پژوهشگران آمریکایی و سوییسی، راکتور آزمایشی ساده‌ای ساخته‌اند که با تقلید از رفتار گیاهان در تبدیل نور به انرژی شیمیایی، انرژی خورشید را مهار و آن را به سوخت مایع تبدیل می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،‌ این دستگاه خورشیدی که از نورخورشید و اکسید سریوم برای تجزیه آب به اکسیژن و هیدروژن و دی‌اکسیدکربن به اکسیژن و مونواکسیدکربن استفاده می‌کند، امیدها را به دستیابی به منبع عظیم تجدیدپذیر از سوخت مایع افزایش داده ‌است.

اکسید سریوم از فلز سریوم به دست می‌آید که برعکس سایر فلزات نادر و گران‌قیمت مورد استفاده به عنوان کاتالیزور مانند پلاتین، تقریبا به اندازه مس وافر است. هنگامی که این اکسید حرارت می‌بیند، مولکول‌های اکسیژن را از آب و دی‌اکسید کربن جدا می‌کند. به عبارت دیگر، این ماده با گرم شدن، اکسیژن تولید کرده و با سرد شدن اکسیژن را به خود جذب می کند.

این دستگاه با استفاده از آینه‌ای سهمی‌شکل برای متمرکز کردن نور خورشید، ‌اکسید سریوم را با آب یا دی‌اکسیدکربن تا 1600 درجه سانتی‌گراد گرم کرده تا هیدروژن یا مونواکسیدکربنی بدست آورد که می‌توان آن را به سوخت مایع تبدیل کرد.

سوسینا هیل، پژوهشگر سلول‌های سوختی در انستیتو فناوری کالیفرنیا، کالتک و رهبر این تحقیقات معتقد است که به دلیل وفور این فلز، این دستگاه کاملا قابل دسترسی برای همگان خواهد بود. وی تخمین می‌زند که یک راکتور روی بام می‌تواند روزانه 12 لیتر سوخت تولید کند و مدعی است که در صورت احتمال استفاده تجاری، انتقال سوخت نخستین کاربرد این راکتور خواهد بود، اما استفاده مهم دیگر این سوخت تجدیدپذیر، ذخیره انرژی خورشیدی برای موقعیت‌های ضروری یا در طول شب خواهد بود.

نمونه اولیه این دستگاه که می‌تواند کمتر از یک درصد از انرژی خورشیدی دریافتی را مهار کند، از لحاظ تجاری دوام‌پذیر نیست؛‌ اما هیل و همکارانش معتقدند که در مدل‌های آتی می‌توان تا 19 درصد نرخ بازدهی انتظار داشت: «اگر ما یک راکتور عالی داشته باشیم، به راحتی می توانیم 10 درصد بازدهی داشته باشیم. ما اعداد بالاتری در نظر گرفتیم و معتقدیم بازدهی بیشتر نیز در آینده ممکن خواهد بود؛ حتی می‌توان از آن برای ساخت سوخت‌ خودرو یا در هواپیماهای الکتریکی استفاده کرد».
50

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاشا IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    2 1
    آقا این خوب است نه این برنامه اتمی که خسارت های هنگفت مالی و دیپلماتیک برای ما دارد. در نظر بگیرید فناوری خورشیدی به کار رفته در نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 1000 مگاوات، دو میلیارد دلار خرج بر میدارد. در حالی که نیروگاه بوشهر به تنهایی 19 میلیارد دلار خرج روی دست ایران و ایرانیان گذاشته است.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۷
    2 0
    اکسید سریم از کیک زرد و UF6 بهتر، طبیعی تر و آینده دار تره. هزینشم بزودی پایین میاد