هر سال به همت مسئولین شرکت شل، دانشجویان و دانش‌آموزان سراسر دنیا می‌توانند با خودروهایی که خودشان طراحی کرده و ساخته‌اند، به رقابت بپردازند. انواع و اقسام خودرو با طراحی‌ها، سوخت‌ها و کارایی‌های متفاوت در این مسابقه شرکت می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز: رقابت‌های اکو- ماراتن شل، که ابتدا در اروپا و سپس درآمریکا و از سه سال پیش در آسیا در سه بخش جداگانه برگزار می‌شود، ‌جایی برای رقابت دانش‌‌آموزان و دانشجویان در زمینه طراحی،‌ ساخت و راندن خودروها است. هدف از این رقابت‌ها،‌ همان‌طور که از نامش پیدا است،‌ طراحی خودروهایی است که کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند.
به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، طی 27 سال گذشته،‌ دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستانی از سراسر دنیا در رقابت شل برای طراحی، ساخت و رانندگی کاراترین خودروی ممکن شرکت کرده‌اند. شرکت‌کنندگان آزادند از هر سوخت یا ماده اولیه که می‌خواهند استفاده کنند، به این شرط که اصول امنیت و وزن خودرو را در نظر گرفته باشند.
امسال حدود 400 تیم دانشجویی و دانش‌آموزی در سه مسابقه مجزا، در آمریکا، اروپا و آسیا به رقابت با هم پرداختند. بخش اول این گزارش دیروز منتشر شد که می‎توانید آن را در اینجا ملاحظه کنید.


یونگ‌نام از کره، 1 لیتر به ازای 39 کیلومتر: کره جنوبی در اولین سال شرکت خود در این رقابت‌ها،‌ با طراحی دانشجویان دانشگاه یونگ‌نام و در قسمت خودروی مفهومی شهری که برای راندن در خیابان‌ها قانونی باشد، وارد شد و به عملکرد 39 کیلومتر بر لیتر رسید. 4 کشور دیگر، لبنان، قطر، امارات عربی و هنگ‌کنگ امسال مانند کره جنوبی، برای اولین بار در این رقابت‌ها در بخش آسیایی شرکت می‌کردند.
 

دوراکیج پاب‌دیت از تایلند، 1 لیتر به ازای 2903 کیلومتر:‌ این خودرو که نیروی خود را از اتانول می‌گیرد،‌ توانست رکورد قبلی را که باز متعلق به همین تیم در سال گذشته بود، بشکند و با 31 درصد بهبود در جایگاه اول بخش آسیایی قرار بگیرد. دانشجویان دانشگاه دوراکیج پاب‌دیت امسال توانستند عملکرد این خود را به 2903 کیلومتر بر لیتر برسانند.
به گفته اعضای این گروه، آن‌ها به این دلیل اتانول را به عنوان سوخت انتخاب کرده‌اند که تایلند یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های نیشکر در دنیا است و می‌خواهد از پتانسیل‌های خود برای ورود به بازار سوخت‌های زیستی استفاده کند.

شاپ‌گرلز از گرانایت فالز، ‌1 لیتر به ازای 221 کیلومتر: دبیرستان گرانایت فالز از ایالت واشنگتن توانست جایزه امنیت را به خاطر طراحی، ساخت و عملکرد دریافت کند. از این مدرسه دو تیم،‌ یکی تیم دختران و دیگری تیم پسران وارد مسابقه شده بودند که هر دو خودروهای دیزلی طراحی کرده بودند. این خودرو که متعلق به گروه دختران است، به عملکرد 221 کیلومتر بر لیتر رسید.


متر دای، 1 لیتر به ازای 260 کیلومتر:‌ خودروی دبیرستان متر دای از اوانس‌ویل واقع در ایندیانا، خودروی قرمز در سمت راست، در بین خودروهای مفهومی شهری که برای تردد در خیابان‌ها قانونی هستند، رتبه اول را در بخش آمریکا به دست آورد. بهترین عملکرد آن در این مسابقه 260 کیلومتر بر لیتر بود. این مدرسه امسال برنده سه جایزه دیگر در بخش کارایی در این مسابقه بوده است. در سمت چپ، نایت‌هاوک، خودروی مفهومی شهری خورشیدی را می‌بینید که توسط دانش آموزان دبیرستان موریتا ولی در کالیفرنیا طراحی شده و این‌جا،‌ منتظر است نوبتش برسد.
 

کلین دیزل از ژاپن، 1 لیتر به ازای 1186.6 کیلومتر: موسسه فناوری هیوگو پرفکتورال تاجیما در ژاپن در بخش دیزل جایگزین در اکو- ماراتن آسیا جایگاه اول را به دست آورد. این خودرو انرژی خود را از اسید چرب متیل استر یا به اختصار اف.ای.ام.ایی می‌گیرد که بیشتر به عنوان یک سوخت زیستی در نظر گرفته می‌شود. عملکرد خودروی این گروه در این مسابقه به 1186.6 کیلومتر بر لیتر رسید.
 

واگابوند از مالزی، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 410 کیلومتر: گروه دانشجویی دانشگاه سینس مالزی با خودروی خود که انرژی خود را از باتری می‌گیرد و از تخته چندلایه ساخته شده، در اکو- ماراتن آسیا یک جایزه ویژه در قسمت طراحی اکولوژیک به دست آورد. دیوید چو، سرپرست تیم در این‌باره می‌گوید: «ما چوب را انتخاب کردیم چون استحکام خوبی دارد و در طبیعت تجزیه می‌شود.» عملکرد این خودرو که واگابوند نام‌گذاری شده، به 410 کیلومتر بر لیتر رسید.
 

لاوسیتز از آلمان، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 6519 کیلومتر: مدرسه عالی لاوسیتز آلمان در بین نمونه‌های خودروهایی که با باتری الکتریکی حرکت می‌کردند، برنده جایزه اول مسابقه اکو- ماراتن شل در بخش اروپا شد. عملکرد این خودرو در این مسابقه 723.3 کیلومتر بر کیلووات- ساعت،‌معادل 6519 کیلومتر بر لیتر بود.
 

ان.تی.یو دیزل از سنگاپور، 1 لیتر به ازای 351 کیلومتر: دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور موفق شد جایگاه دوم را در بین خودروهای دیزلی اکو- ماراتن بخش آسیا، با عملکرد 351 کیلومتر بر لیتر به دست بیاورد.
در مجموع،‌ بیش از 1500 دانشجو و دانش‌آموز از سراسر آسیا و خاورمیانه در بخش آساسیی امسال شرکت کرده بودند.
 

الویک از هلند، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 1698 کیلومتر: دانشگاه صنعتی لوبلین از هلند با خودروی الکرتیکی خود در مسابقه امسال در بخش اروپا شرکت کرده بود و توانست به عملکرد 190.7 کیلومتر بر کیلووات- ساعت، معادل 1698 کیلومتر بر لیتر برسد.

توک اکو از یونان، الکتریکی، 1 لیتر به ازای 34.3 کیلومتر: خودروی هیدروژنی دانشگاه کرت واقع در یونان در بخش اروپایی شرکت کرد و عملکرد آن به 34.3 کیلومتر بر کیلووات- ساعت،‌ معادل 34.3 کیلومتر بر لیتر رسید.

 53272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    64 3
    می رود ولی بر نمی گردد.
    • هم وطن IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      25 1
      از عجایب تولیدات خودروهای وطنی این که خودرو صفر کیلومتر تولید داخل در همان ابتدای راه خاموش میشود و شما می توانید بدون مصرف سوخت آنرا تا مشهد هل بدهید و علاوه بر رکورد کاهش مصرف سوخت چند رکورد دیگر از قبیل هزار کیلومتر هل دادن و سریعترین زمان خراب شدن ماشین و.... را از آن خود کنید. این مصرف کننده نیست که سوار بر خودرو وطنی است بلکه خودرو و خودرو ساز هستند که با این قیمتهای کذا بر گرده مصرف کننده وطنی سنگینی می کنند
  • .......... IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    80 16
    اين كه چيزي نيست . يكي از بچه ها ... يه ماشيني درست كرده در ازاي هر هزار كيلومتر 100 ليتر بنزين توليد مي كند
    • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      38 0
      تازه باز این که چیزی نیست یه خودرو هست به اسم روا که 1000 لیترو تو کمتر از 1 کیلومتر میسوزنه بعدشم اتیش میگیره اگه میتونن همچین ماشینی بسازن
  • بدون نام EU ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    54 4
    ما هم پراید رو داریم. دلشون بسوزه. تازه اصلا هیچکدوم از نخبه های شریف از ایران که نمی رن
  • مهدی IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    40 6
    ما با این همه پیشرفت نماینده نداشتیم؟
    • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      39 1
      ایادی استکبار نمیزارن آقا!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    54 1
    توی یکی از توابع ایران خودرو خودوریی ساختن که هر هزار کیلومتر یک لیتر بنزین هم مصرف نمی کند. چون دیزلی است. آخه برادر من این که نوشتی بنزینی نیست که همچین تیتری واسش می زنی
  • بدون نام IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    96 0
    فقط پراید ! همون که قبل ها پیکان بود! درضمن الاغ کدخدا با 0 لیتر بنزین میرود مشهد بر میگردد!
  • مهرداد IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    17 2
    توی همین مملکت اگر به جوانان بها بدهند وسرمایه دراختیارشان بگذارن بهترین ها رو تحویل میدهند
  • بدون نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    12 0
    این چقدر شبیه سوسیه!!!!
  • محی الدین EU ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    13 0
    خب سوخت این خودرو بنزین نیست که میگید با ثلث لیتر بنزین تا مشهد میره،سوخت اصلیش اتانوله
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      12 0
      کاربر محترم، همان‌طور که در بخش اول این گزارش نیز توضیح داده شده، عددی که به عنوان رکورد اعلام می‌شود، بر اساس عملکرد معادل به ازای مصرف بنزین اعلام می‌شود. یعنی عملکرد این خودروی الکتریکی یا با سوخت جایگزین معادل مصرف 1 لیتر بنزین به ازای 2903 کیلومتر است ... و البته همانطور که باز در بخش اول و دوم گزارش توضیح داده شده، خودروهای الکتریکی عملکرد به مراتب بهتری نسبت به خودروهای سوخت فسیلی دارند و اگر بتوان مشکل منبع ذخیره انرژی را در اینها حل کرد (باتری‌های نسل جدید) به زودی جایگزین خودروهای سوخت فسیلی خواهند شد.
  • بدون نام GB ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    6 1
    باور كنيد يك ليتر بازاي ٢٩٠٣كيلومتر باور كردني نيست واصل قانون بقا انرژي را زير سوال مي برد
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      13 1
      کاربر محترم، شما ابعاد خودرو، وزن و سرعت آن را درنظر نگرفته‌اید. این خودروهای بسیار سبک با سرعت پایین حرکت می‌کنند و مطمئن باشید اصل بقای انرژی را هم زیر سوال نمی‌برند. انرژی حاصل از احتراق 1 لیتر بنزین واقعا مقدار زیادی است، اما از آنجا که در زندگی روزمره بیشتر این انرژی تلف می‌شود، متوجه قدرت آن نمی‌شویم. به عنوان مثال، آیا می‌دانستید که با انرژی ذخیره شده در 1 باتری قلمی 1.5 ولتی می‌توان یک انسان را تا ارتفاع 10 متری جابجا کرد؟
    • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      1 1
      احمال زیاد مطابق رویه جاری یک یا دو صفر ان اشتباه اضافه ذکر شده.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    22 1
    ثلث دیگه یعنی چی؟؟؟ خب مثل ادم یک سوم
    • نسرین IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      11 0
      من نمی دونم چرا اصرار به از بین بردن زبان فارسی و استفاده از واژه های عربی دارند!!! بابا فارسی بنویس خبر آنلاین محترم این جا کشور عربی نیست!!!
  • navid_teh2000@yahoo.com AU ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    3 5
    با عرض شرمندگی .... اصل خبر نادرست و از سورس مطمئنی نیست اولا که مامشین سوخت فسیلی حالا از هر نوعی قابل مقایسه با الکتریکی نیست ثانیا در بین همون سوخت فسیلی ها ها هم به بعضی ها به نسبت بالغ بر ده برابر از بقیه بهترا این شد رقابت؟
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    18 0
    نمیشد بجای کلمه عربی ثلث از یک سوم استفاده کنید؟ وقتی یک خیرنگاری از کلمات عربی استفاده می کنه معلومه اوضاع چی میشه
  • عليرضا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    13 2
    و اما خودروي سمند در ايران خودرو. كه جايزه بهترين عروس پير را در صنعت ايران داراست. اين خودرو به ازاي هر 100 كيلومتر 15 ليتر مصرف ميكند كه در بين خوردوهاي مدرن دنيا شاهكار حساب ميشود. ايران خودرو قول داده كه مصرف اين خودرو را تا مرز 20 ليتر در 100 كيلومتر تا چند سال آينده برساند تا كمبود مصرف خودروهاي معرفي شده در اين گزارش را جبران كند.
  • یاسمن حسینی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    8 0
    سوخت زیستی بیو اتانول است که منبع تهیه آن نشاسته و لیگنوسلولز می باشد. در سال ها ی اخیر در مورد جایگزین کردن بیواتانول با بنزین تحقیقات بسیار زیادی انجام شده، افزودن بیواتانول به بنزین باعث بالا رفتن عدد اکتان آن می شود. بیواتانول یک سوخت Environment friendly می باشد. اگر مایل به داشتن اطلاعات کامل در این مورد هستید، اینجانب کلیه منابع را در اختیارتان می گذارم.
  • اصغر پاشازاده IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    6 1
    خودرویی که با ثمن و یا سدس لیتر بنزین این مسافت رو طی کند هم جدیدا از سوی شرکت ایران خودرو عرضه گردیده است. با مراجعه به یکی از نمایندگی های ایران خودرو، با این خودرو استثنایی آشنا شوید. دینگ/دینگ
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    3 0
    عجب ماشینای خفنی... یعنی میشه یه روز از اینها تو شهر استفاده کنیم؟
  • بدون نام PL ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    2 0
    فقط سپند ,پراید چیه اصلا شتاب نداره...
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    2 2
    این خودروها تکنفره حرکت میکنند. اگر راست میگویند 4 نفر بنشینند و انگاه بررسی کنید ایا با ثلث مصرف میتواند حرکت کند یا خیر؟
  • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    کافیه فقط با یه میز تصادف کنی تا تبدیل به کتلت بشی