منتقدان سینمایی با شرکت در نظرخواهی خبرآنلاین عملکرد هیات انتخاب جشنواره سی و یکم فجر را بررسی کردند.

بهناز شیربانی: در آستانه برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر، 20 منتقد سینمایی در نظرسنجی خبر آنلاین شرکت کردند.

 

این منتقدان از یک سو نظر خود را در مورد انتخاب هیات داوران اعلام کردند و از سوی دیگر  فیلم‌هایی را نام بردند که از نظر آن‌ها جایشان در جشنواره امسال خالی است. 

 

نظر تعدادی از منتقدان سینمایی:

 
منتقدان
نظرات منتقدان درباره اعضای هیئت انتخاب
جایی چه فیلم هایی در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر خالی است؟
شاهین امین
امسال ترکیب هیات انتخاب بیشتر از مدیران دولتی بودند و این اتفاق هر سال تکرار می شود. به هر حال معمولا انتخاب در هر شکل حرف و حدیث‌هایی را به همراه دارد.اما اتفاق خوب جشنواره امسال این است که تعداد فیلم ها از 38 فیلم به 22 فیلم رسیده است و مسئولان جشنواره نخواسته اند به لحاظ کمی آمار جشنواره را بالا ببرند و شاید هم سطح کیفی فیلم ها در حدی نبوده است که بیشتر از این فیلم در بخش سودای سیمرغ داشته باشیم.نظر کلی من درباره جشنواره امسال این است که جشنواره ای به شدت کم هیجان و به شدت متوسط خواهیم داشت.
فیلم ها را ندیدم و خیلی نمی توانم درباره آنها صحبت کنم و نظر دقیقی داشته باشم.اما بر حسب سابقه کارگردان ها تعجب کردم که فیلم بهرام توکلی یا روح الله حجازی در این لیست نبود.به هر حال با سابقه ای که از این دو فیلمساز سراغ دارم می دانم سطح کیفی قابل قبولی را معمولا در فیلم هایشان رعایت می کنند.
لیلا ارجمند
به نظر من جشنواره فیلم فجر نه به معنی واقعی بین المللی است و نه داوری ها و انتخاب فیلم ها درست انجام می شود. به نظرم جشنواره فیلم فجر خارج از استاندارهای برگزاری یک جشنواره بین المللی است .
متاسفم که نمی توانم کار بهرام توکلی را در جشنواره ببینم.
علی افشار
اگر شرایط سینمای ایران را در نظر بگیریم بهترین انتخاب های دهه اخیر جشنواره فیلم فجر امسال انجام شده است.هیات انتخاب سه محور را برای انتخاب فیلم ها در نظر گرفت که یکی از آنها رای ندادن به فیلم های فاقد کیفیت بود که به نظر من اتفاق خوبی است.فیلم هایی آماده نشده و آنهایی که حاشیه ساز بودند هم از لیست هیات انتخاب کنار گذاشته شدند و به نظر می رسد این دوره از جشنواره بی حاشیه ترین دوره جشنواره فیلم فجر است.
حضور نداشتن فیلم های بهرام توکلی،محسن امیر یوسفی،روح الله حجازی در این دوره از جشنواره فیلم فجر که سابقه خوبی از آنها در ذهن داریم عجیب است که باید بعد از دیدن فیلم هایشان در مورد نوع آثار آنها نظر داد.
نزهت بادی
-
فکر نمی کنم آثار بهرام توکلی،محسن امیر یوسفی،روح الله حجازی،مجید برزگر و هومن سیدی جزو آثار بی کیفیت جشنواره باشند و نمی دانم چرا حذف شده اند.
امیر پوریا
شاید برخی حرف های من را الان متوجه نشوند و برخی دیگر حرف های من را بر اساس فیلم هایی که به بخش مسابقه راه نیافته اند ارزیابی کنند.اما برخی حرف های من را بعد از نمایش نسخه های تعدیل شده فیلم ها در جشنواره امسال متوجه می شوند و اصل حرف من این است که مثل سال های اخیر که بازگشت به نیمه اول دهه 60 و پیش از اتمام دوران جنگ بودن.چیزی که برای جشنواره امسال فیلم انتخاب کرده است در واقع هیات انتخاب نیست و یک جور شورای نظارت است.
وارد جزئیات و اسم فیلم ها نمی شوم.
آرش خوشخو
با اینکه بیشتر ترکیب هیات انتخاب را در جشنواره امسال را دولتی ها تشکیل می دادند.اما حضور اهالی سینما مثل آقای معلم هم در این ترکیب چندان امیدوار کننده نبودو به نظر من هیات انتخاب با فشارهای بیرونی سازش کرده است.
لیست نهایی هیات انتخاب برای من شگفت انگیز بود و حداقل درباره فیلم آقای بهرام توکلی بعید می دانم فیلم بی کیفیتی بوده و از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شده باشد.دوست داشتم در جشنواره فیلم های آقای روح الله حجازی ومجتبی راعی را هم می دیدم.
مهرزاد دانش
به نظر من برای اظهار نظر در مورد فیلم های انتخاب شده جشنواره سی و یکم فیلم فجر زود است.نمی دانم هیات انتخاب به چه دلیل برخی از فیلم ها را از شرکت در بخش مسابقه کنار گذاشته است .کار درست یا نادرست هیات انتخاب وقتی مشخص می شود که فیلم ها دیده شود.به هر حال در جشنواره سال گذشته اغلب فیلم ها به نمایش درآمدند و بسیاری از التهاب های جاری سینمای ایران از جشنواره سال گذشته آغاز شد که نماینده بسیاری از احزاب و جناح ها در جشنواره فیلم فجر رفت و آمد داشتند و در مورد فیلم ها اظهار نظر می کردند.شاید هم هیات انتخاب سعی داشته با انتخاب هایش در این دوره از جشنواره التهاب ها را کمتر کند.
اغلب اسامی که در لیست انتخابی هیات داوران نیست نام های معتبری در سینمای ایران است.بخشی از اعتبار جشنواره به حضور فیلمسازانی است که امتحانشان را پس داده اند و آدم های کاربلدی هستند اما نمی دانم فیلم هایی که هیات انتخاب به آنها رای داده است فیلم های قابل قبولی است یا خیر؟
شاهرخ دولکو
اگر ترکیب هیات داوران بیشتر از طیف اهالی سینما انتخاب می شد بهتر بود و فیلم ها با مختصاتی که برای دولت اهمیت دارد انتخاب نمی شد.
به عنوان یک منتقد دوست داشتم در این دوره از جشنواره فیلم های امیر حسین ثقفی،بهرام توکلی،روح الله حجازی،محسن امیر یوسفی را ببینم و با توجه به سابقه ای که از این دوستان سراغ دارم بعید می دانم فیلم های بی کیفیتی ساخته باشند.
شاهین شجری کهن
کار هیات انتخاب از این جهت که در زمان مناسب اسامی تعدادی فیلم را اعلام کرده اند خوب است اما تعداد فیلم های شاخص غایب و فیلم هایی که می توانست جشنواره را پر رونق کند خالی است.اگر این فهرست تغیر نکند انظباط جشنواره قابل تحسین است و اگر فهرست تغییر کند تاکید بر نظم و انضباط برای توجیه بیرون گذاشتن تعدادی فیلم قابل قبول نیست.تعداد کارگردان های ناشناس برای ما اهالی مطبوعات در این دوره از جشنواره در لیست هیات انتخاب زیاد است و خیلی در جریان نیستم که این کارگردان ها چه مراحلی را طی کرده اند که به مرحله ساخت فیلم بلند رسیده اند.ممکن است که در میان این آدم ها برخی هم وجود داشته باشند که کیفیت آثارشان قابل قبول است و در مجموع این نوع انتخاب و پر کردن جشنواره از چهره هایی که سابقه روشنی ندارند فقط جهت گیری جناحی می تواند باشد.
جای تمام فیلمسازان مهم در جشنواره خالی است . جای تمام فیلمسازانی که فیلم هایشان از بخش مسابقه کنار گذاشته شده اند نیز خالی است.دوست داشتم در جشنواره اثار بهرام توکلی،امیر حسین ثقفی،محسن امیر یوسفی،مجید برزگر،روح الله حجازی و هومن سیدی را ببینم.
رامتین شهبازی
ترکیب هیات داوران مثل هر سال ترکیبی از مدیران دولتی بود و به دلیل حساسیت هایی که امسال برای سینما بوجود آمد وزارت ارشاد قصد داشت فیلم ها را بیشتر کنترل کند و فیلم هایی را در لیست نهایی قرار دهد که حاشیه هایی را بوجود نیاورد.به نظر من فیلم ها در تعامل با جامعه تعریف خودش را پیدا می کند.فیلم ها باید اکران شوند و با تعامل با جامعه راه خودشان را پیدا کنند.
فیلم ها دیده نشده اند و نتیجه این نظر خواهی بعد از دیدن فیلم ها مشخص می شود.به هر حال اسم فلیم سازانی در لیست هیئت انتخاب نیست که امتحان پس داده هستند.انتظار داشتم فیلم های روح الله حجازی،بهرام توکلی،محمد شیروانی،هومن سیدی را در جشنواره ببینم.
تهماسب صلح جو
درباره نتیجه کار هیئت انتخاب وقتی که فیلم ها را ببینم می توانم نظر بدهم.
به نظر من بیشتر جوانها علاقه مند بودند که فیلم هایشان در جشنواره امسال حضور داشته باشد و با عجله فیلم هایشان را به جشنواره رساندند و جای قدیمی تر ها در جشنواره امسال خالی است.
جواد طوسی
بعد از گذشت سی و یک سال از جشنواره فیلم فجر همه افراد چه کسانی که سینما را خیلی نمی شناسند و چه کسانی که به سینما نزدیک ترند به این خود باوری رسیده اند که جشنواره فیلم فجر با همه عناوینی که یدک می کشد با یکسری از محدودیت ها مواجه است.علارغم اینکه مهمترین جشنواره سینمایی است تابع شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خودش است و نمی تواند میدان عمل مستقلی داشته باشد.در بحث هیات انتخاب معمولا وجه غالب با مدیران فرهنگی جامعه سینمایی ما است و آنها می توانند سینما گرانی که در آن جمع هستند که جمعیت اقلیت آن گروه هستند را تحت تاثیر قرار دهند.جشنواره وقتی می تواند ویترین قابل قبولی داشته باشد که در فیلم ها تنوع موضوعی وساختاری را ببینیم.
در همین دوره فیلم هایی از بخش مسابقه حذف شدند که بسیار سوال برانگیز است.عدم حضور بهرام توکلی و فیلمساز مستعد و خوش فکری مثل امیر حسین ثقفی از همین موارد است.
سحر عصر آزاد
انتخاب ها بسیار شبه بر انگیز بود.انتظار می رفت فیلم هایی در لیست آرای هیات انتخاب باشند که به جشنواره امسال اعتبار بیشتری بدهد.ترکیب مدیران دولتی در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر هر سال تکرار می شود و هر سال بعد از انتخاب فیلم ها حرف و حدیث هایی بوجود می آید.اصرار دبیر جشنواره امسال بر منظم برگزار شدن جشنواره خوب است اما باید منتظر ماند و دید با توجه به کیفیتی که هیات انتخاب برای انتخاب فیلم ها روی آن تاکید می کردند در نهایت اتفاق خواهد افتاد یا نه و فیلم های انتخاب شده کیفیت لازم را دارند؟
حضور چهر هایی چون‌بهرام‌توکلی،ابراهیم حاتمی‌کیا،روح‌الله‌حجازی،مجیدبرزگر،
محسن‌امیریوسفی،مجتبی‌راعی،محمد‌شیروانی،امیر ثقفی و هومن سیدی در جشنواره امسال خالی است
علی علایی
به نظر من تعداد افراد سینما گر در هیات انتخاب امسال کم بود و حداقل باید پنج سینما گر در اعضای هیات انتخاب وجود داشت و تصمیمات اعضای هیات انتخاب به نظر من قانع کننده نبود.
جای فیلمسازان خوبی مثل امیر حسین ثقفی،بهرام توکلی،روح االه حجازی،ابوالفضل صفاری ، مجید برزگرو هومن سیدی در جشنواره امسال خالی است.
شاپور عظیمی
هیات انتخاب هر نظری که درباره انتخاب فیلم ها داشته باشد در نهایت این کیفیت خود فیلم ها نشان می دهد که انتخاب ها درست بوده یا خیر
اینکه چه فیلم هایی باید در لیست هیات انتخاب می بودکاملا سلیقه ای است.اگر من هم جزو هیئت انتخاب بودم یکسری فیلم های دیگر را انتخاب می کردم و اینجا کاملا بحث سلیقه مطرح است.
سمیه قاضی زاده
به نظر من کار اعضای هیات انتخاب در این دوره از جشنواره راضی کننده نبود.
منتظر حضور فیلم های بهرام توکلی،امیر حسین ثقفی و روح الله حجازی در این دوره از جشنواره بودم و با توجه به سوابقشان بعید می دانم فیلم های بی کیفیتی باشند.
سعید قطبی زاده
مثل سال های قبل ،نه معیاری در انتخاب اعضای هیات انتخاب وجود دارد و نه اعضای هیئت انتخاب معیاری برای انتخاب فیلم ها دارند.
تا زمانی که فیلم ها دیده نشده نمی توان چیزی را تشخیص داد.البته هر سال عادت داریم به دیدن تعدادی فیلم بی مایه در بخش مسابقه و بیرون ماندن تعدادی فیلم شاخص و با هویت از بخش های اصلی.
هوشنگ گلمکانی
معمولا نتیجه نهایی کار هیات انتخاب مستقل نبوده و بیشتر نتیجه انتخاب ها از دریچه وزارتی و سانسور انجام شده است.دقیقا همان نهاد که پروانه نمایش به فیلم ها می دهد،همان ها فیلم ها را انتخاب می کنند.اگر در میان این افراد چند سینما گر هم نظر بدهند در نهایت در نتیجه کلی گم می شود.نظر اعضای هیئت انتخاب بیشتر بر این اساس است که کدام فیلم ها امکان نمایش خواهند داشت.
فیلم ها را ندیدم و نمی تواتم نظر قطعی بدهم.«همه چیز برای فروش»ساخته امیر حسین ثقفی فیلم خوبی است وعجیب است که انتخاب نشده است و این نشان می دهد که نگاه کیفی در انتخاب فیلم ها وجود ندارد و بیشترنگاه نظارتی بر انتخاب فیلم ها حاکم است . فیلم های روح الله حجازی و بهرام بهرامیان که جزو فیلم سازان خوب هستند دربخش مسابقه جایی ندارد و باز هم مصداقی بر این اتفاق است که فیلم ها با نگاه نظارتی انتخاب می شوند.
کیوان کثیریان
چون همه فیلم ها را ندیدم نمیتوانم قطعا ارزیابی کنم ولی معمولا هرسال بعضی فیلم ها بی جهت به مسابقه می روند و بعضی بی جهت از مسابقه بیرون می مانند. طبعا دسته سومی از فیلمها هم هستند که محق هستنند و هیات انتخاب آنها را بر می گزیند. امسال هم بعید می دانم در بر همین پاشنه نچرخیده باشد. نگاهی به ترکیب هیات انتخاب تقریبا دولتی امسال این ظن را تقویت می کند.
از میان آنهایی که امسال فیلم داشتند ، فارغ از بحث کیفیت ، خوب بود حداقل در بخش خارج از مسابقه فیلم های آقایان سیامک شایقی، بهرام توکلی، امیر حسین ثقفی، محمد شیروانی، مجید برزگر،مجتبی راعی، هومن سیدی، روح الله حجازی، وحید موساییان را می دیدیم. البته یکی دوتا از این فیلم ها را که دیده ام و با توجه به سوابق افراد، شک دارم ادعای مشکل کیفی، صحت داشته باشد.
حسین معززی نیا
ترکیب هیات انتخاب تفاوتی با سال های قبل ندارد.جشنواره فیلم فجر دولتی برگزار می شود و ملاحظات دولتی هم در آن تاثیر گذار است.سال ها است که ترکیب هیات انتخاب از دولتی ها انتخاب می شود و امسال هم به همین شکل بوده است و این مشکل هم قابل برطرف کردن نیست.
چون فیلم ها دیده نشده اند نمی توان نظر قطعی داد.اما بر اساس اسامی می توان تا حدی اظهار نظر کرد.مثلا فیلمسازی مثل بهرام توکلی با توجه به آثار خوبی که تا کنون از او دیده ایم عجیب است که در لیست هیئت انتخاب نیست!اما باز هم همه اینها حدس و گمان است.

57247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    3 0
    کاش این واقعه ی تلخ در جشنواره های هنری به اتمام می رسید