کردند که انقلاب اسلامی فراگیر و بیداری اسلامی اتفاق افتاده به توطئه و تفرقه افکنی روی آورده اند و تلاش می کنند اسلام را خدشه دار کنند.ما باید در این شرایط و در موسم حج امسال وارد اختلافات نشویم و روی مشترکات تکیه و از اسلام دفاع کنیم.

*همه مردم و نه تنها حاجیان حج تمتع ملزم به حفظ امت اسلامی و پرهیز از اهانت به دیگران و دوری و پرهیزاز تکفیر و نسبت دادن شرک به دیگران هستند.

*پرهیز ازاهانت به دیگران ، پرهیز از تکفیر و نسبت دادن شرک به دیگران سه محور اساسی است که می تواند به ما کمک کند تا در برابر این توطئه ها ایستادگی و از نقشه هایی که دشمنان جهان اسلام طراحی کردند خارج شویم.

*کسانی که به حج مشرف می شوند باید مراقب باشند که وحدت امت اسلامی را به نمایش بگذارند. 

 

 

حجت الاسلام حاج علی اکبری


*دشمنان همیشه از نفی شرک ترسیده اند. بنی امیه از مردم می خواست که نماز و روزه بگیرند اما با شرک کاری نداشته باشند. الان در مراسم حج نیز همین گونه است مناسک حج را به جا می آودند اما اعلام برائت از مشرکین را دوست ندارند و آن را تحمل نمی کنند.

* حج پیام بزرگی برای جوامع اسلامی است و در حقیقت به رخ کشیدن توحید است. لذا در کنارش باید نفی شرک هم صورت بگیرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نکته کلیدی به حج بازگشت.

*برنامه حج برنامه شرک زدایی است و این شرک زدایی هم برنامه شخصی مؤمن است هم برنامه جامعه اسلامی. در سوره حج نیز نسبت به شرک اعلام خطر شده است. حاجی باید در حج موحد باشد و از انگیزه و نیت خود شرک زدایی کند، حاجی باید آن قدر مقدمات مناسک حج را خوب طی کرده باشد که وقتی به زمان لبیک گقتن رسید بتواند آن را با تمام وجود ادا کند. 

 62303/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =