درحالی آمریکا تحریم صادرات بنزین به ایران را تشدید کرده است که معاون اول رئیس جمهور از صادرات قریب الوقوع 3 کشتی حاوی بنزین توسط ایران به دیگر کشورها خبر داد.

براین اساس ایران به زودی به صادرکننده بنزین بدل خواهد شد که تا پیش از پاشنه آشیل خواندن بنزین برای ایران از سوی غربی ها روزانه بیش از 20 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شد و قرار بود تا سال 91 ایران از واردات بنزین بی نیاز شود.

این در حالی است که با شدت تحریم ها علیه ایران و مبادرت برخی از کشورها از فروش بنزین به کشور مسوولان نفتی با استفاده از واحدهای پتروشییمی تولید بنزین کشور را تا مرز 5/66 میلیون لیتر در روز افزایش دادند و روزدتر از زمان وعده شده ایران از واردات بنزین بی نیاز شد وبه اذعان معاون اول رئیس جمهور ایران بزودی به صادرکننده بنزین بدل خواهدشد.

در چنین شرایطی مسوولان نفتی کشور از افزایش تمایل صادرات بنزین به ایران از سوی کشورهایی خبر می دهند که تا پیش از این با بهانه هایی چون تحریم و بالا بودن ریسک اقتصادی صادرات به ایران سعی داشتند قیمت محموله بنزین صادراتی به ایران را روز به روز افزایش دهند.

تا جاییکه بارها در خبرها اعلام شده بود کشورهایی چون ترکیه و ونزوئلا بنزین صادراتی به ایران را با قیمتی فراتر از قیمت فوب خلیج فارس بفروش می رسانند.

در این راستا پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی با عنوان افزایش صادرات بنزین ترکیه به ایران به میزان صادرات بنزین این کشور به ایران اشاره و تاکید کرده طی ماه ژوئن 138 هزار تن بنزین به ایران صادرشده و ایران در برابر این حجم واردات 121.8 میلیون دلار پرداخت کرده است که به ازای هر تن 878 دلار می شود.

اگرچه این خبر تا کنون از سوی هیچ یک از منابع رسمی ترکیه و ایران تایید نشد اما در صورت صحیح بودن این اطلاعات ایران هر تن بنزین ترکیه را 174 هزار و 279 تومان بیش از رقم جهانی خریداری کرده است.

طی ماه ژوئن میانگین قیمت هر لیتر بنزین 520 تومان بوده در حالیه ایران بنابر اطلاعات رویترز هر لیتربنزین از ترکیه را 649 تومان وارد کرده است.براساس این گزارش هرتن بنزین معادل 1351 لیتر است که در اینصورت هر لیتر بنزین از ترکیه حدود 649 تومان یعنی بیش از 129 تومان گرانتر از قیمت فوب خلیج فارس وارد کشور شده است.

از سویی دیگر ، پیش از این روزانه 44 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد و ایران ناچار بود برای تامین نیاز کشور روزانه بیش از 20 میلیون لیتر بنزین وارد کند که این امر به گفته میرکاظمی وزیر نفت از یکماه پیش تاکنون متوقف شده و مقدار اندکی بنزین که این روزها وارد کشور می شود مربوط به سفارش ماه های گذشته ایران بوده است.

البته میرکاظمی تاکید دارد:امکان سفارش جدید برای واردات بنزین وجود دارد اما قطعا اگر وارادتی نیز صورت بگیرد تنها برای ذخیره سازی استراتژیک این فراورده خواهد بود در غیر اینصورت برای تامین نیاز روزانه کشور دیگر نیازی به واردات این فراورده نخواهد بود.

در حال حاضر ایران 22 میلیون لیتر بنزین خود را از محل تولید بنزین از مجتمع های پتروشیمی و افزایش تولید در برخی از پالایشگاه های خود تامین می کند.

براساس گزارش های منتشر شده تا کنون طرح تولید بنزین سوپر در شش مجتمع پتروشیمی کشور آغاز شده و در حال حاضر روزانه 6 میلیون لیتر بنزین سوپر در پتروشیمی نوری (برزویه) تولید می‌شود.

براساس این گزارش، تولید بنزین در مجتمع پتروشیمی برزویه تا سه هفته آینده به 7 میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.همچنین هم اکنون روزانه کمتر از یک میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی جم نیز تولید می‌شود.

براساس اظهارات پیشین وزیر نفت ، در مجموع امکان تولید بنزین به صورت همزمان در شش مجتمع پتروشیمی اراک، بوعلی سینا، امیرکبیر، بندر امام خمینی(ره) ، برزویه و جم فراهم شده است.

به گفته میرکاظمی ، با تولید بنزین سوپر در این مجتمع‌های پتروشیمی و اختلاط آن با بنزین تولیدی پالایشگاه‌های نفت در مجموع ظرفیت تولید بنزین ایران به5/66 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

براین اساس گفته می شود تا پایان اسفندماه سالجاری و راه اندازی چند طرح بنزین سازی در پالایشگاه های داخلی حدود 7/17 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت اضافه می‌شود.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۲
    0 0
    چند صادر میکنند؟ هزینه تمام شده بنزین ایران چقدر است؟ (خواهد بود!)
  • فرید IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۲
    1 0
    بحث نرخ وتولید واردات ویا صادرات همش بهانه است برای گران کردن بنزین آنهم درکشوری که تولید کننده مطرح جهانی است ، فارغ از اینکه عواقب تورم به چه قشری از جامعه ما صدمه بیشتری میدهد در حال حاضر زیر خط فقریم
  • بدون نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
    0 0
    ايران سالهاست صادر كننده بنزين چمداني است ولي به عنوان قاچاق ازآن ياد مي شود كه اشتباه لپي بوده.
  • کارشناس پتروشیمی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
    0 0
    تا حالا کسی فکر کرده است چرا بقیه کشورها در مجتمع های پتروشیمی خود بنزین تولید نمیکنند؟ به همان دلیل که از خودرو بنز سواری برای حمل بار استفاده نمیشود. برای تولید بنزین به قیمتی که مقرون به صرفه باشد باید از پالایشگاه استفاده کرد. یادمان باشد تولید بنزین در پتروشیمی برابر است با عدم تولید دهها محصول باارزش و گران دیگر
  • مهران IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
    0 0
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. با وجودصادرات باید سهم هر خودروفقط 60 لیتر ماهیانه باشد آنهم در شهری مثل تهران.عدالت همین است