رییس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته با سفر به عراق علاوه بر دیدار‌های رسمی با علمای نجف نیز دیدار و گفت​وگو کرد.

سید صادق روحانی: علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته و در حالی که تازه از سفر دو روزه به ترکیه ، سوریه و لبنان به ایران بازگشته بود راهی نجف اشرف شد. این در حالی است که در حین سفر وی به عراق خبری مبنی بر سفر غریب الوقوع رییس مجلس به هندوستان نیز منتشر شد تا پازل سفرهای دیپلماتیک رییس مجلس کامل شود.
در ادامه مجموع دیدار‌ها و برنامه‌های لاریجانی در عراق را بخوانید:
تاریخ
برنامه
شرح
1391/9/7
علی لاریجانی در صدر یک هیات پارلمانی ودر سفری سه روزه به عراق وارد فرودگاه نجف شد. او در فرودگاه نجف اشرف مورد استقبال قصی سهیل نایب رییس مجلس عراق قرار گرفت.
1391/9/7
علی لاریجانی در دیدار با آیت‌الله بحرالعلوم از علمای نجف، گفت: ما قلبا شما را دوست داریم و همیشه جویای احوال شما هستیم و امیدواریم در کنار ملت عراق همواره موفق و سربلند باشید
1391/9/7
...
1391/9/7
رییس مجلس در ادامه دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید با آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعه دیدار و گفت وگو کرد.
1391/9/8
رییس مجلس گفت: پس از تحولات غزه لازم بود با مقامات کشورهای منطقه دیدارهایی صورت بگیرد.
1391/9/8
لاریجانی با ارائه گزارشی از سفر منطقه‌ای خود به سوریه، لبنان و ترکیه گفت: متاسفانه برخی از قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در سوریه دخالت می‌کنند.
1391/9/8
لاریجانی ضمن قرائت فاتحه، از کتابخانه وی بازدید و با فرزند ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.
1391/9/8
رئیس مجلس در دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق درباره گسترش همکاری دو کشور و مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
1391/9/8
 لاریجانی با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در هتل الرشید (محل اقامت خود) دیدار و گفت وگو کرد.
1391/9/8
دیدار با رییس مجلس اعلی عراق
لاریجانی در مورد مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و داخلی گفت‌وگو کرد.
1391/9/8
رئیس مجلس از ابراز محبت اعضای مجلس اعلای عراق به مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی تقدیر کرد.
1391/9/9
زیارت حرمین کاظمین
...
1391/9/9
زیارت حرم امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل(ع)
...
1391/9/9
حضور در مسجد کوفه و مسجد سهله
لاریجانی قبور حضرت مسلم بن عقیل (ع)، هانی بن غروه و مختار ثقفی را نیز زیارت کرد.
1391/9/10
دیدار با آیت‌الله مدرسی
رئیس مجلس از مراجع عظام تقلید در کربلای معلی دیدار و درباره مهمترین مسائل داخلی و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
1391/9/10
رییس مجلس شورای اسلامی و هیات همراهش نجف اشرف را به مقصد تهران ترک کرد.
گزارش تصویری دیدار‌ها و برنامه‌های رییس مجلس در عراق را ایـــنـــجـــا ببینید.
همچنین لاریجانی پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره علل سفر به عراق توضیحاتی ارائه کرد. وی در این باره گفت: به کشور دوست و برادر خود یعنی عراق سفر کردیم تا ضمن زیارت عتبات عالیات که برای ما سعادت بود با مراجع عظام دیدار کنیم و نظرات آقایان را درباره مسائل مهم منطقه‌ای از جمله عراق اخذ کنیم.
وی با بیان اینکه علما و مراجع تقلید مقیم عراق نسبت به پیروزی مردم غزه شادمان بودند، گفت: مراجع تقلید و علمای عراق از جمهوری اسلامی ایران به دلیل کمک به خلق پیروزی مردم غزه قدردانی کردند.
وی با اشاره به مذاکراتی که با نخست وزیر و رئیس مجلس عراق داشت تصریح کرد: در این دیدارها درباره روابط دوجانبه و مسائل فیما بین از جمله موضوع گرد و غبار و انتقال برق گفت و گو کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عراق به عنوان یک کشور مهم در منطقه از ساختار دموکراتیک برخوردار است، تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با ثبات در عراق ناسازگاری دارند اما ما در مسیر ثبات و امنیت عراق با برادران عراقی خود همراه هستیم.وی ادامه داد: در دیداری که با مقامات عراقی داشتم بر گسترش روابط پارلمانی و سیاسی بین ایران و عراق نیز تاکید کردیم.
لاریجانی با اشاره به موضوع گرد و غبار و مشکلاتی که این پدیده برای جنوب کشورمان به وجود آورده است، اظهار داشت: در زمینه گرد و غبار با آقای نور المالکی گفت و گو کردم و موضوعات در حال پیگیری است اما بحث غبار نیاز به همکاری منطقه‌ای دارد چرا که این موضوع تنها مربوط به عراق نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در دیداری که با زائران ایرانی در کربلا و نجف داشتم مشکلات آنها را استماع کردم و انشاالله مشکلات موجود برطرف خواهد شد.
29219

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =