-
گفتوگو با حمیدرضا قلیچخانی درباره «این نیز بگذرد»
رمز و راز عبارتی فارسی از دیوان عطار تا سریال «بیگبنگ تئوری»
تجسمیحمیدرضا قلیچخانی، استاد خوشنویسی کشورمان که این روزها نمایشگاهی از آثار خود از عبارت «این نیز بگذرد» را برپا کرده است، میگوید این ترکیب سه کلمهای، در عین کوتاهی، بسیار عمیق و پرمعناست و وقتی با خط ایرانی نستعلیق پیوند میخورد، جذابیت و شگفتی اثر دو چندان میشود و بهراحتی با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند.
-
در رونمایی از آلبوم «راز عشق»؛
شهرام ناظری: به دلیل اتفاقات ناخوشایند، ۵ سال کنسرت برگزار نکردم
موسیقیآیین رونمایی از آلبوم موسیقی «راز عشق» به آهنگسازی محمد ساعد و خوانندگی شهرام ناظری همزمان با سالروز تولد این هنرمند و تجلیل از علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون و رونمایی از «شمس و مولانا» از سازهای ساخته شده توسط مجید صفری یکشنبه- ۲۹ بهمن ماه با حضور بزرگانی چون محمدرضا درویشی، حمیدرضا عاطفی، داود گنجهای، مجید صفری، غلامحسن کشاورز افشاری، هنگامه اخوان، حافظ ناظری، صادق آزمند و جمعی از مسئولان فرهنگی هنری و هنرمندان به همت شرکت صوتی تصویری سروش در موزه سینما برگزار شد.
-
علیرضا قربانی و ماهسون باهم همکاری میکنند
موسیقی«ماهسون» ستاره موسیقی ترکیه که جایگاه ویژه ای در موسیقی این کشور دارد، قطعه «مرا ببخش» علیرضا قربانی را بازخوانی خواهد کرد.
-
نگاهی آماری به افزایش نقش ارگانها در فیلمسازی
گسترش نفوذ نهادهای حاکمیتی در سینما طی پنج سال اخیر
سینمابررسیها در گذر زمان پنج ساله نشان میدهد که با افزایش حمایت نهادها و سازمانهای دولتی، نقش تهیهکنندگان بخش خصوصی بسیار کمرنگتر از قبل شده و در عین حال نقش ارگانها و رویکردهای خاصی که در جشنواره داشتند، ظهور بروز پر رنگتری داشته است.
-
نگاهی به بالاترین میزان لو رفتن فیلم در یک سال
رکوردشکنی جدید در ریاست محمد خزاعی؛ قاچاق هشت فیلم در یک سال
سینمالو رفتن فیلمها در دوره ریاست محمد خزاعی بر سازمان سینمایی افزایش چشمگیری داشته پس از انتشار غیر قانونی فیلمهای «برادران لیلا» و «تفریق» و«اورکا» با بازی ترانه علیدوستی، اینبار نوبت به دیگر فیلم او با نام «شب، داخلی، دیوار» رسید تا تعداد فیلمهای قاچاق شده از ابتدای امسال تا کنون به هشت عدد برسد.
-
پسری که عاشق بازیگری بود، پدرش را به قتل رساند
تئاترکارگردان نمایش «لندهور» گفت: هرچند در نمایش ما یک قتل اتفاق میافتد ولی ما بر آن تمرکز نمیکنیم بلکه درونمایه نمایش ما ستایش بازیگری است.
-
در گفتوگو با امیرحسین مدرس و بازگشتش به تلویزیون مطرح شد:
فاصلهٔ من از تلویزیون «امتناع دوجانبه» بود/ ایران دوست داشتنی مرا به تلویزیون برگرداند
تلویزیونامیرحسین مدرس سال هاست دستی بر آتش همهٔ هنرهای تصویری دارد، برنامههای فرهنگی و پرمخاطب در تلویزیون اجرا کرده، برای سریال خوانده و در سریال دیگری بازیگری کرده و... اگر چه خودش را خوشنویس میداند اما چندسالی است دل به تصحیح متون کهن داده و نسخههای بازمانده از اعصار را بازیابی و تصحیح و شرح و نهایتاً منتشر میکند. یکی از تصحیحات او (وحی بر طوفان)، نیز جایزهٔ تقدیر چهلمین دورهٔ کتاب سال را کسب کرد.
-
ماجرای توقیف یک نمایش به درخواست آموزش و پرورش
تئاترنمایش «دیوار» به نویسندگی و کارگردانی عرفان قوهستانی و تهیهکنندگی حامد مقدم توقیف شد.
-
حاشیههای جشنوارههای فیلم فجر
از کراوات شیخ طادی تا خیانت در امانت و اشتباه خواندن دعای سال تحویل
سینماچهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که حواشی بسیاری داشت.
-
نقدی به رفتار و گفتار رییس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر
امروز از کیارستمی، مهرجویی و بیضایی نام میبرید ولی روزگاری نمیگذاشتید کار کنند/حقوق کودکانتان را تضییع نکنید آقای خزاعی!
سینماشب گذشته در اختتامیه جشنواره فیلم فجر محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سخنرانی خود به چند نکته اشاره کرده که همه آنها قابل بررسی است. او در پاسخ به منتقدان که حضور بخش دولتی- ارگانی در مقابل بخش خصوصی را بسیار تأثیرگذار دانستهاند، کوتاه و مختصر گفت: پیشتر آثار بزرگی توسط عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی با بودجه نهادها و سازمانهای دولتی تولید شده است.
-
حواشی مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر؛
از گلایه جواد عزتی تا اشتباه رییس سازمان سینمایی در خواندن دعا و رکورد شکنی «تابستان همان سال»
سینماآیین پایانی چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی برگزار شد که «تابستان همان سال» بیشترین جایزه را به خود اختصاص داد.
-
در گفتوگو با عباس نادران به بهانه اکران مجنون
پشت پرده ساخته نشدن فیلمی درباره شهید زینالدین؛ ساخت فیلم سه بار متوقف شد
سینماعباس نادران اعلام کرد برخی از دوستان درباره آقا مهدی ادعای مالکیت هم داشتند و میگفتند اگر کسی قرار است از آقا مهدی فیلم بسازد باید ما باشیم و کسی از بیرون نباید این کار را انجام دهد. سه بار پروژه آقا مهدی کلید خورده بود و تا پیش تولید رفته بود اما همان دوستان، جلوگیری کرده بودند. ما اولین بار که به سپاه قم لشکر ۱۷ که آقا مهدی در زمان جنگ فرماندهاش بود رفتیم، گفتند اگرمیخواهید واقعا این فیلم را بسازید آن را شروع کنید ولی به کسی چیزی نگویید چون ما اینجا تجربه شکست خوردن پروژه آقا مهدی را زیاد داشتیم
-
به بهانه اکران فیلم سینمایی «پرویز خان»
مریم سعادت: مادر من عاشق فوتبال و پرسپولیس بود و نفهمیدم چرا خودم پرسپولیسی هستم
سینمامریم سعادت میگوید در یک خانواده فوتبالی بزرگ شد و مادرش بیشتر از هر کسی عاشق فوتبال بوده و او هم به این واسطه به فوتبال علاقه پیدا کرده است.
-
وقتی سینمای ورزشی فراموش میشود
احیای یک ژانر با سعید پور صمیمی
سینماپرویزخان» را علی ثقفی بهعنوان یک کارگردان فیلماولی به سرانجام رسانده و بیتردید باید اصلیترین برگبرندهاش را حضور سعید پورصمیمی در نقش اصلی آن دانست.
-
به دنبال اکران «آسمان غرب»
روح الله زمانی: از خود گذشتگی شهدا کاری فرا انسانی است
سینماروح الله زمانی معتقد است آدمها زمانی که یک عزیزی را از دست میدهند یا در موقعیت خطرناک قرار میگیرند ارزش آن را درک میکنند و در ذهن هیچکس قابل توصیف نیست که این افراد چقدر بزرگ بودند که جان دیگران را با ارزشتر از جان خود دانستند.
-
روزشمار تاریخ انقلاب؛
کیانوری دبیرکل حزب توده در بهمن ۵۷ : پشتیبانی ما از آیتالله خمینی یک تاکتیک موقتی نیست
رسانهما از ابتکارهای آیتالله خمینی که عبارت باشند از جمهوری اسلامی، پایان دادن به رژیم سلطنتی، تشکیل مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی جدید که منجر به ایجاد دولتی ملی و پایان دادن به برتری امپریالیستها باشد، تضمین تمام اشکال دموکراسی همگانی و بهکارگیری ثروتهای ملی در راه منافع مشترک عموم پشتیبانی میکنیم. این یک تاکتیک موقتی نیست بلکه نمایانگر موضع جدی و روشن ماست.
-
پیرو حواشی اکران «بهشت تبهکاران» در گفتوگو با مدیران
خزاعی، زینالعابدین یا جعفری جوزانی و قائم مقامی؛ حق با کیست؟/ خیانت در امانت توسط جشنواره؟
سینمامدیران سینمایی میگویند فیلم سینمایی «بهشت تبهکاران» اگر ناقص اکران شده، به این خاطر است که خود عوامل رضایت دادند و کارگردان و تهیهکننده هم میگویند این اتفاق با رضایت ما نبوده و مدیران جشنواره خیانت در امانت کردهاند.
-
در مراسم دومین دوره جایزه «استاد دکتر محمد قریب» مطرح شد
محسن رنانی: عالمان علم اقتصاد هم گفتمان مسلط توسعه تولید نکرده اند/ مکرر تلاش کرده ام گروه های متفاوت کنار هم جمع شوند، حضور پیدا نمی کنند
مکرر بنده تلاش کرده ام گروه های متفاوت را کنار هم جمع بکنم ، یک جلسه می آیند، و جلسات بعد دیگر حضور پیدا نمی کنند. پس ارگانیک کردن علم اجتماعی نیازمند خلق گفتمان است. و در این جا در واقع اخلاق ارتباطی است که کمک می کند این وضعیت خلق شود.
-
ببینید/ چگونه یاد گرفتم که دیگر بنای یادبود نسازم !
رسانهوقتی سخنان یکی از وکلای خانم ایرلندی الاصل افریقای جنوبی را با یاداوری سخنان یک کشیش در کلیسای بیتلحم ( برمبنای شکایت از نسل کشی دولت ناتانیاهو از فلسطینیان در دادگاه لاهه) شنیدم، یاد این خاطره از اوایل سال شصت در شهر محاصره شدهام آبادان و در مقر پناهگاهشده کلیسای ارامنه کارپت مقدس افتادم.
-
به بهانه اکران فیلم سینمایی آغوش باز
بهروز شعیبی: نمیتوانیم کنشگری زنان را نادیده بگیریم
سینمابهروز شعیبی معتقد است فکر میکنم بخش مهمی از اتفاقات زندگیم الهام گرفته شده از خانمهایی است که از کودکی در اطرافم بودند. فکر میکنم بخش ناگزیزی از جامعه ما خانمها هستند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت و وقتی در قالب قصه میآید هم همین اتفاق تکرار میشود.
-
درباره فیلم سینمایی «آغوشباز»
احترام برومند: جایگاه زنان در فیلمهای بهروز شعیبی ویژه است نه توهینآمیز/ داوود رشیدی فوقالعاده انسان شوخطبعی بود
سینمااحترام برومند درباره همسرش، مرحوم داوود رشیدی توصیف میکند که انسان بسیار شوخ طبعی بود فقط چون اهل تعارف و پیشدرآمد بود، همه گمان میکردند که انسان بسیار جدیای است.
-
در گفتوگو با کاظم دانشی
«بیبدن» از پرونده غزاله و آرمان ساخته شد؟/ روایتی از جنازه دختری که هیچگاه پیدا نشد/ ماجرای فریادهای الناز شاکردوست چه بود؟
سینماکاظم دانشی معتقد است «بی بدن» از چند پرونده مشابه این چنینی نوشته شده و شایعههایی وجود دارد که از یک پرونده خاص نوشته شده؛ اما این طور نیست و همچون فیلمنامه «علفزار» از چند پرونده نوشته شده است.
-
در گفتوگو با اصغر نعیمی
نمیخواستم به دروغ شعار فرزندآوری دهم ،همه ما در این کشور زندگی میکنیم
سینمااصغر نعیمی معتقد است متأسفانه مشکلات مالی روی تصمیم گیری های جدی در بین زوجهای جوان تأثیرگذار است و فرزند آوری یکی از این موارد بسیار مهم است.
-
در گفت و گو با محسن جسور
دلتنگی کارگردان «شکار حلزون» برای حسام محمودی/ اقتباسی از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه»
سینمامحسن جسور جای حسام محمودی را خالی میداند و معتقد است واقعا دوست دارم با او تماس بگیرم تا به هیجان بیاورمش چون او خیلی مظلوم بود و مظلومانه هم رفت. ناراحتم و دلم میسوزد چون ما نسلی هستیم که خیلی مورد بیتوجهی قرار گرفتهایم، به عمد یا سهو ما را سرخورده کردهاند و همیشه ما را خارج از میدانی که در آن استعداد یا تخصص داشتهایم گذاشتهاند وبه میدان راهمان ندادهاند، مثل بازیکن فوتبال درجه یکی که همیشه روی نیمکت ذخیره نشسته است و به او فرصت ندادهاند برود در زمین بازی کند.
-
روزشمار تاریخ انقلاب، چهارشنبه ۱۱ بهمن ۵۷:
پیام خداحافظی امام خمینی از فرانسویان: مهماننوزای و حس آزادیخواهی دولت فرانسه را فراموش نخواهم کرد
رسانه«کشور شما را ترک میکنم تا برای خدمت به کشور خودم بروم. مهماننوازی دولت فرانسه و حس آزادیخواهی آن را فراموش نخواهم کرد.»
-
گفتوگو با شادمهر راستین درباره بودجه ۲۴ هزارمیلیارد تومانی
با تزریق پول جامعه با فرهنگ نمیشود/صداوسیما هنر کند آن ده درصد مخاطب را نگه دارد، آنها از پلتفرمها سهم میخواهند
تلویزیونصداوسیما حتی در ترویج ایدئولوژی خود موفق نیست و برای این کار حتی نیازی به افزایش بودجه نیست؛ یعنی اگر ایدئولوژی کارش را درست انجام دهد ارزش افزوده به فرد اضافه میکند نه اینکه ارزش افزوده را از فرد بگیرد، در نتیجه مجبور میشوند با ارزش ریالی آن کاستی ارزش را جبران کنند؛ یعنی پول میدهند که کاستی ارزش افزوده جبران شود، به همین دلیل هم صداوسیما برای سال آینده بتواند همان ده درصد مخاطب را نگه دارد، هنر کرده است.
-
بودجه فرهنگی را به سازمانی دادند که کار فرهنگی انجام نمیدهد در گفتوگو با رضا درستکار
بودجه صداوسیما در ده سال دو هزار و ۳۸۰ درصد افزایش پیدا کرد/ نگران ۲۴ هزار میلیارد تومان نیستیم، نگران نحوه مدیریتیم
تلویزیونرضا درستکار معتقد است بودجه فرهنگ هرقدر بیشتر باشد ایرادی ندارد اما این مهم است که چقدر آورده داشته باشد و این هزینه صرف امور زیربنایی میشود یا روبنایی؛ با دکور کاری پیش نمیرود. دکور یک بخش جزیی از کار است، چیزی که کاربرد دارد، عملکرد و عقلانیت است. مردم نسبت به پدیده تلویزیون یا اصلا هر پدیده فرهنگی دیگری باید احساس آشنایی یا خویشاوندی داشته باشند که این ماجرا بسیار بسیار کمرنگ شده است. نگران پول نیستیم، نگران نحوه مدیریت بودجهایم.
-
نگاهی به بازی بازیگران جوان سریالهای ایرانی
رقابت تازه نفسهای تلویزیون برای رسیدن به چهرهها/ معرفی شخصیتهای جدید در خاطره مردم خواهد ماند؟
تلویزیونبسیاری از بازیگرانی که این روزها ستاره سینما و تلویزیون ایران هستند، روزگاری ناشناخته بودند و بازی در یک سریال یا مجموعهای نمایشی و تلویزیونی عامل درخشیدن، شهرت و محبوبیت آنها شد. این روزها هم بازیگران تازه نفسی با سریالهای تلویزیونی کار حرفه ای خود را آغاز کردهاند تا بلکه روزگاری مورد اقبال عموم قرار گرفته بدرخشند. تنها نکته اختلاف آن است که تلویزیون آن مخاطب گسترده را ندارد؛ اما بازیگران جوان و تازه نفس هم راهی به جز حضور در این همین فضای فشرده و پر رقابت را ندارند.
-
در گفتوگو با سعید معدنی به بهانه مشهور شدن اینفلوئنسرها
تلویزیون ساز و شجریان را ممنوع کرد، خواننده «گل منو اذیت نکنید» مشهور شد
تلویزیوندر حال حاضر هنرمند شاخصی نداریم که صداوسیما باعث شهرت او شده باشد. وقتی نشان دادن ساز یا پخش صدای محمدرضا شجریان در تلویزیون ممنوع است، طبیعی است که آن خواننده که گل منو اذیت نکنید مشهور میشود چون گوش ما زدن ساز خوب و صدای خوب را از تلویزیون نشنیده است. تلویزیون میخواهد برای ۲۰ درصد خاص خود برنامه بسازد و تا کنون با این کیفیتی که برنامههایش دارد همین درصد از مخاطب را هم که نگه داشته، شاهکار کرده است.
-
نگاهی به نقاشی ایران به بهانه حراج تهران
هویت ایرانیان زیر قلم نقاشان؛ از فرشچیان تا سپهری و دیگران
تجسمیفردا چوب حراج تهران روی بوم نقاشیهایی میخورد که هویت ایرانی در قاب آنها جانی تازه یافته است. فارغ از قیمتهای میلیاردی و ارزشگذاریهای حراج که مسیر خودش را دارد، نقاشان ایرانی یکصد سال گذشته در میان هیاهو و غوغای مدرن شدن تلاش کردند تا ایران و ایرانی مدرن شده را ترسیم و یا حتی به آن شکل دهند.