به گزارش ایرنا،

 مجری طرح سد و نیروگاه کارون 4 در هشتمین همایش روز بتن و دومین کنفرانس ملی بتن ایران در مرکز همایش‌های رازی گفت:‌ شرکت آب و نیرو به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان بتن کشور بر خود لازم می‌داند بیشتر و مؤثرتر از گذشته همراه صنعت بتن کشور باشد.
وی، رسالت اصلی این شرکت را بالفعل نمودن بخش قابل توجهی از پتانسیل‌های کشور در زمینه انرژی برق آبی و توسعه تأسیسات ذخیره و انتقال آب عنوان کرد و افزود : در این راستا شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، پروژه‌های زیادی همچون سد کارون 3، کرخه، مسجد سلیمان، کارون 4، گتوند، سیمره، سیاه‌بیشه، بختیاری، خرسان 3 و رودبار لرستان را اجرا کرده و یا در دست اجرا دارد علاوه بر این طرح‌های قابل توجهی از جمله در حوضه‌های ارس، دز، زهره - هنیجان، شمال، قزل‌اوزن، کارون و کرخه را در دست مطالعه دارد.

رنجبران در خصوص طرح کارون4 نیز اظهار داشت : سد کارون 4 به عنوان بزرگترین سد بتنی کشور در ابتدای سال جاری آبگیری شد که مراحل مطالعه، طرح و اجرای آن در بین سایر پروژه‌های کشور به نوبه خود شاخص و حائز اهمیت است.
وی افزود: سد کارون 4 با ارتفاع 230 متر و حجم بتنی افزون بر یک میلیون و 700 هزار متر مکعب توانایی ذخیره 2.3 میلیارد متر مکعب آب را داشته و نیروگاهی به ظرفیت یک هزار مگاوات در کنار آن ساخته شده که بر اساس برنامه هر چهار واحد آن تاپایان امسال به شبکه برق سراسری متصل می شود.

مجری طرح سد‌و‌نیروگاه کارون4 با بیان اینکه در عملیات بتن ریزی بدنه سد کارون4 رکورد کاهش مصرف سیمان به میزان 165 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن اصلی بدنه ثبت شد ، اظهار داشت : این رکورد در منطقه خاور میانه بی نظیر است.
این مسئول در ادامه خاطر نشان ساخت : از این محل به میزان 5 میلیارد تومان به صورت مستقیم در عملیات بتن ریزی بدنه سد کارون4 صرفه جویی حاصل شده است. از سوی دیگر نیز باعث میلیاردها ریال صرفه‌جویی غیر مستقیم به دلیل کاهش سطح آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست به دلیل کاهش گازهای گلخانه‌ای شده است.
وی با بیان اینکه معیارهای کیفی بتن سد کارون4 در تقسیم‌بندی اکثر آیین‌نامه‌های معتبر دنیا، در رده عالی قرار داشته، تصریح کرد : در حال حاضر 97 درصد (یک میلیون و580 هزار متر مکعب بتن ریزی) از عملیات بتن ریزی بدنه سد کارون4 اجرا شده و مابقی بتن ریزی بدنه سد نیز طی دو ماه آینده انجام خواهد شد .

رنجبران با اشاره به اینکه بیشترین رکورد بتن ریزی ماهانه در پروژه های سد سازی کشور با 89 هزار متر مکعب در این طرح ثبت شده ، خاطرنشان ساخت : براین اساس سد کارون4 بومی ترین سد کشور است ضمن اینکه 85 درصد نیروگاه آن نیز توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.
وی حصول این موفقیت را نتیجه اتکا به نیروی فنی، کارشناسی بومی و ارزش نهادن به تفکر ایرانی، ارتقاء تفکر مدیریت فنی و کیفی همچنین به خدمت گرفتن توان پژوهشی در تصمیمات فنی و اجرایی دانست.

مجری طرح سد‌و‌نیروگاه کارون4 سپس از تلاش‌های کمیته راهبردی بتن سد کارون 4 تقدیر و تشکر نمود و اظهار داشت : هم‌اکنون می توانیم ادعا کنیم که توان ما با کمک مشاوران برجسته کشور و با محوریت پژوهش توسط انستیتوهای تحقیقاتی دانشگاه‌های ایرانی به حدی رسیده است که طراحی و اجرای بلندترین و پیچیده‌ترین سدهای بتنی را با کیفیتی برتر و با حفظ سرمایه‌های ملی و مهمتر از همه با اتکا به آیین‌نامه‌هایی که خود و با خط ایرانی نوشته‌ایم، به انجام برسانیم.
سد 230 متری کارون 4 که بلند ترین سد بتنی دو قوسی کشور محسوب می شود با هدف تنظیم آب رودخانه کارون به میزان 3.7 میلیارد متر مکعب در سال و نیروگاه هزار مگاواتی آن با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان 2100 گیگاوات ساعت ساخته شده است.

آبگیری این سد در روز پنجم فروردین ماه سالجاری با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهورآغاز و تاکنون بیش از1.6 میلیارد متر مکعب آب در مخزن سد کارون4 ذخیره شده است .
سد کارون 4 در استان چهار محال و بختیاری در فاصله 180 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد و برروی رودخانه کارون ساخته شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 98674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =