دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه سن‌خوزه با الهام از خودروی استفاده شده در فیلم «من، روبات» موتورسیکلت الکتریکی را طراحی کرده‌اند که به کمک چرخ‌های کروی خود در همه جهات حرکت می‌کند و می‌تواند به دور خودش بچرخد.

محبوبه عمیدی: ژیروسکوپ‌ها، شتاب‌سنج‌ها و مکانیسم‌های پیچیده کنترل باعث شده‌اند ایستاده و متعادل نگه‌داشتن موتورسیکلت‌ها حتی در زمانی که حرکت نمی‌کنند، کار ساده‌ای باشد؛ اما چشم‌انداز آینده این وسایل نقلیه دو چرخ چیزی فراتر از حفظ تعادل بوده و به دنبال چرخ‌هایی است که علاوه بر آن بتوانند وسیله نقلیه را در تمامی جهات به حرکت درآورند. ایجاد این آزادی عمل برای چرخ‌ها باعث شده گروهی از دانشجویان دانشکده مهندسی چارلز دبلیو دیویدسون در دانشگاه ایالتی سن‌خوزه یک نمونه متهورانه الکتریکی را با چرخ‌های کروی تولید کنند.

به گزارش گیزمگ، این نمونه مفهومی که موتورسیکلت الکتریکی SDS یا موتورسیکلت با سیستم حرکت کروی نامیده شده، برای حفظ تعادل خود علاوه بر ژیروسکوپ مکانیکی از داده‌های ارسال شده توسط حسگرهای ژیروسکوپMEMS  یا نمونه ارتعاشی میکروالکترومکانیکی و شتاب‌سنج داخلی استفاده می‌کند.

تلاش برای تولید این موتورسیکلت الکتریکی در سال گذشته آغاز شده و در ساخت آن 14 تیم طراحی قوی که از خودروی آئودی ویل اسمیت در فیلم علمی‌تخیلی «من، روبات» و تعدادی از ساخته‌های طراحان ژاپنی الهام گرفته‌اند، مشارکت داشته‌اند.

مکس راتنر که رهبری گروه سازنده این موتورسیکلت را به عهده داشته، می‌گوید: «مکانیسم حفظ تعادل در این موتورسیکلت مانند Segway است و سرنشین آن می‌تواند بدون هیچ نگرانی از حفظ تعادل مانند هر نمونه امروزی دیگری موتورسیکلت خود را هدایت کند. علاوه بر بخش‌های کنترل معمول در این موتورسیکلت از دسته‌های جوی‌استیک نیز برای حرکت به اطراف، حرکت رو به عقب و جلو و به چرخش درآوردن آن استفاده شده است.

برای ساخت این موتورسیکلت که می‌تواند در تمامی جهات حرکت کند از سیستمی موسوم به پاندول معکوس استفاده شده است. قطعات مورد استفاده در این موتورسیکلت از جنس فولاد 4130 روکش شده با روی ساخته شده و نیروی مورد نیاز این موتورسیکلت توسط باتری لیتیوم‌آهن و فسفات‌منیزیم تأمین خواهد شد. برای ساخت بدنه این موتورسیکلت از لوله‌های فولادی استفاده شده است. هر دو کره از جنس فیبرکربن با رویه‌ای از فایبرگلاس هستند که توسط پوششی از لاستیک مقاوم صنعتی برای ایجاد کشش بیشتر پوشیده شده است.

این موتورسیکلت در حال حاضر یک نمونه مفهومی است که نیاز به بهبود و کار دارد. سه نفر از اعضای تیم که به شکل تمام‌وقت روی آن کار خواهند کرد تلاش می‌کنند این موتورسیکلت را در سرعت 16 کیلومتربرساعت قابل کنترل و پایدار نگه دارند. با این حال طراحان آن می‌گویند در حالت تئوری این موتورسیکلت می‌تواند با سرعت نهایی 96.5 کیلومتربرساعت حرکت کند.

اعضای این گروه می‌گویند تاکنون حدود 85درصد از نیازهای سخت‌افزاری و نزدیک به 20درصد امکانات نرم‌افزاری این پروژه تأمین شده و می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی خود را برای آزمون‌های میدانی آماده کند.

راتنر می‌گوید: «چالش‌های متعددی سر راه ما وجود دارد که از میان آنها می‌توان به حفظ تعادل یک سیستم ذاتا ناپایدار و همزمان با آن کنترل موتورسیکلتی که از سیستم سه‌موتوره برای هدایت و کنترل آن استفاده می‌شود و می‌تواند در جهات گوناگون حرکت کند، اشاره کرد. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 2012 این موتورسیکلت را برای آزمون‌های نهایی آماده کنیم».

 53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    16 6
    هه هه مثل موتور بتمن
  • رضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    17 1
    جالب بود