با اعلام ورود رسمی فرانسه به بحران اقتصادی، هنوز نمی‌توان به عدم سرایت بحران به سایر کشورها اطمینان داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لزاکو، به استثنای جمهوری چک که برای ششمین سه ماهۀ متوالی در بحران اقتصادی به سر می‌برد(تولید ناخالص داخلی این کشور 0.8% در مقایسه با سه ماهۀ چهارم 2012 کاهش یافته است) اکثر کشورهای منطقۀ یورو، سرشان بیرون از آب است و اندکی وضعیت بهتری دارند.
لتونی و لیتوانی در سه ماهۀ اول سال جاری رشد اقتصادی 1.2% و 1.3% داشته‌اند.
به دلیل افزایش تقاضای صنعتی، مجارستان نیز با افزایش 0.7% تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ اول 2013 از بحران اقتصادی خارج شده است.(البته در مقیاس سالانه همچنان از کاهش 0.3% برخوردار است)
رومانی نیز در سه ماهۀ اول سال جاری رشد اقتصادی 0.5% داشته است و در مقیاس سالانه نیز این رقم از رشد 1.4% برخوردار بوده است.
اما لهستان نشانه‌های ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد.( رقم افزایش تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ اول 0.1+% بوده است.
حال انگلیسی‌ها خوب است
به رغم سیاست ریاضتی که انگلستان در پیش گرفته بود، دولت، رقم افزایش تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ اول را 0.3% اعلام کرده است که این رشد بیشتر در بخش خدمات بوده است. گفتنی است روز چهارشنبه رییس "بانک انگلستان" پیش‌بینی رشد اقتصادی برای 3 سال آینده را افزایش داد. بدین ترتیب تولید ناخالص داخلی انگلستان از 1.1% سال 2013 به 1.9% در سال 2014 و 2% در سال 2015 خواهد رسید. در این مدت تورم نیز 2% تا 3% خواهد بود. این ارقام گویای آنست که این سیاست پولی تغییری نخواهد کرد.
حال ایتالیا خراب است
کاهش مصرف خانوارها و سرمایه‌گذاری از مهمترین چالش‌های ایتالیاست که همچنان روند رو به ضعفی دارد. با این حال کاهش فعالیت‌ها در این کشور از شدت کمتری در سه ماهۀ اول سال جاری برخوردار بوده است.(0.5-% در حالیکه این رقم در سه ماهۀ آخر 2012، 0.9-% بود)
تولید ناخالص داخلی این کشور 2.3% کاهش یافت که بر کسر بودجۀ دولتی تأثیر منفی داشته است. ایتالیا امسال باید کسر بودجۀ خود را به 3.2% تولید ناخالص داخلی برساند. اقتصاددانان برای ایتالیا در سال جاری کاهش 1.4% را پیش‌بینی کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان برای ایتالیا خروج از بحران را به این زودی‌ها پیش‌بینی نمی‌کنند، مگر اینکه دولت لتا با سرعت بیشتری برنامه‌های ریاضتی را برای افزایش رشد اقتصادی و مبارزه با بیکاری پیش ببرد.
اقتصاد فلج شدۀ قبرس در وضعیت بدی است
قبرس هزینۀ بالایی برای سیستم مالیاتی آسان خود پرداخت کرد. این کشور در سه ماهۀ اول 2013 از کاهش 1.3 درصدی در مقایسه با سه ماهۀ آخر سال 2012 برخوردار بوده است و تنها توریسم توانسته اندکی چرخ‌های اقتصادی این کشور فلج‌شده را به حرکت درآورد. طبق اطلاعات کمیسیون اروپا تولید ناخالص داخلی این کشور در سالهای 2013-2014 با کاهش 8.7 درصدی در سال جاری در مجموع 12.6% کاهش خواهد یافت. در پایان ماه مارس اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول اعطای وام 10 میلیارد یورویی به این کشور را تصویب کردند.
حال یونان اندکی بهتر است
یونان طی روزهای اخیر نشانه‌های از بهبود از خود نشان داده است. با این حال تولید ناخالص داخلی این کشور در ریتم سالیانه کاهش 5.3% داشته است، رقمی که همچنان بالاست. اما این کاهش پیشتر 6.7% بوده است. روند کاهش سیر کندتری به خود گرفته است و دولت یونان در سال جاری باید این رقم را به 4.3% برساند. نرخ بیکاری همچنان با 27% رقمی نجومی در مقایسه با سایر کشورهای اروپاست.
گفتنی است آژانس اعتبارسنجی فیچ روز چهارشنبه به دلیل بروز علایم مثبت از سوی یونان و پیشرفت‌های اقتصادی حاصل شده، رتبۀ اقتصادی این کشور را یک امتیاز افزایش و آن را از B- به B ارتقا داد. گفتنی است یونان در اوایل هفتۀ جاری بخش دیگری از وام 7.5 میلیارد یورویی را دریافت کرد.
بحران در پرتغال اندکی کاهش یافته است
تولید ناخالص داخلی پرتغال برای دهمین ماه متوالی(با 0.3%) کاهش یافته است. این رقم در سه ماهۀ آخر 2012، 1.8% بود. هرچند وضعیت نهادهای اقتصادی این کشور همچنان بحرانی است، این کشور توانسته با حذف بخشی از بدهی‌های خود(در ماه فوریه و می) به بازارها دسترسی داشته باشد.
اینفوگرافیگ ذیل وضعیت تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپایی را به تصویر کشیده است:

3952 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
    22 1
    حال ما خوب است :) اما تـــــــــــو باور نکن !