نمایشگاه "هلیوپولیس–شهر خورشید" که مجموعه 40 عکس از آثار معصومه جوادی‌نسب درباره لبنان است، برای نخستین‌بار نگاهی تاریخی، فرهنگی و تمدنی به لبنان دارد و در آن یکی از منازل حرکت کاروان کربلا شناسایی شده است.

این منطقه به نام منزل "بعلبک"  در مسیر حرکت کاروان کربلا بوده و همچنین یکی از مراکز مهم فعایت های دینی و فرهنگی امام موسی صدر نیز بوده است که او در آنجا به اشاعه تفکر همزیستی فرهنگ ها و ادیان پرداخته است. تاکنون این منطقه بیشتر مورد توجه عکاسان نشنال جغرافیا و توریست‌های حرفه‌ای اروپایی بوده اما این عکاس ایرانی توانسته است روایت‌هایی از مهم‌ترین نقاط تاریخی شهرهای بعلبک و بیبلوس در لبنان را به تصویر بکشد.

مهندس مهدی فیروزان، مدیرعامل مؤسسۀ شهر کتاب در این باره گفت: « این نمایشگاه  حرکتی متفاوت در عرصه فرهنگی برای بازشناسی لبنان بود و مجموعه عکس ها از شهر هلیوپلیس (بعلبک) لبنان، عرضه‌کنندۀ مفاهیم تمدن انسانی و اسلامی است که عکاس به صورت خودجوش و با تلاش و همت خود این کار را به انجام رسانده است. این نقطه از لبنان گویای لایه‌های مختلف تمدن جهان است که شناسایی آن برای ما از جهات مختلف ضرورت دارد.» همزیستی فرهنگ‌ها و گفت‌وگوی ادیان از جمله پیام‌های امام موسی صدر است که در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه چهره های مختلف فرهنگی و فکری ایرانی و سفرای لبنان و آلمان حضور داشتند. این نمایشگاه تا 29 فروردین سال آینده در موزه هنرهای معاصر فلسطین دائر خواهد بود.

/6262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =