آنچه در اینفوگرافیک زیر می‌بینید، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی راجع به معاینات نزاع در سه ماهه اول امسال در استان های مختلف است.

فهیمه حسن‌میری: هر کدام از ما تا کنون شاهد نزاع‌های خیابانی بوده‌ایم. دعواهایی که گاه علاوه بر ناسزاگفتن و داد و فریاد طرفین، به زد و خورد هم منجر شده است. نزاع‌هایی که کارشناسان معتقدند در هر جامعه با توجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن جامعه اتفاق می‌افتد و میزان زیاد بودن یا کم بودن آن در گرو عوامل مختلفی است.

افزایش فقر، بیکاری و تورم ازجمله عوامل مهم و موثر در رشد جرایم و نزاع به شمار می‌رود. ناامیدی نسبت به حل مشکل از طریق مراجع تعیین شده برای این کار و طولانی بودن روند مطالبه حق نیز یکی از موارد مهم دیگر است چراکه وقتی افراد احساس ‌کنند اگر خودشان وارد قضیه شوند و بخواهند مشکل را حل کنند سریعتر به نتیجه می‌رسند یا دست کم می‌توانند انتقام خودشان را بگیرند، به طور شخصی وارد قضیه می‌شوند که چه بسا به نزاع و درگیری و حتی قتل بینجامد.

کاهش فشارهای اقتصادی و کم شدن دغدغه‌های فکری گوناگون در بین مردم، افزایش شادی و نشاط در جامعه، به وجود آوردن احساس امنیت، ارائه آموزش‌های لازم برای مهار خشم و بالا بردن آستانه تحمل افراد از مواردی است که می‌تواند به کاهش این خشونت‌ها منجر شود.

توجه به این مسائل با مرور آمارهای موجود در این زمینه و هشدارهای کارشناسان مهم‌تر می‌شود چرا که به گفته آنها، طی سال‌های اخیر در کنار این که شاهد دعواهای اتفاقی هستیم بلکه آمار نزاع‌های عمدی نیز در حال افزایش است. در این رابطه، رییس اداره اجتماعی حوزه پیشگیری قوه قضاییه ایران با هشدار نسبت به این که نزاع‌های عمدی از دو سال گذشته در حال افزایش است، به خبرآنلاین اعلام کرد که قبلا این نسبت 30 به 70 بود اما از دو سال پیش درصد نزاع خیابانی عمد به غیرعمد 70 به 30 شده است.

گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی از میزان مواردی که در شهرهای مختلف بر اثر نزاع به این سازمان مراجعه کرده‌اند نیز می‌تواند برای انجام کارشناسی‌های بیشتر و انجام اقدامات پیشگیرانه از سوی مسوولان مفید باشد.

 

(برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ، روی آن کلیک کنید)

به گزارش سازمان پزشکی قانونی، در پنج ماهه نخست امسال 48 هزار و 46 نفر به دلیل نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 48 هزار و 539 نفر بود و می‌توان گفت میزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان در پنج ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود یک درصد کاهش یافته است.

از کل مراجعات نزاع در پنج ماهه امسال 31هزار و 849 نفر مرد و 16 هزار و 197 نفر زن بودند که تعداد مراجعین مرد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیم و تعداد زنان دو درصد کاهش یافته است.

بر اساس این آمار در پنج ماهه نخست امسال بیشترین میزان مراجعات نزاع با 11 هزار و نه نفر مربوط به تیرماه بوده و پس از آن بیشترین مراجعات نزاع با 10 هزار و 127 نفر و 10 هزار و 98 نفر به ترتیب در مرداد و خرداد ثبت شده‌ است.

در پنج ماهه امسال نیز کمترین مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران با هفت هزار و 429 نفر در فروردین ماه گزارش شده‌ است. در اردیبهشت امسال نیز 9 هزار و 383 نفر به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند.

گفتنی است میزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در تیر و مرداد امسال نسبت به سال گذشته به ترتیب، 9.2 و 4.2 درصد افزایش یافته ‌است.

نکته قابل توجه اینکه در تیر امسال مراجعه زنان به مراکز پزشکی قانونی تهران به دلیل نزاع نسبت به سال قبل 14.6 درصد افزایش داشته و از سه هزار و 299 نفر در تیر سال گذشته به سه هزار و 781 نفر در تیرماه امسال رسیده‌ است.

آنچه در اینفوگرافیک بالا مشاهده کردید، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان پزشکی قانونی درباره معاینات نزاع (جسمانی) در سه ماهه اول امسال در استان های مختلف است.

45234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    3 2
    بوشهر که از همه کمتره 1294 تا !!!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    3 2
    زنده باد بوشهر ...
  • masoud IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    7 0
    خداییش اگه این کلاسهای مربوط به بالابردن استانه خشم و افزایش صبر سراغ دارید که مجانی باشه بهتره به من معرفی کنید باتشکر
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    5 0
    ***افزایش فقر، بیکاری و تورم ازجمله عوامل مهم و موثر در رشد جرایم و نزاع به شمار می‌رود. ناامیدی نسبت به حل مشکل از طریق مراجع تعیین شده برای این کار و طولانی بودن روند مطالبه حق نیز یکی از موارد مهم دیگر است*** کاملا موافقم
  • بدون نام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    9 0
    با تشکر از شما>> میخواستم بگم این آمار طبق گفته خودتون آمار ثبت شده پزشکی قانونی است و اگه منطقی فکر کنیم آمارهایی که از نزاع ها ثبت نشده خیلی بیشتره
  • وحید IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    6 0
    من فکر کنم آمار نزاع های ثبت نشده بیشتره... چون این آماری نیست که ما تو جامعه میبینیم
  • مقیمی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    4 0
    فقر ، بیکاری، عدم ازدواج بموقع، عدم امنیت روانی ، غمگین بوده جامعه ، نبود مراکز تفریحی مناسب با بودجه اقشار جامعه، اعتیاد، کم تحملی ، فرهنگ پائین اجتماعی ، گرانی لجام گسیخنه ، عدم رسیدگی سریع و مطالبه حق از طریق مجاری قانونی و همینطور خواب بودن مسئولین باعث شده در جامعه ای زندگی کنیم که هر آن باید انتظار داشت با دلیل و بدون دلیل پایتان به این قبیل نزاع ها کشیده بشه.همین نیم ساعت پیش جلوی مغازه ام دعوا شد و فقط اهالی تعداد کثیری فحشهای رکیک شنیدندو کسی مجروح نشد!!!!
  • زیبا US ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    5 0
    شما اوضاع مملکت را درست کن .بعد بیا اینجا هی برای ایرانی های بد بخت امار جرم و جنایت و بد فرهنگی و بد و بد و بد در بیار .ما مردم خوب و بی عیبی نبودیم ولی شما جامه شناس ها هم با این شرایط به مردم ما نگاه کنید واقعا که سخت و دشوار است هزارو یک گرفتاری .....................
  • بدون نام US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    6 0
    احساس این که قانون یا مجریان آن اهمیتی به احیای حق شهروندان نمیدهند ، از مهمترین عامل نرخ بالای دعوا در ایران است ، طوری که همه مجبورند خود به استنباط خودشان ، مجری قانون شوند. کی تا حالا دیده کسی در ایران از کسی دیگه بابت بی قانونی های در اصطلاح کوچیک مثل بد رانندگی کردن ، بد کار کردن ، مزاحمت همسایه ، سرویس بد یک رستوران ، بیمارستان و فروشنده یا از این قبیل به پلیس مراجعه و بخوبی بکارش رسیدگی شده باشد.( فقط جواب میشنوی : برو بابا حوصله داری... ) اغلب یا مجبوریم از حقمان بگذریم یا اینکه متوسل به جر و بحث و دعوا شویم.
  • یاس IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    4 0
    اینارو کی ثبت کرده؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    0 3
    چک(سیلی) اول ده هزار تومن..
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    0 2
    آیییی.. نفس کش؟؟؟
  • شهروند IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    7 0
    مردم اعصاب ندارن
  • مهاجر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    1 3
    تهران کجا قراردارد
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    3 0
    دل خوش سیری چند؟
  • بوکسور IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    4 1
    اقا چرا دستکش بوکس گذاشتید؟؟ کلا بوکسور جماعت چه ایرانی و چه خارجیش بسیار ارام هستند چون اینقدر مشت به کله هاشون خورده دیگه حال دعوا ندارن درستش کنید
  • محمد-ش IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    2 0
    تازه اینا آمار ثبت شدس ، حداقل همین قدر هم ثبت نشده وجود داره . خوب وقتی می گن فرهنگ سازی یعنی همین ، طرف واسه اینکه یکی پشت سرش بوق زده می یاد پایین دعوا کنه !
  • بدون نام DE ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    5 1
    بوشهر رو داشتین... خداش تو مهمان نوازی خونگرمی و مرد بودن تک هستن
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    4 0
    باید نسبت به جمعیت حساب شود چون جایی که جمعیت زیاد هست به تبع آن درگیری هم زیاد خواهد باشد.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
    3 4
    خراسان جنوبی فقط722 دورود بر شما مردمان بافرهنگ
  • سالار A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    0 0
    نباشد يک درصد بالا تر از بچه های همدان.انگار کرمانشاهيا جريان علی وکيل تو يکی زندانای کرمانشاهرو يادشون رفته