یکی از مقامات سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی در نشست گروه 20 گفت: خطری که هم اکنون وجود دارد این است که مار ریاضت اقتصادی از گرسنگی دم خودش را بخورد.

20 قدرت برتر اقتصادی جهان روزهای پنجشنبه و جمعه در واشنگتن گرد هم آمدند تا دربارۀ موضوعات مختلف اعم از فرار مالیاتی، سیاست‌های اقتصادی ژاپن و ... به بحث و گفتگو بپردازند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، نتایجی که مهمترین اقتصادهای جهان بدان دست یافتند به شرح ذیل است:
سیاست پولی ژاپن پذیرفته شد
ژاپن از زمان روی کارآمدن شینزو آبه، سیاست کاهش ارزش ین را در پیش گرفته است. این مسئله انتقاد بسیاری از قدرتهای اقتصادی جهان را به همراه داشته است. اما در نشست گروه 20 این سیاست ژاپن در چهارچوب برنامۀ ضدتورمی ارزیابی شد.
گفتنی است طبق اطلاعات صندوق فدرال آمریکا، از ماه نوامبر تا کنون ارزش ین در مقابل دلار نزدیک به 20% کاهش یافته است. آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که با دقت بیشتری سیاست‌های ژاپن را پیگیری می‌کند و از این کشور خواسته بود که به مسابقۀ کاهش ارزش پول وارد نشود. اما مقامات ژاپنی توانستند در نشست گروه 20 رهبران اقتصادهای جهان را متقاعد کنند که این سیاست ژاپن تنها در چهارچوب سیاست تورم زدایی است و نه افزایش صادرات و دولت تلاش می‌کند تا از این طریق به ثبات قیمت و احیای رشد اقتصادی کمک کند و از توافقات و قوانین موجود در چهارچوب گروه 20 نیز تبعیت می‌کند.
ریاضت‌های اقتصادی
آنجل گوریا، دبیر کل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در این نشست با طرح این سوال که: " آیا ریاضت‌های بیش از اندازه سود و منفعت آن را از بین نخواهد برد؟" گفت: خطری که هم اکنون وجود دارد اینست که این مار از گرسنگی دم خود را نخورد. این مقام حاضر در نشست گروه 20 در نهایت به این نتیجه رسید که اقتصادهای بزرگ باید در کنار ریاضت اقتصادی، انعطاف لازم را نیز داشته باشند و منطقی نیست که ریاضت را به بحران اقتصادی اضافه کنیم، در حالیکه معضل کاهش رشد اقتصادی همواره از دیرباز وجود داشته است.
کسر بودجه
اعضای حاضر در نشست گروه 20 نقشۀ راهی که در نشست 2010 این گروه در شهر تورنتو برگزار شده بود را یادآور شدند. در نشست تورنتو توافق شده بود که کشورها کسر بودجۀ خود را از سال 2010 تا 2013 به نصف کاهش دهند و همچنین از سال 2016 با کاهش بدهی‌های دولتی، از سنگینی آن بر تولید ناخالص داخلی بکاهند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، تنها منطقه یورو سربلند از آزمون توافقات تورنتو بیرون آمده است. طبق اطلاعات صندوق بین‌المللی پول، کسر بودجۀ منطقۀ یورو در سال 2010 رقم 6.2% تولید ناخالص داخلی را نشان می‌داد در حالیکه امروز این رقم 2.9% است. در این آزمون آلمان در رتبۀ اول قرار دارد. آلمان توانست کسر بودجۀ خود را از 4.1% سال 2010 به 0.3% در سال 2013 برساند.
نمودار ذیل کشورهایی که جدیت زیادی در کاهش کسر بودجه از خود نشان دادند را نشان می‌دهد:

فرار مالیاتی
سوئیس نیز از سوی ریاست گروه 20 به نشست واشنگتن دعوت شده بود. کشوری که طی ماههای اخیر انتقاداتی زیادی به آن به دلیل سیاست‌های مالیاتی و جذب سرمایه‌ها وارد شده بود. از این رو، وزرای دارایی 20 قدرت اقتصادی جهان بر تدوین برنامه‌ای جهانی برای مبارزه با فرار سرمایه‌ها تأکید کردند و ابراز داشتند که تمایل ندارند سرمایه‌های کشورشان از سوئیس سر در بیاورد. از این رو قرار بر این شد که سیستم تبادل اطلاعات بانکی میان کشورهای عضو به جنگ فرار مالیاتی بیاید.
بحران مالی اروپا
همانند گذشته ایالات متحده آمریکا به همراه اقتصادهای نوظهور با ابراز نگرانی نسبت به بحران مالی اروپا، از کشورهای واقع در منطقه یورو خواستند که تلاش بیشتری برای افزایش رشد اقتصادی خود صورت دهند.
گروه 20 در سال 2009 تشکیل شد و هم اکنون 90% از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. از سال 2009 اعضای حاضر در این گروه نزدیک به 800 توافق‌نامه و قرارداد با هم امضاء کرده‌اند. نشست آیندۀ گروه 20 در ماه ژوئیه در مسکو برگزار خواهد شد. 
3952
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =