بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو یک بخش جنبی را به فوق ستاره فیلم‌های رزمی دهه 1970 و فیلمسازان متاثر از آثار او اختصاص داده است.

به گزارش خبرآنلاین، مناسبت زمانی این بخش هفتادمین سال تولد بروس لی - 37 سال پس از مرگ او در سال 1973 - است، اما کوجی ایشیزاکا برنامه‌ریز بخش «بادهای آسیا» برای این کار دلیل شخصی هم دارد.

او گفت: «من در دوران دبیرستان مانند خیلی از هم‌کلاسی‌هایم یکی از طرفداران پر و پا قرص فیلم‌های او بودم. حتی به کلاس کاراته رفتم، اما تعداد ما آن قدر زیاد بود که خیلی‌ها باید حذف می‌شدند و من یکی از آنها بودم.»

در بخش «بادهای آسیا» تعدادی از کلاسیک‌‌های بروس لی شامل «اژدها وارد می‌شود» و «بازی مرگ» به نمایش درمی‌آید که درمورد فیلم دوم یک نسخه کمتر دیده‌شده که به طور ویژه برای جشنواره توکیو تدوین شده، انتخاب شده است.

«Gallant» به کارگردانی درک کوک و کلمان چنگ فیلمسازان هنگ کنگی و «افسانه زنده است» ساخته لو هیون کارگردان ویتنامی دو فیلم رزمی هستند که برای نمایش در این بخش درنظر گرفته شده‌اند، همین طور دو فیلم «ایپ من» ساخته ویلسن ییپ که بر مبنای زندگی و ماجراهای اولین معلم رزمی بروس لی ساخته شده‌اند.        

بروس لی متولد سال 1940 در سان فرانسیسکو در آمریکا از پدر و مادری هنگ‌کنگی بود. او سال 1973 بر اثر عوارض ناشی از ورم مغز در 33 سالگی درگذشت. «رئیس بزرگ» و «مشت خشم» از دیگر فیلم‌های لی است.

برگزارکنندگان جشنواره توکیو همچنین یک بخش را به چهار کارگردان آسیایی متاثر از آکی‌را کوروساوا، فیلمساز فقید ژاپنی اختصاص داده‌اند که امسال صدمین سال تولد اوست. یکی از این فیلمسازان رشید مشهراوی کارگردان فلسطینی است که فیلم سال 1996 «حیفا» او با اقتباس از «دودسکا-دن» فیلم سال 1970 کوروساوا ساخته شد.

ایشیزاکا گفت: «کوروساوا تحت تاثیر هالیوود بود و خیلی از فیلمسازان از جمله کارگردانان آسیایی هم تحت تاثیر او بودند.»

همچنین در بخش «بادهای آسیا» آثار فیلمسازان جدید تایوانی به نمایش درمی‌آید و فیلم‌های رها اردم کارگردان ترک نیز مرور می‌شود.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو 23 اکتبر (اول آبان) با «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر آغاز می‌شود و 31 اکتبر (9 آبان) با «شهر» به کارگردانی بن افلک به پایان می‌رسد.

نیل جردن کارگردان ایرلندی ریاست هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره توکیو را به عهده دارد.

ورایتی / 3 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =