تابستان فصل اکران بلاک‌باسترها در سینماهای دنیاست و امسال دست هالیوود از این جهت بسیار پر است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سالی که گیشه‌های فروش در آمریکای شمالی با کاهش تعداد تماشاگران و کاهش فروش بلیت‌ روبروست، استودیوهای اصلی هالیوود تا حد زیادی روی فیلم‌های پرهزینه که می‌توانند اوضاع را تا حد زیادی تغییر دهند، حساب کرده‌اند.
 

از 45 فیلمی که از جمعه هفته پیش تا روز کارگر در ایالات متحده و کانادا روی پرده می‌روند، حداقل 18 فیلم با بودجه بیش از 100 میلیون دلار ساخته شده‌اند و در میان آن‌ها پنج فیلم با بودجه بیش از 200 میلیون دلار مقابل دوربین رفته‌اند. در تابستان 2012 تنها 12 فیلم از 40 اکران‌شده در این مقطع زمانی بودجه بیش از 100 میلیون دلار یا بیشتر داشتند.
 

بارتن کراکت تحلیل‌گر ارشد «لیزارد کپیتال مارکتز» می‌گوید: «هالیوود ظاهرا متوجه شده چه چیزهایی جواب می‌دهد و در همان مسیر حرکت می‌کند: ابرقهرمانان، فیلم‌های انیمیشن کامپیوتری برای کودکان و دنباله‌ها.»
 

تابستان سینمایی در حالی آغاز شده که صنعت سینما برای چهارمین ماه پیاپی کاهش فروش را تجربه می‌کند. برابر با Hollywood.com درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی از ابتدای سال 2013 تاکنون در مقایسه با پارسال تقریبا 12 درصد کمتر است.
 

استودیوها برای کمک و خروج از وضعیت موجود به شخصیت‌های قصه‌های مضور، کارتون‌های سه‌بعدی و اعضای «یواس‌اس اینترپرایز» تکیه کرده‌اند.
 

تابستان سینمایی جمعه پیش با اکران «آیرون من 3» (Iron Man 3) تازه‌ترین فیلم مجموعه ابرقهرمانی مارول استودیوز درباره تونی استارک غول صنعت آغاز شد.
 

انتظار می‌رود این دنباله از جمعه تا یکشنبه در هفته اول اکران در آمریکای شمالی 170 میلیون دلار بفروشد و بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم از ابتدای سال 2013 تاکنون و احتمالا بیشترین فروش افتتاحیه یک فیلم اکران‌شده در تابستان را جابجا کند.
 

این فیلم ابرقهرمانی پرهزینه امسال همراهان و رقبای بسیار خواهد داشت. از مه تا اوت هر هفته چند دنباله یا پیش درآمد پرهزینه و البته پرخطر اکران می‌شود، از جمله «مرد فولادین» (Man of Steel) تازه‌ترین فیلم سوپرمن، یک «سفر ستاره‌ای» جدید («درون تاریکی» Into Darkness) و یک فیلم جدید «خماری» (Hangover).
 

در این بین چند فیلم انیمیشن خانوادگی مانند «من نفرت‌انگیز 2» (Despicable Me 2) و «دانشگاه هیولاها» (Monsters University) همین طور «گتسبی بزرگ» (The Great Gatsby) اقتباس سه‌بعدی از رمان رمان معروف اف. اسکات فیتزجرالد هم هستند که فیلم آخر بخصوص برای تماشاگران زن جوان جذاب است.
 

فیل زاکرتی مدیر ارشد شرکت «فینیکس بیگ سینماز منیجمنت» که مدیریت 25 سینما در 15 ایالت در ایالات متحده را به عهده دارد، می‌گوید: «ما همیشه منتظر تابستان هستیم، اما امسال بخصوص نفس‌ها در سینه حبس شده است. کاهش چند درصدی درآمدها یک بحث است، اما وقتی فیلم‌هایی دارید که میلیون‌ها دلار هزینه ساخت آن‌ها شده، باید واقعا کاری کنید که این فیلم‌ها بفروشد.»
 

تابستان به طور مرسوم یک فصل پرسود برای صنعت سینماست. پارسال حدود 40 درصد از درآمد کل حاصل از فروش فیلم‌ها در این مقطع چهار ماهه حاصل شد، اما پارسال فیلم «انتقامجویان» بود که با 1.5 میلیارد دلار سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما در سطح جهانی همین‌طور سومین فیلم پرفروش تاریخ ایالات متحده و کانادا شد و فروش آن 15 درصد کل فروش داخلی فیلم‌ها در تابستان را دربر گرفت.
 

نه «انتقامجویان» و نه دیگر فیلم‌های موفق نتوانستند گیشه‌های فروش فیلم‌ها در تابستان 2012 نجات بدهند. مجموع فروش فیلم‌ها در این فصل در مقایسه با یک سال قبل سه درصد کمتر بود.
 

با این حال، هالیوود در پایان سال به لطف نمایش موفق فیلم‌های اکران‌شده در پاییز و کریسمس که تماشاگران پیچیده‌تر را نشانه رفته بودند – فیلم‌های مانند «زندگی پی»، «لینکلن»، «آرگو» و «اسکای‌فال» - توانست به بیش از یک دهه کاهش درآمد و کاهش فروش بلیت خاتمه بدهد.
 

شین بلک کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان «آیرون من 3» که مانند «انتقامجویان» رابرت داونی جونیر در آن بازی می‌کند، می‌گوید: «سایه «انتقامجویان» به شدت بر تابستان 2013 سنگینی می‌کند. «انتقامجویان» این رکورد مسخره و در عین حال دلهره‌آور را خلق کرده است. این رکوردشکنی در عین حال بسیار سودمند است، چون هر کس «انتقامجویان»‌ را دید فیلم ما را هم می‌بیند.
 

البته تماشاگران همه فیلم‌ها را نمی‌بینند. هر سال در فصل تابستان تعدادی فیلم‌های پرهزینه عملکردی ناامیدکننده دانند. پارسال فیلم «ناو» چنین وضعیتی داشت. امسال نگاه‌ها متوجه وسترن «رنجر تنها» (The Lone Ranger) تولید والت دیزنی استودیوز و جری بروکهایمر تهیه‌کننده اکشن است که به جرات پرهزینه‌ترین فیلم اکران تابستان است.
 

این پروژه 225 میلیون دلاری از روی داستانی ساخته شده که ابتدا در قالب یک مجموعه نمایش رادیویی پخش شد. آرمی همر در «رنجر تنها» نقش رنجر نقابدار تگزاسی را بازی می‌کند و جانی دپ به نقش تونتو همراه سرخ‌پوست او ظاهر شده است.
 

فیلم‌های وسترن که در سال‌های اخیر روی پرده سینما رفته‌اند در گیشه‌های فروش عملکردی متفاوت داشته‌اند: «جانگو آزاد شده» و «شهامت» موفق بودند، اما «کابوی‌ها و بیگانه‌ها» و «جان کارتر» به سختی شکست خوردند. «رنجر تنها» که در تعطیلات چهارم ژوئیه اکران می‌شود، هنگام تولید با مشکلاتی روبرو بود. و در مقطعی فیلمبرداری آن به خاطر مسائل مربوط به بودجه به طور موقت متوقف شد.
 

سینماداران در آمریکای شمالی این ماه در گردهمایی سالانه سینماکان این نکته را مطرح کردند که نبود تنوع در بازار یکی از دلایل فروش کم فیلم‌ها از ابتدای سال 2013 تاکنون بوده است.
 

لس آنجلس تایمز / 3 مه / ترجمه: علی افتخاری
 

5858 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    19 2
    world war Z هم هستشا تابستون اکران میشه من که تو جو زامبی هستم بیشتر منتظر اینم !
  • سامان04 IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    8 2
    فقط جانی دپ
  • بدون نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    6 3
    آلبته فیلم hunger games catching fire رو هم باید به این لیست اضافه کنید که مطمئنا فروش خیلی خوبی خواهد داشت
    • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
      3 2
      این فیلم پاییز اکران میشود نه تابستان!
  • امیرحسین IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    2 10
    هر چیهم که باشه من بی صبرانه منتظر انتشار این فیلم ها هستم مخصوصا ایرون من 3 که بین فیلم های کمپانی مارول بیشترین طرفدارو داره و قسمت دومش اگه اشتباه نکنم بیشترین پر سود ترین فیلم این کمپانی به شمار می رود