روسها برای نشست اپک و نوسازی بندر ولادی وستک 12 میلیارد دلار هزینه کرده اند.

21 عضو گروه همکاریهای اقتصادی آسیا-اقیانوسیه چند روزی است که در سطوح مختلف کارشناسی فعالیت خود را در روسیه آغاز کرده است. گفته می شود روسها نزدیک به 12 میلیارد دلار برای برگزاری این نشست هزینه کرده اند تا با زیباسازی بندر تاریخی ولادی وستک، بزرگی و اهمیت این نشست را به تصویر بکشند. ساختمان های زیادی تا پیش از برگزاری نشست به خصوص در جزیرۀ روسکی، پایگاه سابق نظامی روسیه و همچنین محل برگزاری نشست ساخته شده است. کرملین همچنین برای ارتباط دادن جزیرۀ مذکور به شهر، پلی را بر فراز بسفر شرقی به ارتفاع 1.872 متر ساخته که با مشارکت مهندسین فرانسوی موفق به شکستن رکورد جهان شده و نزدیک به 1 میلیارد دلار برای ساخت آن هزینه شده است.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو 21 عضو گروه اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوسیه موسوم به اپک(Asia-Pacific Economic Cooperation) قرار است پیرامون تبادلات انرژی و اختلافات منطقه ای و نظامی با یکدیگر گفتگو کنند. کشورهای حاضر در این نشست 56% از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. نشست مذکور مهمترین و اصلی ترین اقتصادهای جهان را در خود جای داده است. اعضای این گروه عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، استرالیا، روسیه، کانادا، کشورهای آسه آن، تایوان، کره و مکزیک.
در حالیکه کشورهای عضو اپک در تلاش برای ایجاد منطقۀ تبادل آزاد از لس آنجلس تا ولادی وستک هستند، دو قدرت اقتصادی برتر جهان یعنی چین و ایالات متحدۀ آمریکا دارای نقاط اختلاف زیادی هستند. قرار است در این نشست، هیلاری کلینتون وزیر خارجۀ آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روس خود پیرامون سوریه گفتگو کند. باراک اوباما نیز قرار است پیرامون انعقاد توافقی برای ایجاد گروه شراکت اقتصادی فرااقیانوسیه با مقامات حاضر در این نشست گفتگو کند. این گروه اقتصادی شامل استرالیا، شیلی، مالزی، ویتنام، پرو، سنگاپور و در آینده کانادا و مکزیک خواهد بود. شراکتی که گفته می شود آمریکایی ها به منظور مهار قدرت چین درصدد تشکیل آن هستند. این گروه همچنین قرار است کشورهای دیگری از جمله تایلند، اندونزی، ویتنام و مالزی و کشورهای آسه آن را نیز به عضویت بگیرد.
نقشۀ ذیل موقعیت جغرافیایی اعضای اپک و سهم این گروه در تجارت جهانی را به تصویر کشیده است:

 


 

ترجمه: زهرا خدایی

 

31263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =