در این گزارش تصویری، بهترین‌های تصاویر نجومی هفته گذشته را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم؛ از برخورد کهکشان‌ها با یکدیگر گرفته، تا گذر زهره از مقابل خورشید و خوشه‌های کیهانی.

اعوجاج گذری: این تصویر خورشید معوج با لکه‌ای که روی صورت آن است، در هنگام طلوع خورشید و گذر زهره از مقابل آن بر فراز دریای مازندران گرفته شده است.
در حین گذر زهره -که آخرین گذر تا 105 سال دیگر بود- زهره بین زمین و خورشید قرار گرفت؛ در نتیجه ناظر زمینی شاهد یک نقطه سیاه‌رنگ بود که به نرمی روی صفحه خورشید لیز می‌خورد. علت اینکه خورشید در این تصویر حالتی له شده دارد این است که بخش اعظم نور آن توسط لایه‌های ضخیم جو زمین خم می‌شود.
 

گرد و خاک بین‌المللی: این تصویر که اخیرا توسط مدارگرد Aqua ناسا و از خلیج همیشه فارس تهیه شده است، تنوره‌های کشیده گرد و خاک بر فراز عراق، قطر، کویت و عربستان سعودی مشاهده می‌شود.
به گفته ناسا، روزنامه کویت‌تایمز دوشنبه قبل گزارش کرد طوفان عظیم غبار که میدان دید را به کمتر از 500 متر کاهش داده بود، باعث فلج شدن فعالیت‌ها در این کشور شد.
 

ماه درب و داغان: در این تصویر از قمر زحل، تتیس، که به تازگی منتشر شده است، خطی از دهانه‌های برخوردی مرز بین روز و شب را از هم جدا کرده است.
این تصویر که توسط مدارگرد کاسینی ناسا تهیه شده است، نیم‌رخ بزرگ‌ترین دهانه برخوردی تتیس، دهانه کم‌عمقی که به نام اودیسه خوانده می‌شود، به صورت یک ناحیه سفید درخشان و در لبه سمت راست این دنیای یخ‌زده مشاهده می‌شود.
 

برای یدک‌کش جسور: در این تصویر، شاتل فضایی اینترپرایز دیده می‌شود که توسط یک کرجی بر روی رودخانه هادسون یدک کشیده می‌شود.
این شاتل بازنشسته که ماه آوریل / فروردین‌ماه در نیویورک فرود آمد، در مسیر رفتن به خانه ابدی خود در موزه دریا، هوا و فضای اینترپید است؛ جایی‌که قرار است در معرض دید علاقمندان فضا قرار گیرد.
 

پرواز سیاره‌ای ارتفاع پایین: در این تصویر که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا از گذر هفته گذشته زهره گرفته شده است، به نظر می رسد که توپ سیاره زهره در جو خورشید شناور است.
به گفته جی پاساچف از دانشگاه ویلیامز ماساچوست، از نظر علمی مهم‌ترین بخش گذر زهره لحظاتی است که به نظر می‌رسد سیاره در حال ورود و خروج از صفحه خورشید است؛ رخدادی که در اصطلاح نجومی به آن تماس می‌گویند. زمان‌سنجی دقیق لحظه عبور سیاره از مقابل لبه خورشید در نقاط مختلف زمین به اخترشناسان قرن هجدهم کمک کرد تا با دقت بیشتری فاصله میان زمین و خورشدی را اندازه‌گیری کنند. دانشمندان امیدوارند که داده‌های جمع‌آوری شده گذر امسال، به مطالعه جو بالایی سیاره کمک کند.
 

حباب بزرگ: این تصویر زیبا از خوشه ستاره‌ای M13، که با نام خوشه کروی بزرگ هرکول نیز شناخته می‌شود، توسط یک منجم آماتور تهیه شده است.
این مجموعه کروی صدها هزار ستاره‌ای در فاصله 25 هزار سال نوری از زمین، یکی از درخشان‌ترین خوشه‌های کروی در آسمان نیمکره شمالی است.
 

پاپیون‌های ساحلی: ردهای سفیدرنگی (contrail) که احتمالا توسط جت‌های تجاری ایجاد شده‌اند، آسمان نزدیک نیوفاندلند کانادا را به این شکل در آورده‌اند؛ عکسی که از فضا و توسط ماهواره Terra ناسا گرفته شده است.
کانتریل‌ها در دنباله مسیر هواپیماها در آسمان ایجاد می‌شوند، زمانی‌که ذرات اضافی و بخار آب اگزوز هواپیماها در نقش دانه‌های اولیه برای شکل‌گیری ابرها اظاهر می‌شوند.
 

برخورد تایتان‌ها: این تصویرسازی چشم‌انداز احتمالی ناظر زمینی را از برخورد کهکشان آندرومدا (چپ) با کهکشان راه شیری نشان می‌دهد.
اخترشناسانی که از تلسکوپ فضایی هابل استفاده می‌کنند، هفته گذشته اعلام کردند که با دقت بسیار بیشتری می‌توانند پیش‌بینی کنند که این برخورد کیهانی شبیه چیست؛ اتفاقی که البته قرار نیست زودتر از 4 میلیارد سال بعد رخ بدهد.
53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =