رامین مهمانپرست در نشست هفتگی خود با رسانه ها نسبت به اقدام روسیه مبنی بر خودداری از تحویل اس 300 واکنش نشان داد.

یاسرفاتحی: تحرکات اخیر روسیه به خصوص لغو یک طرفه قرار داد تحویل اس 300 به ایران به بهانه قطع نامه 1929 شورای امنیت کافی بود که واکنش و خشم ایران را در پی داشته باشد. بعد از اینکه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نسبت به این مسئله واکنش نشان داد رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها نسبت به این اقدام روسیه واکنش نشان داده و به دولت مردان این کشور هشدار داد منافع بلند روسیه با وارد شدن به بازی آمریکایی ها تامین نخواهد شد.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه «اصولا قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح های پدافندی نمی شود» تصریح کرد:اگر اقدام روس ها بر اساس قطع نامه 1929 دنبال می شود باید یادآور شد که خود این قطع نامه نیز غیرقانونی است.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران مقابل فشارهای سیاسی عقب نشینی نمی کند گفت: بین ما و روسیه قراردادی امضا شده که تعهد طرفین در این باره مشخص است و بر اساس آن عمل می شود.

اظهارات رییس جمهور راجع به 11 سپتامبر تعارضی با محکومیت آن نداشت
واکنش اوباما به اظهارات رییس جمهور در سازمان ملل محور دیگر سوالات رسانه ها از مهمانپرست بود. سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سخنان محمود احمدی نژاد در خصوص یازدهم سپتامبر چند نکته را یادآور شد. وی گفت: ما اولین کشور یا جزو اولین کشورهایی بودیم که این حادثه را محکوم کردیم و اعلام کردیم که خود قربانی تروریسم هستیم و هر حادثه تروریستی در هر کجای دنیا را محکوم می کنیم. بنابراین اظهارات رییس جمهور در سازمان ملل با محکومیت این جنایت تعارضی نداشت.

وی ترک جلسه از سوی برخی کشورها هنگام سخنرانی رییس جمهور را غیرمودبانه و نسنجیده توصیف کرد و گفت: ترک جلسه نشان دهنده غیرمنطقی بودن و در انزوا قرار داشتن این کشورها است و ثابت کردند که تحمل شنیدن حتی سک سوال و طرح برخی فرضیات را ندارند.

نماینده 150 کشور هنگام سخنرانی احمدی نژاد حاضر بودند
مهمانپرست به حضور نمایندگان بیش از 150 کشور هنگام سخنرانی رییس جمهور در صحن سازمان ملل اشاره کرد و گفت: این کشورها در پایان سخنرانی آقای احمدی نژاد با تشویق شان از اظهارات ایشان حمایت کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه ذهن میلیون ها نفر راجع به حادثه یازدهم سپتامبر مشغول است، گفت: این مسئله باعث نگارش مقالات بسیار، سخنرانی ها و حتی تولیدات هنری شده است ولی اینکه ظرفیت شنیدن یک سئوال وجود نداشته باشد و نسبت به آن عکس العمل های نسنجیده و عجولانه صورت بگیرد جای تعجب دارد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه با بیان اینکه سه هزار نفر در حملات یازدهم سپتامبر کشته شدند که ما نسبت به آن اظهار تاسف خود را اعلام کردیم گفت: ولی به بهانه این حادثه بیش از یکصد و ده هزار نفر تنها در افغانستان کشته شدند. پس چرا حاضر به بررسی لازم در خصوص این حادثه نمی شود.

نکته جالب یکی از سوالات در خصوص سخنرانی رییس جمهور در صحن سازمان ملل ترک جلسه از سوی برخی کشورهای اسلامی بود که با واکنش مهمانپرست روبرو شد. وی این اطلاعات را نادرست خواند و گفت: حدود 30 کشور یعنی آمریکا، 27 کشور اروپایی و چند کشور دیگر که معمولا از سیاست های آمریکا تبعیت می کنند جلسه را ترک کردند و 150 کشور حین سخنرانی در جلسه حضور داشتند.

وی با انتقاد از ترک جلسه سخنرانی احمدی نژاد از سوی کشورهای اروپایی گفت: ما متاسفیم که اروپایی ها با تبعیت کورکورانه از سیاست های اشتباه آمریکا استقلال و شان اتحادیه اروپا را به خطر می اندازند و ثابت می کنند که در این اتحادیه سیاست مستقلی از آمریکا وجود ندارد.

سفر دوستانه عمانی ها به ایران
همچنین در این نشست از دو کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عمان و امارات نیز نام برده شد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی راجع به تلاش عمانی ها برای آزادی دو تبعه آمریکایی تصریح کرد: مراحل قضایی این دو تبعه آمریکایی تکمیل نشده و بعد از تکمیل پرونده موضوع از سوی قوه قضائیه اعلام می شود.

اما به نظر می رسد پاسخ مهمانپرست برای خبرنگار آسوشیتدپرس قانع کننده نبود. چرا که یک بار دیگر شایعه سفر هیاتی از عمان برای مذاکره راجع به آزادی دو تبعه آمریکا که به جرم ورود غیرقانونی به مرزهای ایران را مطرح کرد پاسخ مهمانپرست را شنید: هیات های مختلفی از کشورهای دیگر به ایران سفر می کنند و همچنین از ایران به سایر کشورها. رفت و آمدهای ایران و کشورهای دوست دیگر نشان دهنده عمق این دوستی است. مهمانپرست در ادامه گفت: بحث تبعه های آمریکایی مربوط به قوه قضاییه است.

دستیار ویژه وزیر خارجه همچنین در واکنش به تشدید محدودیت های مالی جدید از سوی امارات که محور سوال یکی از خبرنگاران بود خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد اقدامی بر مبنای قطعنامه 1929 صورت گیرد که ما اصل این قطعنامه را غیرقانونی، غیرمنطقی و غیرعادلانه می‌دانیم اما اگر بخواهند اقدامی فراتر از قطعنامه انجام دهند که مورد تائید اکثر کشورهای دنیا نیست، حرکتی یکجانبه است که با اهداف خاص سیاسی توسط برخی کشورهای غربی دنبال می‌شود. 

مهمانپرست با بیان اینکه «فکر نمی‌کنیم این تحریم‌ها تاثیر جدی در مسیر حرکت ملت بزرگ ایران داشته باشد» گفت: ملت ما بیش از سی سال است که با اینگونه تحریم‌ها روبرو شده و راه استقلال و خودکفایی و تفکیک کردن این تهدیدها به فرصت را به خوبی فرا گرفته است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، هر کشوری که در این مسیر قدم بردارد در درجه اول شرکت‌های خود را مورد تحریم‌ قرار می‌دهد و با توجه به بحران‌های مالی جدی که در دنیای امروز وجود دارد، فشارها مستقیماً به شرکتهای این کشورها وارد خواهد شد و شرکتهای قدرتمند دیگری سهم آنها را در بازار ایران خواهند گرفت.

سه تیم مذاکره با سه گروه
دستیار ویژه وزیر امور خارجه در واکنش به عدم آمادگی 1+5 برای مذاکره پیرامون تبادل سوخت با ایران گفت: بحث مذاکرات به سه گروه مختلف و در سه جهت دنبال می شود. بحث تبادل سوخت با اعضای گروه وین دنبال خواهد شد و ما اعلام آمادگی کردیم که بر اساس بیانیه تهران در خصوص تبادل سوخت مذاکره کنیم که در حال تعیین زمان و مکان آن هستیم.

وی ادامه داد: بحث بعدی مذاکره با خانم اشتون است که از سوی آقای جلیلی در دست بررسی و پیگیری قرار دارد تا زمان و مکان آن مشخص شود.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران با 1+5 مسیر خود را دنبال می کند افزود: نظر ما در این رابطه اعلام شده و آمادگی خود را برای مذاکره با این گروه اعلام کردیم و دنبال هستیم از این طریق حقوق هسته ای صلح آمیز کشورمان به رسیمت شناخته شود.

جنگ نرم پیرامون نیروگاه هسته ای بوشهر
حمله ویروسی و کرمی به مرکز رایانه نیروگاه هسته ای بوشهر بحث دیگری بود که بیشتر توسط خبرنگاران رسانه های خارجی دنبال می شد که مهمانپرست اصل طرح این موضوع را یک ترفند تبلیغاتی و بازی جدید و جنگ نرم دانست و گفت: نیروگاه بوشهر فعالیت خود را بر اساس برنامه دنبال می کند و ظرف یکی دو ماه آینده شاهد اتصال برق آن به شبکه سراسری خواهیم بود.

پیوند تشکیل دولت عراق و پیگیری غرامت ایران
پیگیری غرامت جنگ تحمیلی نیز بحثی بود که از مهمانپرست سوال شد. دستیار ویژه وزیر امور خارجه اولیت اول ایران در رابطه با عراق را تشکیل دولت مردمی در این کشور دانست و گفت: همه کشورها نسبت به تشکیل سریع دولت در عراق اظهار علاقه مندی داشته اند. چرا که صلح و امنیت بعد از استقرار دولت مردمی در عراق بهتر مستقر می شود. وی ادامه داد: موضوع حقوق ایران در رابطه با جنگ تحمیلی بعد از استقرار دولت در عراق در دستور کار قرار خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =