براساس اظهارات محمدرضا فرزین ، واریز یارانه‌ها به حساب مردم با هدف ایجاد اطمینان انجام می‌شود اما برداشت از این حساب زمانی انجام خواهد شد که قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شده باشد و تا آن زمان قابل برداشت نیست.

در حالیکه عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، از روند اطلاع رسانی دولت در خصوص اجرای هدفمند کردن یارانه ها در کشور گلایه می کند و تاکید دارد حتی دستگاه های مجری نیز نسبت به این برنامه با سوالاتی مواجهند سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تخمین رسانه ها در مورد رقم یارانه نقدی تاکید دارد: این اعداد برداشت شخصی رسانه‌ها است و ما این گونه اعداد و اخبار را تکذیب می‌کنیم. او همچنین زمان اعلام رقم نقدی، قیمت حامل‌ها و زمان دقیق اجرا را آستانه طرح عنوان کرد.

براساس اظهارات محمدرضا فرزین ، واریز یارانه‌ها به حساب مردم با هدف ایجاد اطمینان انجام می‌شود تا مردم بدانند که در حساب‌های‌شان پول موجود است؛ اما برداشت از این حساب زمانی انجام خواهد شد که قیمت حامل‌های انرژی اصلاح شده باشد و تا آن زمان قابل برداشت نیست.

او اعلام هر گونه رقمی را در مورد یارانه نقدی، برداشت شخصی اصحاب رسانه دانست و گفت: ما این اعداد را تکذیب می‌کنیم. ما رقم یارانه نقدی را به موقع اعلام خواهیم کرد.

فرزین درباره زمان اطلاع‌رسانی نهایی درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در آستانه طرح، قیمت حامل‌ها، مبلغ و زمان دقیق شروع اجرا پس از اتمام ثبت نام‌ها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که چرا زمان اجرای طرح به صراحت اعلام نمی‌شود، گفت: به صراحت می‌گوییم که زمان اجرا را اعلام نمی‌کنیم و آن را به آستانه زمان اجرا موکول کرده ا‌یم.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی درباره افزایش قیمت مسکن با هدفمند کردن یارانه‌ها را رد کرد و گفت: در شرایطی که دولت هیچ تغییری در خصوص نرخ مسکن نداده، این امر به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ربطی ندارد. او درباره برخی اظهارات مبنی برریاضت اقتصادی و ارتباط آن با هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: این موضوع را‌ از کسانی بپرسید که این حرف را مطرح کرده‌اند.

از سویی دیگر،محمدرضا خباز معتقد است: اطلاع‌رسانی گام اول برای تمهید زیرساخت‌های اجرای قانون هدفمندسازی است، که هنوز برای آن کارهای اصولی و اساسی صورت نگرفته، به طوری که حتی دستگاه‌های مجری نیز در مورد اجرای این قانون سوالاتی دارند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که برخی از این زیرساخت‌ها جنبه فیزیکی و برخی دیگر جنبه اطلاع‌رسانی دارد، افزود: دولت باید با برگزاری میزگردهای متنوع و فراوان اطلاع رسانی لازم را انجام دهد، مضاف بر این‌که برگزاری این میزگردها باید با اطلاع قبلی باشد تا مردم پای گیرنده‌های خود، آماده شنیدن اظهارات کارشناسی باشند. خباز، با بیان این‌که دستگاه‌های مجری نیز اطلاع دقیقی از برخی مراحل اجرای این قانون از جمله قیمت بنزین، میزان یارانه نقدی و میزان افزایش قیمت قبوض آب، برق و گاز ... ندارند، گفت: بنابراین دولت ابتدا باید اطلاع‌رسانی از نحوه اجرای این قانون را کامل کند، چراکه اگر این اطلاع رسانی کامل نشود، آمادگی مردم برای هدفمندکردن یارانه‌ها اتفاق نخواهد افتاد.

وی لزوم تمهید زیرساخت‌های فیزیکی را یادآور شد و افزود: باید مشخص شود شش هزار میلیاردی که قراراست به دستگاه‌های تولیدی داده شود، با چه مکانیزم و روشی داده خواهد شد، چرا که دستگاه‌های تولیدی، اعم از صنعتی و کشاورزی باید بدانند که چه میزان از هزینه‌های سوخت آنها تامین خواهد شد و نحوه دریافت آن چگونه است.

این عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس با بیان این‌که اگراین اتفاق نیفتد، این دغدغه دستگاه‌های تولیدی هم‌چنان ادامه خواهد داشت، یادآور شد: اگر اطلاع‌رسانی به طور مطلوب اتفاق بیفتد و زیرساخت‌های فیزیکی نیز تکمیل شود، دولت باید با یک شیب ملایم و با یک حرکت موزون، این قانون را اجرا کند تا آثار مثبتی برای کشور دربرداشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =