منطقه حفاظت‌شده دریایی کابو پولمو در سواحل مکزیک، موفق‌ترین منطقه حفاظت‌شده زمین است. در این منطقه انواع موجودات کمیاب به وفور زندگی می‌کنند و جمعیت برخی گونه‌ها به حد انفجار رسیده است.

بهنوش خرم‌روز: انسان‌ها به خصوص طی سالیان گذشته، به نحوی چشم‌گیر به طبیعت و موجودات زنده آسیب زده‌اند. ما با آلوده کردن آب و هوا، از بین بردن محل زندگی موجودات زنده و البته شکار بی‌رویه آن‌ها، جمعیت گونه‌های مختلف را در معرض خطر انقراض قرار داده‌ایم. در سال‌های اخیر، بسیاری از موجودات زنده زمین منقرض شده‌اند و بسیاری هم به لیست قرمز سازمان محافظت از محیط زیست پیوسته‌اند. در این میان، تعدادی می‌کوشند با ایجاد قوانین تازه و مناطق حفاظت‌شده دریایی، کوهستانی و جنگلی، زیستگاه موجودات زنده را حفظ کنند و جلوی شکار بی‌رویه آن‌ها را بگیرند. پارک دریایی کابو پولمو، یکی از این تلاش‌ها است که به نتیجه خوبی هم رسیده است.

پارک ملی دریایی کابو پولمو در مکزیک در سال 1995 تاسیس شد. این منطقه حفاظت‌شده دریایی بیش از 7000 هکتار از آب‌های ساحلی خلیج کالیفرنیا را در بر می‌گیرد. در آن زمان مشخص شد که صید بی‌رویه آبزیان توسط ساکنین منطقه، باعث کاهش تعداد موجودات دریایی و به خطر افتادن زندگی دریایی در این منطقه شده است.

با این که مساحت منطقه‌ای که حفاظت‌شده اعلام شده است چندان زیاد نیست و تنها 5 کیلومتر عرض دارد و در مسافتی 14 کیلومتری از شمال به جنوب کشیده شده است، اما به نظر می‌رسد این اقدام برای نجات آبزیان این منطقه بسیار مفید بوده و امروزه پارک دریایی حفاظت‌شده کابو پولمو نمونه درخشانی از تلاش انسان برای نجات موجودات دریایی به شمار می‌رود. حتی محققین آن را بهترین و موفق‌ترین منطقه حفاظت‌شده دریایی زمین می‌دانند.

دیسکاوری سری به این منطقه حفاظت‌شده و موجوداتی که در آن زندگی می‌کنند زده است. تصاویر این گزارش را در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین می‌توانید ببینید.

53272

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    خبر قشنگی بود
  • بدون نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    دقيقا مثل منطقه حفاظت شده ميانكاله! ها ها ها