تعدادی از نمایندگان مجلس ویژگی های وزیر امور خارجه آینده را تشریح کردند.

رضا الیاسی: این روزها گمانه زنی درباره کابینه دولت یازدهم به یکی از جذاب ترین سوژه های رسانه تبدیل شده است.

در این میان به واسطه مشکلاتی که کشور در بخش سیاست خارجی با آن رو به رو بوده است معرفی وزیر امور خارجه اهمیت بالایی پیدا کرده است و کارشناسان معتقدند در شرایطی که روحانی وزیر خارجه مناسبی را معرفی کند بسیاری از مشکلات کشور در حوزه دیپلماسی و همچنین داخلی برطرف خواهد شد.

طی سال های اخیر انتقادهای فراوانی به دستگاه دیپلماسی کشور وارد شده است و بر همین اساس بسیاری امیدوارند که روحانی با معرفی وزیر با تجربه در حوزه دیپلماسی این انتقادها از بین برود و جایگاه ایران در مجامع بین المللی تقویت شود.

در همین رابطه 12نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین ویژگی های وزیر امور خارجه آینده را با توجه به شرایط کنونی کشور تشریح کردند.

در جدول زیر اظهارنظرهای نمایندگان مجلس درباره ویژگی های وزیر امور خارجه دولت یازدهم آمده است:

نماینده

سمت

اظهارنظر

عوض   حیدرپور شهرضایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

در حوزه وزارت خارجه خوشبختانه نیروهای بسیار خوبی را پرورش داده ایم. سیاست خارجه ما در طول دوره دولت نهم و دهم آنطور که علاقه مند بودیم جلو نرفت و هم اکنون وزیر خارجه ای را می خواهیم که بتواند خرابی​هایی که در روابط ما با کشورهای خارجی به وقوع پیوسته است را ترمیم کند. حتما نباید دل خود را به این خوش کنیم که در آمریکای جنوبی باشیم! باید کسی وزیر شود که بتواند علاوه بر ترمیم خرابی​ها در روابط موجود، پیوند بسیار خوبی در حوزه های اقتصادی و بیزینس دیپلماتیک ایجاد کند.

غلامرضا تاجگردون

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

وزارت امور خارجه مجری استراتژی های اساسی کشور است. در عرصه سیاست خارجی روحانی شخصیت شناخته شده است و جهت گیری های سیاسی را در این بخش خواهیم دید. باید فردی به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شود که از نظر فکری نزدیک به آقای روحانی باشد و تفکر روحانی را باید قبول داشته باشد. داشتن تخصص و تجربه نیز از جمله معیارهایی است که وزیر امور خارجه ایران باید داشته باشد.

سیدحسین نقوی حسینی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

هم اکنون ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه شناخته می شود و باید با انتخاب وزیر خارجه با تجربه و متخصص قدرت چانه زنی و تاثیرگذاری ایران در منطقه و جهان افزایش یابد. داشتن دیپلماسی قدرتمند، توان برقراری تعامل با کشورهای مختلف از جمله ویژگی های وزیر امور خارجه ایران است.

بهروز نعمتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

حجت الاسلام روحانی از جمله افرادی است که در حوزه دیپلماسی تجربه خوبی دارد و باید از این تجربه در انتخاب وزیر خارجه مناسب استفاده کند. افراد با تجربه و متخصص زیادی در حوزه دیپلماسی در ایران وجود دارند که استفاده مناسب از این افراد می تواند مشکلات جاری کشور را برطرف کند و وزیر امور خارجه نیز می تواند با استفاده از تخصص و تجربه خود جایگاه ایرات در مجامع بین المللی را ارتقا بخشد.

شهباز حسن‌پور

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

انتخاب وزرا از اختیارات شخص رئیس جمهور است و قانون گذار این اختیار را به رئیس جمهور داده است که از میان افرادی که توانمندی های لازم را برای به دست گرفتن سکان وزارتخانه های حساس دارند فرد مورد نظر را انتخاب کندو وزارت امور خارجه یکی از حساس ترین وزارتخانه های ما هم اکنون وزارت ماور خارجه است که انتخاب وزیر مناسب می تواند بسیاری از مشکلات ما در حوزه دیپلماسی را برطرف کند. قدرت چانه زنی بالا و توان برقراری رابطه با کشورهای مختلف دنیا از جمله مهم ترین ویژگی های وزیر امور خارجه آینده باید باشد.

نادر قاضی پور

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

در حوزه سیاست خارجی سیاست کلی نظام مشخص است و وزیر امور خارجه آینده نیز باید با در نظر گرفتن این سیاست ها به افزایش قدرت دیپلماسی ایران کمک کند.

مهرداد بائوج لاهوتی

عضو کمیسیون عمران مجلس

کابینه این دوره باید کابینه ای باشد که فضا را به طرف آرامش ببرد. داشتن تخصص و تجربه از جمله مهم ترین ویژگی های وزیران کابینه باید باشد و الان زمان ریسک پذیری نیست و چند سال از انقلاب گذشته است و افراد را نباید جناحی نگاه کرد. هم اکنون در حوزه دیپلماسی افراد با تجربه و متخصص خوبی در کشور وجود دارد و دولت آینده باید به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کند. یکی دیگر از مسائلی که رئیس جمهور باید به آن توجه کند این است که از نیروهای جوان در حوزه دیپلماسی استفاده کند.

جعفر قادری

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

هم اکنون فضایی برای تحرک دیپلماسی ایران فراهم شده است و فردی باید انتخاب شود که بتواند تعامل خوبی با کشورهای دیگر برقرار کند و از ظرفیت کشورهای منطقه و جایگاه ایران و قدرت اثرگذاری ما در مجامع بین المللی برای برطرف کردن مشکلات استفاده کند. بخش قابل توجهی از مشکلات داخلی ما ریشه در مشکلات عرصه های بین المللی دارد و ما می توانیم با برطرف کردن مشکلات بین المللی بخش عمده ای از مشکلات داخلی را برطرف کنیم. وزیر امور خاجه دولت یازدهم باید به این مسائل توجه ویژه داشته باشد.

سید ناصر موسوی لارگانی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

وزارت خارجه برای ایران جنبه حیاتی دارد و وزیر خارجه باید بتواند دیپلماسی خارجی که نیاز مبرم است را تقویت کند و باید روابط عمومی قوی داشته باشد و بتواند با همتایان خود در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کند. چرا که هرچه این ارتباط ها بیشتر باشد می توانیم در زمینه های مختلف پیشرفت داشته باشیم.

ابراهیم نکو

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

وزیر امور خارجه باید تابع قوانین داخل کشور باشد و بر اساس اصول سیاست خارجی خودمان حرکت کنند. وزارت امور خارجه از حساسیت ویژه ای برخوردار است و باید منافع داخلی ایران را در نظر بگیرد و تلاش کنند که در راستای منافع نظام برنامه ریزی کنند به طوری که دیگران سیاست های داخلی ما و منافع ما را زیر سوال نبرند. سیاست کلی روحانی در حوزه دیپلماسی مشخص است و وزرا بر اساس آن برنامه های روحانی باید حرکت کنند و در این صورت است که منافع ما برآورده می شود. سیاست خارجی ما کاملا ترسیم شده است و بر اساس این سیاست باید پیش برویم.

علی ایرانپور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس

هم اکنون حضور ایران در عرصه های بین المللی برای برطرف کردن مشکلات مختلف داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید وزیر خارجه ای انتخاب شود که بتواند از به خوبی از جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی دفاع کند. ریشه بسیاری از مشکلات داخلی در مسائل سیاست خارجی است و وزیر خارجه باید این ویژگی را داشته باشد که با برقراری تعامل با کشورهای مختلف این مشکلات را برطرف کند.

محمدحسن آصفری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

هم اکنون به واسطه مشکلات عمده ای که در حوزه دیپلماسی ایجاد شده است تقویت دستگاه دیپلماسی کشور یک امر ضروری است و بر همین اساس معرفی وزیر امور خارجه قدرتمند یک امر ضروری است. داشتن تخصص، توان برقراری رابطه و تعامل با کشورهای مختلف، تجربه و قدرت چانه زنی بالا از جمله مهم ترین ویژگی های وزیر امور خارجه آینده است.

/27295

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    10 0
    بسمه تعالی هیچکدام از حرفهای کلی فراتر نرفته و از ویژگی سخن نگفته اند.
  • ناشناس IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    11 0
    بهتر است در خصوص وزرا نمايندگان اظها ر نظر نكنند همان نامهاي با امظاء جمع كنند بهتر است
  • بی نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    8 0
    خط و نشان ها شروع شد...........!؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    6 0
    ای خدا به همه مردم کمک کن سه سال آینده در انتخاب نماینده های مجلس دقت بیشتری کنن
  • شهروند IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    0 0
    در مجموع حرفهای پخته وسنجیده ای زده شده به شرط اینکه کابینه جدید ووزیر امور خارجه حداقل ویزگی بعضی از نمایندگان مجلس را نداشته باشد به فکر تعامل وسازندگی با دنیای خارج به خصوص کشورهای پیشرفته باشد فرصت سوزی نکند افراط کاری نداشته باشد موضوعات مهمی مثل تحریمها مشکلات هسته ای را سر لوحه کار خود قرار دهد با همکاری وهمدلی ریست جمهور ودبیر شورای امنیت ملی را که بدبختیهای فراوانی افریده حل نماید منطقی وقانونمند باشد بپذیرد که در دنیای عجیبی زندگی میکنیم با همه دنیا با مسالمت وکمال دوستی زندگی کنیم شعا صلح وارامش را به دنیا ارائه دهد از نتایج خوب کشورهای بزرگ در امر دنیاداری وانسانمداری استفاده کند اتهامات بیهوده به دنیا نزند ترس وواهمه شعاری ایجاد نکند بپذیرد که قطعا به همه دنیا احتیاج داریم وبکوش
  • امید IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    0 0
    وزیر امور خارجه باید دکتر علی اکبر ولایتی باشد.