طراحی آیرودینامیک منحصربه‌فرد XL1، بدنه سبک آن، ضریب مقاوم هوای 0.19 این خودرو و تایرهای میشلن با مقاومت غلتشی پایین، این نمونه را با مصرف تنها 0.9 لیتر در هر صد کیلومتر به کم‌مصرف‌ترین خودروی جهان تبدیل کرده است.

محبوبه عمیدی: فولکس واگن با ساخت XL1 که تنها 0.9 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‎کند، آخرین خودروسازی است که به بازی «بالای 200 مایل به ازای هر گالن» یا مصرف کمتر از 1.18 لیتر در هر صد کیلومتر وارد شده و احتمالا هم تنها برنده این بازی خواهد بود که عدد رؤیایی mpg 200 را پشت سر خواهد گذاشت. وزن اندک فولکس واگن XL1 ، طراحی آیرودینامیک منحصربه‌فرد آن و فناوری‌هایی که از قطره‌قطره سوخت مصرفی حداکثر استفاده را می‌کنند، باعث شده‌اند این خودرو به مراتب از نیسان LEAF و شوی‌ولت کم‌مصرف‌تر باشد.

به گزارش گیزمگ، فولکس واگن XL1 را که آیرودینامیک‌ترین طراحی خودرو نامیده، ماه آینده در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی خواهد کرد. ضریب مقاومت هوای این خودرو عدد باورنکردنی 0.19 است. برای مقایسه بد نیست بدانید ضریب مقاومت هوای خودرویی مانند مک‌لارن P1 که تلاش شده آیرودینامیک‌ترین شکل ممکن را داشته باشد 0.34 است. به‌کارگیری ایده‌های تازه‌ای مانند طراحی عجیب قسمت انتهایی خودرو، قرار دادن چرخ‌های عقب درون یک پوشش از جنس بدنه و استفاده از دوربین به جای آینه برای دیدن دو سمت و عقب خودرو باعث شده با طرحی تازه و آیرودینامیک مواجه باشیم.

دومین عامل کاهش قابل‌توجه مصرف سوخت، کاهش چشمگیر وزن این خودرو با به کارگیری پلاستیک تقویت‌شده توسط فیبرکربن در ساخت بیش از 20درصد ساختار بدنه آن است. این خودرو شاسی ندارد و جنس شیشه جلو از نوعی شیشه نازک مقاوم و دیگر شیشه‌ها از پلی‌کربونات است. در نتیجه این خودرو به طول 3.888 متر، عرض 1.665 و ارتفاع 1.153 متر تنها 795 کیلوگرم وزن خواهد داشت.  

پیشرانه مورد استفاده برای این خودروی سبک را یک موتور دو سیلندر و 800 سی‌سی TDI (توربودیزل) با قدرت 47 اسب‌بخار به همراه یک پیشرانه الکتریکی با قدرت 27 اسب‌بخار و باتری یون‌لیتیوم تشکیل می‌دهد. وزن تمامی بخش‌های کوچک تأمین نیروی این خودرو که دیفرانسیل عقب است، همراه با باتری یون‌لیتیوم آن بیش از 227 کیلوگرم نخواهد بود که به مراتب از باتری 300 کیلوگرمی نیسان LEAF سبک‌تر بوده و حدود 45 کیلوگرم از باتری پیش‌بینی شده برای شوی‌ولت بیشتر است.

برای این خودرو جعبه‌دنده هفت‌سرعته با دو کلاج پیش‌بینی شده که در حالت تمام‌الکتریکی می‌تواند مسافت 50 کیلومتری را پشت سر بگذارد. در این حالت پیشرانه الکتریکی به شکل کاملا مستقل عمل خواهد کرد.

در ساخت سیستم تعلیق این خودرو از قطعات سبک آلومینومی استفاده شده، چرخ‌ها منیزیومی هستند و برای ترمز از دیسک‌های سرامیکی استفاده شده است. تایرهای به‌کارگرفته شده، میشلن با مقاومت غلتشی پایین هستند که در مصرف بهینه سوخت می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند.

متخصصان فولکس واگن می‌گویند این خودرو نه‌تنها می‌تواند در هر 100 کیلومتر 0.9 لیتر سوخت مصرف کند، بلکه برای حفظ سرعت ثابت خود (100 کیلومتربرساعت) در حالت تمام‌الکتریکی نیز به میزان بسیاراندکی انرژی نیاز خواهد داشت و به طور متوسط در هر کیلومتر تنها 0.62 کیلووات‌ساعت انرژی مصرف خواهد کرد. شتاب‌گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت XL1 به 12.7 ثانیه زمان نیاز دارد و برای رسیدن به سرعت نهایی 160 کیلومتربرساعت، می‌توان از توان پیشرانه الکتریکی نیز در کنار موتور دیزلی خودرو کمک گرفت.

در این خودرو با استفاده از یک مبدل کاتالیزوری اکسیدکننده و فیلتر برای ذرات گازوئیل، میزان انتشار گاز دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر به تنها 21 گرم تقلیل پیدا کرده است. فولکس واگن تلاش کرده بهره‌وری سیستم خنک‌کننده این خودرو را نیز تا حدممکن افزایش دهد.

قطعات متعدد و بدنه این خودرو که توسط کارخانه‌های مختلف آن و شرکت‌های همکار تولید می‌شود، طی فرایندی 9 مرحله‌ای مونتاژ خواهد شد. فولکس واگن هنوز جزئیات بیشتری در مورد این خودرو، زمان تحویل آن در سال جاری و قیمت اعلام نکرده؛ اما مطمئنا در نمایشگاه خودروی ژنو اطلاعات بیشتری در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    8 6
    نه مثل اینکه از پراید منبهتر هم داره میاد!!!
    • بدون نام US ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
      12 3
      ولکس واگن هر چی بسازه به پراید سازی ما نمیرسه.
    • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
      1 0
      در ایران به جای اینکه فکری تحقیق و توسعه و سرآمد شدن در دنیا باشند فقط به سود خود و حاشیه امنیتی که دیوار بلند تعرفه ایجاد کرده چشم دوخته اند. آخر کجای دنیا خودرو با تکنولوژی 20 یا 30 سال پیش (پراید، پیکان وانت، 405) در تیراژ میلیونی فروش میرود؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    30 1
    خودروسازان ما هم بهتر است به جای چانه زنی چندین ساله برای یک ایربگ ناقابل کمی هم به فکر عرضه محصولات به روز و با تکنولوژیهای جدید باشند و نه اینکه رنگ سپر ماشین را عوض کنند و تحت عنوان سمند سال و سمند پارسال و ... به بازار عرضه کنند. حقیقتا آیا پیشرفت صنعت خودروسازی ما متناسب است با امتیازات فوق العاده ای که آنها دارند؟ نظیر یک بازار کاملا انحصاری و فروش محصولات بی کیفیت در یک فضای کاملا غیر رقابتی ؟؟!!
  • بدون نام EU ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    24 1
    ای کاش ماهم یاد بگیریم . فقط با آزاد کردن واردات و رقابت سالم میشود کار کرد
  • ذره بين IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    18 0
    ماهم بخودميباليم چراكه خوروملي داريم هوراهورا
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    21 2
    پرايد هم همين قدر هست 9.0 ليتر در 100 كيلومتر فقط يه نقطه جابجاشده!!!!!!!ناقابل 20 ميليون
  • توسی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    19 0
    افرین بر همه خودروسازهای خوب وحامی مردم در همه جهان
  • پراید IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    12 1
    یعنی از پراید هم کم مصرف تره؟! من که باور نمیکنم. شما چطور؟
  • مهدی IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    10 1
    احتمالا موتور پراید روش نصب شده!!!!!!!!!!!
  • پراید سوار IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    7 1
    بازم به پای پراید ایرانی نمیرسه زنده باد پراید
  • همشهری IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    12 1
    هر چی که باشه به پراید ما نمیرسه، نه تو مصرف بنزین نه تو قیمت!
  • محسن EU ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    2 1
    عكس از داشبوردش كمه
  • احمد IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    1 2
    جل الخالق.اون چه مخی داشته دیگه.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    5 0
    يك مرتبه بگين با هوا كار ميكنه ديگه
  • رضا IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    25 0
    خدایا یکم از این همت و درایت استفاده از عقلی که به دیگر بنده گانت در دیگر نقاط جهان دادی به ما ایرانی ها هم میدادی تا ما نیز به جای این همه غرور کاذب و حرف زدن و پر ادعا بودنمان از این کارها هم میتوانستیم انجام بدیم(فقط تن تن شعار ) ندیم
  • سینا IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    5 2
    طراحی واقعا زیبایی داره , امیدوارم قیمت مناسبی داشته باشه که استقبال بشه.
  • بدون نام IN ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    6 3
    فقط پرایت!!!!!!!!=)))
  • بدون نام MY ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    6 2
    یعنی از پراید کم مصرف تره ؟ ! ! ;)
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    5 0
    اگه کل کشور را به این خودرو مجهز کنیم یعنی 70میلیون از این خودرو داشته باشیم ان وقت باز هم بنزین سهمیه خواهد شد؟ به نظر من باز هم سوخت کم می اوریم .به دلایلی
  • هم وطن IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    6 0
    سلام کافیه به چند تا سایت ایرانی یا خارجی مراجعه کنید و ببینین میانگین مصرف خودروهای سدان (خانوادگی)روز دنیا بین 3 تا5 لیتر است ولی اگه همین الان به سایت ایران خودرو مراجعه کنید مصرف پژو حدود 12 لیتر است .واقعا چرا بعضی ها نمیخوان یا نمیذارن این نوع خودروها تو ایران تولید بشه؟
  • مهدی JP ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    2 3
    از دوستان خواهش میکنم به پراید توهین نکنن
  • علی A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    1 0
    واقعا ما هم با این صنعت خودرو سازیمون احساس حقارت می کنیم.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    1 0
    تو تاپ گیر چند هفته پیش قرار شده بود هر کی یه ماشین قراضه‌ی قدیمی بیاره یه بامبولی سرش در آرن. یکی پراید آورده بود بعد نامردی نکرد گفت باورتون نمی‌شه اگه بگم این ماشین هنوز داره تو ایران تولید می‌شه، خلاصه آبروریزی‌ای راه انداخت.