درخواست برای عضویت در فدراسیون فوتبال، آخرین راهی بود که به ذهن مدیران اتحادیه فوتبال رسید.

شنبه آینده روزی است که به درخواست مسئولان ارشد اتحادیه فوتبال برای عضویت در فدراسیون فوتبال رسیدگی می‌شود. اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که در این روز دور هم جمع می‌شوند تا جلسه مجمع عمومی این فدراسیون را برگزار کنند، در حضور علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی در مورد این درخواست اتحادیه باشگاه‌های فوتبال تصمیم‌گیری می‌کنند.

چیزی که باعث شده مسئولان اتحادیه به فکر عضویت در فدراسیون فوتبال بیفتند، به رسمیت شناخته نشدن توسط مسئولان فدراسیون فوتبال است. محمدرضا تهرانی مشاور مطبوعاتی و مسئول روابط عمومی اتحادیه می‌گوید: «تمام کسانی که در ارتباط با فوتبال هستند می‌توانند عضو فدراسیون شوند. ما هم می‌خواهیم این اتفاق برای اتحادیه رخ دهد. هدف ما تعامل با فدراسیون فوتبال است. به این نتیجه رسیده‌ایم که متولی فوتبال در ایران فدراسیون فوتبال است و ما ضمن حفظ استقلال خودمان، به عضویت فدراسیون در می‌آییم و با آن‌ها هماهنگ می‌شویم.»

البته حرفی که تهرانی می‌زند، تمام چیزی نیست که باعث درخواست اتحادیه برای عضویت در فدراسیون فوتبال شده است. مسئولان اتحادیه در طول تمام سال‌هایی که از تاسیس این نهاد می‌گذرد، در تلاش بوده‌اند تا نقشی اجرایی در فوتبال ایران داشته باشند اما فدراسیون فوتبال هیچ گاه به آن‌ها چنین اجازه‌ای نداده است. این موضوعی است که خود مسئولان اتحادیه هم آن را قبول دارند. تهرانی می‌گوید: «ما تقریبا بیرون گود مانده‌ایم. رئیس فدراسیون باید اتحادیه را به رسمیت بشناسد تا ما بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم. اگر دعوا و اختلاف باشد که کاری پیش نمی‌رود.»

مسوولان اتحادیه باشگاه‌های کشور در شرایطی به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند که تلاش آن‌ها در سال‌های گذشته برای ایفای نقش‌های اساسی در فوتبال بی‌نتیجه مانده است. حالا و در شرایطی که مصطفی آجرلو ریاست اتحادیه را برعهده دارد، این تصمیم او برای پیوستن به فدراسیون فوتبال و همگرایی با این فدراسیون یکی از سرنوشت‌سازترین تصمیماتی است که در طول تاریخ تاسیس اتحادیه گرفته شده است. همین تصمیم است که می‌تواند سرنوشت اتحادیه باشگاه‌های کشور را به طور کلی تغییر دهد و این اتحادیه را به بازویی اجرایی در فوتبال ایران تبدیل کند. البته این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که اعضای مجمع فدراسیون فوتبال رای به عضویت اتحادیه در فدراسیون بدهند.

برای این‌که چنین اتفاقی رخ دهد، اتحادیه باید تغییراتی در اساس‌نامه‌اش ایجاد کند. تهرانی در این مورد می‌گوید: «بحث این است که از اساس‌نامه ما چند اشکال گرفته‌اند و باید آن‌ها را بررسی کنیم. قرار است یک کارگروه از اعضای اتحادیه و فدراسیون بررسی کنند که چه مواردی در اساس‌نامه ما باید کم و زیاد شود. البته فدراسیون نمی‌خواهد با ما مقابله کند. ما قصد کمک به فوتبال را داریم و فدراسیون هم به فکر مخالفت با ما نیست.» مسئولان اتحادیه خیلی هم امیدوار هستند که پیشنهاد عضویتشان در فدراسیون فوتبال، رای بیاورد و به زودی عضوی از فدراسیون شوند. آن‌ها به این دلیل امید زیادی به رای آوردن دارند که تعداد قابل توجهی از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال که باید به این موضوع رای بدهند، در اتحادیه هم حضور دارند. از طرفی افراد با نفوذی مثل عزیز محمدی رئیس سازمان لیگ، مهدی محمدنبی دبیر کل، و مهدی تاج نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال سابقه حضور در اتحادیه را داشته‌اند که حمایت آن‌ها می‌تواند برگ برنده‌ای برای اتحادیه باشد.

اما در صورتی که پیشنهاد عضویت اتحادیه در فدراسیون رای بیاورد، برنامه مسئولان اتحادیه برای آینده چیست و چه تغییراتی در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌شود؟ «پاسخ بسیار روشن است؛ اتحادیه به مرور وارد کارهای اجرایی فوتبال می‌شود.» تهرانی این حرف را می‌زند و ادامه می‌دهد: «البته خود ما هم نمی‌خواهیم از همان اول لیگ برتر را بدهند که برگزارش کنیم. اتحادیه باید از جام حذفی شروع کند. باید نام جام حذفی را به جام اتحادیه تغییر دهند و ما هم قطعا کاری می‌کنیم که جذابیت این جام بالا برود و تیم‌ها از همان اول از حضور در آن انصراف ندهند. بعد از چند سال می‌توانیم به برگزاری لیگ‌های پایین‌تر مثل لیگ دسته دوم و لیگ آزادگان فکر کنیم و کم کم اجرای لیگ برتر را هم در دست بگیریم.»

البته همه چیز به همین راحتی نیست. قطعا در صورت عضویت اتحادیه در فدراسیون، مخالفت‌هایی با سپردن کارهای اجرایی به اتحادیه می‌شود و آن‌ها کار سختی برای رسیدن به هدف خود دارند. و مهم‌تر از همه این‌که باید اول دید آیا آن‌ها اصلا می‌توانند عضو فدراسیون شوند یا نه؟!

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين سلامي IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۳
    0 0
    با وجود نيروهاي جوان و متخصص و پركاري مثل آقاي تهراني !!!!!؟؟؟ اتحاديه حتما موفق مي شود و حتي احتمال دارد يك رقيب جدي براي فيفا باشد .