معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد در پاسخ به بیانیه روز جمعه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت سینمایی، در این بیانیه آمده است: روز گذشته نامه‌ای خطاب به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که در هتاکی و بی‌ادبی به یک مسئول انقلابی و مؤمن و متعهد، درطول سال‌های پس از انقلاب اسلامی کمتر مشابه آن را سراغ داریم، مگر در سال‌های اول انقلاب آن هم درقلم و زبان گروهکی که امروز به عنوان منافقین شناخته می‌شوند.

در این نامه ادبیاتی از توده‌مسلک‌های سابق و لیبرال‌منش‌های امروز دیده می‌شود که سعی می‌کنند خشم و عصبانیت ناشی از عدم موفقیت‌های سیاسی‌شان را جبران کنند. هم صدائی و استقبال رسانه‌های بیگانه از این اقدام نیز خود قابل تأمل بود!

خدا را شکر در جمهوری اسلامی آن قدر آزادی بیان هست که حتی هتاکان و بی‌ادبان هم به نامه‌پراکنی بپردازند. از آنجا که پاسخ هتاکان در نزد عاقلان خاموشی است در مقام پاسخگویی برنمی‌آئیم. فقط جهت روشنگری چند مطلب ذکر می شود.

1- تردیدی نیست که تقریباً همه خانواده سینما و صنوف آن لحن و بیان این نامه را تأیید نمی‌کنند و بر این هتاکی و بی‌ادبی صحه نمی‌گذارند و بر مدار این خشم و عصبانیت نابخردانه گام بر نمی‌دارند.

2- اینکه فردی به اتکا چند نفر به خود اجازه می‌دهد به نمایندگی فیلمسازان که بالغ بر پنج هزار نفر هستند بدون رأی و نظر و موافقت آنان هر آنچه که بر قلمش جاری می‌شود بنام این جمع بر کاغذ براند خودش نوعی خیانت در امانت است که پی گیری حقوقی دارد و خلاف اخلاق و عرف و انسانیت است.

3- درک بالای وزیر محترم که ریشه اصلی انشقاق در خانه سینما و مشکلات این مجمع صنفی را به خوبی شناختند و به شرح آن پرداختند، ظاهراً باعث عصبانیت بعضی گشته است، آنجا که وزیر محترم در شرح اتفاقات ناخوشایند جشن خانه سینما ابراز می کنند. «ما با خطای یک فیلمساز و یک فرد روبرو نیستیم بلکه مسئول این خطاها و لغزش‌ها را باید در صحنه‌گردانان جشن خانه سینما جستجو کرد.» همین دیدگاه باعث شد ساخت فیلم آقای فرهادی ادامه یابد.

4- طی ماه‌ها و روزهای گذشته شاهد تشدید اختلافات و تشتت بین صنوف سینمایی و اعضا آن شده‌ایم. تهیه‌کنندگان به چهار گروه تقسیم شده‌اند؛ کانون کارگردانان سینمای ایران نیز که اخیراً قوام یافته بود امروز شاهد هستیم که رئیس کانون کارگردانان از کودتای جدید در این صنف نام می‌برد که هدفش از هم پاشیدن این ساماندهی جدید است. از طرفی هر روز شاهد نامه‌ها و مصاحبه‌های شدید‌الحن بین افراد و اعضاء صنوف سینما هستیم که همه این آشفتگی‌ها و تشتت‌ها ذیل مدیریت فعلی خانه سینما رخ می‌دهد، خانه سینمایی که باید هدفش انسجام و ساماندهی و آرامش اهالی سینما باشد.

5- طول مدیریت بیست ساله‌شان بر مدیریت‌های مختلف سینمایی کشور هیچگاه ساماندهی نشد و برای آن اقدام جدی نکردند دستاویز تحرکات سیاسی و ایجاد اغتشاش شده است.

6- مدیریت فعلی خانه سینما، دفتر مدیر عامل را به اتاق جنگ برای تحقق خواسته‌های جناحی و ترمیم شکست های سیاسی باندی که به آن وابسته است قرار داده است. امور صنفی و رفاهی و معیشتی اهالی سینما که در چارچوب امنیت شغلی می توان به آن اشاره کرد مطالباتی نیست که دولت و نظام خود را نسبت به تحقق آن متعهد نداند. اگر چه در طول همه سال‌های گذشته زیرساخت‌ها و روش‌های اجرائی تحقق این امر از سوی مدیران سینمایی جدی گرفته نشده است.

7- مدیریت فعلی سینما در معاونت سینمایی به همه سینماگران این تضمین را می‌دهد که از ابتدای پذیرش این مسئولیت درصدد رفع همه این نواقص و ضعف ها بوده است و در روزهای آینده که یکسال از پذیرش این مسئولیت می‌گذرد به بخشی از این برنامه ها اشاره خواهد کرد. در این فرصت فقط به یک مؤلفه که رونق سینمایی است اشاره می‌شود. حجم تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همین ایام بین سی الی یکصد و پنجاه درصد افزایش یافته است. باید پرسید این افزایش تولید در همه عرصه‌ها مگر به کاهش بیکاری در بین اهالی سینما منجر نمی‌شود؟

8- اگرچه حواشی‌سازان و سنگ‌اندازان درصدد هستند مدیران سینمایی را از انجام مسئولیت‌های اصلی‌شان بازدارند و به انتظار نشسته‌اند عدم موفقیت این مدیران را جشن بگیرند، اما به همه سینماگران دلسوز و اهالی نجیب سینمای ایران اطمینان داده می‌شود لحظه‌ای از پیگیری و تحقق مطالبات به حق سینماگران ایرانی کوتاهی نخواهد شد و الحمدا... دولت مردمی و انقلابی جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد و وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با جدیت نسبت به تحقق و اصلاح و ارتقاء سینمای ایران دغدغه جدی دارند و مدیریت فعلی را یاری می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    لحن اين نامه اصلا در قد و قامت وزارت ارشاد يك مملكت نيست. حتما من هم كه اينو مي گم مي شم منافق و هتاك و بي ادب از نظر آقاي شمقدري
  • عدل IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    حالا كه هتاكي به شما رسيد بهتون برخورد؟ پس اونهايي كه شما حرمتشون رو پايمال كرديد چه حسي داشته اند!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    متاسفانه با چنین دوستانی، نظام نیازی به دشمن ندارد! بهتر بود آقای شمقدری به جای این همه بازی با کلمات و اتهام زنی های مستقیم و غیر مستقیم، که به درد ستون های جنجالی روزنامه های حزبی و سیاسی می خورد، در مقام یک مدیر خیلی ساده گزارش می دادند که در یک سال گذشته واقعا برای سینمای ایران چه کرده اند؟ این که تا کسی انتقاد کرد، او را به منافقین و توده ای ها و ... تشبیه کنیم و خودمان را در جایگاه خیر مطلق قرار بدهیم نشان از چیست؟
  • مهدي IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    آقاي شمقدري خير مطلق است و هر كس به ااين فرد متدين و دلسوزومومن و انقلابي حرفي برخلاف ميلش بزند ليبرال و هتاك و منافق است!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    اگر میخواید به نامه ی خانه سینما جواب بدید دیگه نگید:پاسخ هتاکان در نزد عاقلان خاموشی است. خاموشیه شما 8 بند داشت.
  • سما IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    حجم تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی، کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته در همین ایام بین سی الی یکصد و پنجاه درصد افزایش یافته است.» بله! اون هم چه فيلم هاي فاخري. بيشتر به خودتون بنازيد!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۰
    0 0
    آفرین به شماعجب نظرات کامل وپرمغزی.
  • م. IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
    0 0
    بند 7 خیلی جالبه، پارسال این موقع خیلی از کارها بخاطر حوادث بعد از انتخابات مسکوت مونده بوده و این افزایش اتفاق خیلی منطقی و معمولی هست.
  • علی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
    0 0
    خداوندخودش قضاوت خواهدنمود