دولت استرالیا تصمیم دارد دریای کورال، بزرگترین زیست‌بوم دریایی جهان را منطقه حفاظت‌شده ملی اعلام کند. این زیست‌بوم یکی از بکرترین مناطق دریایی جهان به‌شمار می‌رود که تاکنون از آلودگی در امان مانده است.

محبوبه عمیدی: هفته گذشته دولت استرالیا اعلام کرد تصمیم دارد دریای کورال (دریای مرجانی) را که در شمال‌شرق این کشور قرار دارد، به عنوان بزرگترین ذخیره دریایی جهان به ثبت برساند. این منطقه که حدود 1میلیون کیلومترمربع مساحت دارد، به گفته کارشناسان یکی از سالم‌ترین زیست‌بوم های دریایی جهان با تنوع زیستی فوق‌العاده را در اختیار دارد و به همین دلیل در سراسر دنیا بی‌رقیب است. دریای کورال در مقایسه با همسایه مرجانی بیشتر شناخته‌شده‌اش، خانه مرجان‌هایی کوچکتر و پراکنده‌تر است که جذابیت زیادی برای غواصان دارند. این منطقه بین 60 تا 1100 کیلومتر از سواحل کوئینزلند فاصله دارد و به این دلیل از آلوده شدن توسط انسان‌ها در امان مانده است. غواصان می‌توانند تا 35 متر پایین‌تر از سطح آب را به سادگی تماشا کنند. به گزارش نشنال جئوگرافیک، طرح‌ حفاظت از این زیست‌بوم استثنایی که آن‌را به بزرگ‌ترین پارک ملی دریایی جهان تبدیل خواهد کرد، توسط دولت استرالیا به مدت 90 روز به مذاکره گذاشته خواهد شد. اگر این طرح اجرا شود در نیمه شرقی دریای کورال امکان ماهیگیری یا اکتشاف ذخایر نفت و گاز دیگر وجود نخواهد داشت.

 

زندگی در دریا

ماهی‌هایی که در تصویر می‌بینید، در بخش استرالیایی دریای کورال در گوشه‌وکنار بقایای یک کشتی غرق شده، شنا می‌کنند. این منطقه که شامل صخره‌های متحرک مرجانی، باغ‌هایی قدیمی از اسفنج‌ها، دره‌های عمیق و آتشفشان‌های غرق شده در اعماق دریا است، آخرین جایی است که می‌توان کوسه‌ماهی‌ها، ماهی‌های تون و دیگر آبزیان غول‌پیکر را در آن جستجو کرد.

 

پرندگان دریای کورال

در این تصویر پرندگانی را می‌بینید که در یک جزیره کوچک شنی در نزدیکی دیوار بزرگ مرجانی جمع شده‌اند. پیشنهاد تازه دولت استرالیا برای حفظ ذخایر مرجانی که در همسایگی این دیوار قرار دارد، می‌تواند به حفظ جزایر کوچک شنی و مرجانی این منطقه که نقشی حیاتی در اسکان پرندگان دریایی بازی می‌کنند، کمک قابل‌توجهی بکند.

 

تولیدمثل مرجان‌ها

پدیده زیبای تخم‌ریزی مرجان‌ها که مهرماه و آبان‌ماه هر سال در صخره‌های مرجانی رخ می‌دهد، مانند بارش برف وارونه در دریا به نظر می‌رسد. طرح‌ حفاظت از این زیست‌بوم استثنایی که آن‌را به بزرگ‌ترین پارک ملی دریایی جهان تبدیل خواهد کرد، توسط دولت استرالیا به مدت 90 روز به مذاکره گذاشته خواهد شد.

 

تحقیق در دریای کورال

تحقیق دریایی، نظارت و حتی سفرهای توریستی به این منطقه پیش‌بینی شده است. با این حال سفر توریستی به دریای کورال به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و عدم دسترسی به خشکی بین چهار تا هفت روز به طول خواهد انجامید. این سفر دریایی است و جهانگردان برای دیدن مناطق بکر دریایی به زمان بیشتری نیز نیاز خواهند داشت.

دولت استرالیا علاوه بر حفظ زیست‌بوم این منطقه، حفاظت کشتی غرق‌شده در این دریا و تحقیق تاریخی در مورد آن را در دستور کار خود قرار داده است. احتمال می‌رود این کشتی در زمان جنگ‌جهانی دوم در اقیانوس آرام غرق شده باشد.

 

غول‌های ساکن اقیانوس

زیست‌بوم طبیعی دریای کورال محل سکونت ماهی‌های شکارچی بسیاری مانند باراکودا و کوسه‌ماهی است. انریک سالا که یکی از کاوشگران این منطقه است، می‌گوید: «منطقه بسیاروسیعی که تحت حفاظت قرار خواهد گرفت به خوبی می‌تواند گونه‌های مهاجری مانند انواع ماهی‌های تون و کوسه‌نهنگی را که به مناطق دوردست مهاجرت می‌کنند، حفظ کند».

 

تاجی از خار

در این تصویر تاج یک ستاره‌دریایی خاردار را روی بدنه مرجان‌ها می‌بینید. کارشناسان معتقدند این برنامه حفاظت دریایی یک قدم مثبت برای حفظ مرجان‌ها است اما در درازمدت کافی نخواهد بود. دولت استرالیا ارزیابی صنعت ماهیگیری را در بخش‌هایی از غرب دریای کورال آغاز کرده و احتمالا پس از اجرای برنامه‌های حفاظتی باز هم امکان ماهیگیری در سطح محدودی از این منطقه وجود داشت.

 

کهکشانی از لاک‌‌پشت‌های دریایی

این تصویر هوایی محل زندگی لاک‌پشت‌های دریایی را در دریای کورال نشان می‌دهد. غواصان اغلب برای تماشای این لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی که از گونه‌های در معرض خطر جدی انقراض اعلام شده‌اند، به این منطقه می‌آیند. از دیگر گونه‌های خاص این منطقه می‌توان به نهنگ‌های گوژپشت و مینک اشاره کرد.

 

بهشت غواصان

بسیاری از مناطق دریای کورال بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده و هنوز غواصان از آن بازدید نکرده‌اند، به همین دلیل یکی از بخش‌هایی که در برنامه حفاظت مورد توجه قرار خواهد گرفت «شیرجه‌های اکتشافی» است.

 

صدف غول‌پیکر

بر خلاف تصور عموم، این صدف‌های غول پیکر غواصان تازه‌کار را به دام نمی‌اندازند، بلکه به کمک جلبک‌هایی که با آنها همزیستی دارند نور خورشید را برای تهیه غذا دریافت می‌کنند. آنها نیز به حفاظت دقیق و کافی نیاز دارند اما به عقیده کارشناسان برنامه حفاظت دریایی جدید تنها 2 گونه از 25 گونه حفاظت‌نشده فعلی را به خوبی تحت پوشش قرار خواهد داد و این تبعیض می‌تواند به ضرر گونه‌های در معرض خطر بسیاری مانند این صدف‌ها تمام شود.

 

خطوط کشتیرانی باز خواهند ماند

مطابق این برنامه حفاظتی جدید کشتی‌ها با نظارت دولت به عبور از مناطق نزدیک به دریای کورال ادامه خواهند داد. اما فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری تجارتی و تفریحی در نیمه شرقی این دریا ممنوع خواهد شد.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    0 0
    ای کاش که چنین طرحی در جزیره کیش ما هم اجرا می شد برای حفاظت از زیست بوم خاص مرجانی این ناحیه. البته ملی کردن یک اکوزون مهم نیست، مهم حفاظت از ملی بودن آن است.