پیوند موفقیت‌آمیز نمونه اولیه یک چشم بیونیک امیدها را برای بازگرداندن بینایی به افراد نابینا زنده کرده است؛ البته هنوز راه درازی تا تکمیل این چشم و رساندن آن به سطح یک چشم واقعی باقی مانده است

علی رنجبران: در حالی که جهان پزشکی نتایج قطعی عمل اولین چشم مصنوعی را انتظار می‌کشد، نتایج این عمل بر روی یک زن رضایت‌بخش بوده و پیشرفتب بزرگ در دنیای پزشکی محسوب می‌شود. با انجام این عمل متخصصان برای اولین بار پیش‌نمونه یک چشم بیونیک را به دیانا اش‌ورث پیوند زدند که او را قادر می‌کند نور و هاله اجسام را ببیند.
به گزارش ساینس‌دیلی، محققان مرکز دولتی کنسرسیوم بیونیک در بیانیه‌ای این خبر را اعلام کردند و دیانا که این عمل بر روی او انجام شده، گفت: «نمی‌دانم باید انتظار چه چیزی را بکشم، اما من می‌توانم یک نور کوچک و شکل‌ها را ببینم و این فوق‌العاده است.»

الکترودهای این چشم مصنوعی عملکرد سلول‌های عصبی را شبیه‌سازی می‌کنند. نمونه اولیه چشم مصنوعی 24 الکترود دارد که دایانا اش‌ورث را قادر می‌سازد نورهای ناگهانی و شکل دور اجسام را تشخیص دهد. اگر تعداد الکترودهای این چشم به 98 عدد برسد، می‌تواند با افراد نابینا کمک کند تا اجسام بزرگ را تشخیص دهند و اگر این تعداد به 1024 برسد، آن وقت شخص می‌تواند صورت بقیه را دیده و همین طور نسخه بزرگ‌چاپ‌شده از متون را بخواند.
پروفسور دیوید پنینگتون رئیس این مرکز می‌گوید: «این نتیجه نزدیک به بهترین برآورد ماست و باعث شد تا ما اعتماد به نفسمان را به دست بیاوریم. با این همه کارهای زیادی مانده تا این عضو مصنوعی بتواند توانایی دیدن تصاویر را به خانم اش‌ورث بدهد.»


با این عمل جراحی موفقیت‌آمیز پژوهشگران می‌توانند در یک محیط کنترل‌شده رفتار های این چشم مصنوعی و آن چیزی را که دیانا اش ورث می‌بیند، دریافت کرده تا به درستی از نحوه ارتباط این الکترودها با سلول‌های عصبی آگاه شوند. در حقیقت این عمل به پژوهشگران کمک می‌کند بتوانند این چشم را کالیبره (تنظیم) کنند. آن‌ها این کار را به کمک فلش‌های سریع نور انجام می‌دهند تا عکس‌العمل این چشم را بسنجند. هر چند چشم‌انداز فعلی این عضو مصنوعی چندان جالب نیست، اما گام اول و البته بسیار مهمی به شمار می‌رود. مرحله بعدی این کار ساختن و متصل کردن یک دوربین بزرگ به الکترودهای این چشم مصنوعی است.
محققان این تیم تحقیقاتی امیدوارند نمونه‌های بعدی این چشم را بر مبنای شکل‌هایی که این زن می‌بیند تکمیل کنند تا در نهایت چشمی بسازند که شبیه چشم واقعی ببیند.


خانم اش‌ورث بر اثر ابتلا به بیماری ارثی رتینا پیگمنتوسا یا همان از هم‌گسیختگی شبکیه بینائیش را از دست داده بود. علاقه‌مندی پرشور این زن استرالیایی به تکنولوژی انگیزه او برای پیوستن به این برنامه تحقیقاتی بوده است. پیش از این پیوند شبکیه مصنوعی باعث باز گرداندن بینایی به ندین نفر در نقاط دیگری دنیا شده بود اما این اولین بار بود که یک چشم کامل مصنوعی به عنوان عضو پیوندی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    28 3
    هاله....!!!!
    • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
      18 1
      بله هاله .....برای بعضی ها دیدن هاله نزدیکانشون یه رویاست.
  • باران IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    25 2
    اگه سه سال پیش این وسیله اختراع شده بود، خیلی از حقایق کشف میشد!!
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    13 1
    هاله افراد رو هم شاید!!!!
  • عرفان خسروی NL ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    7 2
    فکرش را می‌کنم وقتی امروز بدبخت‌هایی هستند که برای چند ساعت بیدارماندن بیش‌تر دست به دامن داروهای خطرناک می‌شوند و سلامتی خودشان را نابود می‌کنند، اگر روزی چشمی ساخته شود که قدرت تفکیکش از چشم حقیقی انسان بیشتر باشد، ممکن است افرادی پیدا شوند و به سراغ استفاده از چنین چشم‌هایی بروند؟ بعید نیست!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    3 1
    هاله نور هم باهاش میشه دید ؟
  • masi IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    1 0
    چه خبر جالبی!
  • محمدخدابنده IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    0 0
    سلام اینگونه خبر ها بسیار مهم وجالب وامید بخش هستند . یکی از دوستان من که چندین سال است که در اثر حادثه ای نابینا شده است اخیرا قصد خودکشی داشت اما پس از مطالعه این خبر بقدری امیدوار شده که بکلی از خودکشی منصرف شده . فقط تصور بفرمایید چندین میلیون نفر نابینای مطلق واغلب نومید چگونه با این خبر ها امید تازه ونگاه نو به زندگی پیدا می کنند؟ من به عنوان یک انسان دست کسانی را که در پی این خبرها وانتقال آن هستند می بوسم وامید وارم اینگونه عمل های جراحی را بتوان در ایران انجام داد. بسیاری از نیازمندان به چشم بیونیک وبرین پورت فاقد بضاعت کافی برای سفر های خارجی وآزمودن این پیوند ها هستند. شاد وپیروز باشید. خدابنده