فواد ایزدی

پیش بینی برخی محورهای سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل چندان دشورا نیست چراکه این ششمین بار است که ایشان در این مجمع جهانی سخنرانی خواهند داشت.

طبیعتا برخی مسائل در سخنرانی امسال تکرار خواهد شد و نیاز هم برای تکرار وجود دارد چراکه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل هر سال تنها یک بار برای هر رئیس جمهور فراهم می شود و با توجه به حضور اکثریتی از رهبران جهان، تکرار برخی مسائل می تواند مفید باشد.

آقای احمدی نژاد در سازمان ملل هم شخصیت حقیقی دارند و هم حقوقی؛ شخصیت حقوقی ایشان اهمیت ویژه ای دارد. ایشان در حقیقت مردم جمهوری اسلامی ایران را به عنوان فردی که در انتخابات شرکت کرده و رای آورده اند، نمایندگی می کنند.

مردم ایران هم حدود 1400 سال است که با اکثریت غالب مسلمان هستند و به واسطه انقلاب اسلامی هم مسلمان هستند و هم دید انقلابی در میان اکثر مردم وجود دارد.

یکی از وظایفی که آقای احمدی نژاد احساس می کنند این است که ایده های انقلاب اسلامی را در مجمع جهانی بیان کنند. بر اساس آموزه های قرآن پیامبران برای دو کار مشخص به میان مردم آمدند؛ یکی از این کارها تبلیغ مفاهیم دینی است و کار دوم ایجاد عدل در جوامع انسانی است.

اکنون شاهدیم که در دنیا این دو موضوع مورد غفلت قرار گرفته است، یکسری از رهبران دنیا به ویژه رهبران کشورهای غربی هستند که به بهانه پیروی از سکولاریسم خود را پایبند به هیچ یک از قوانین دینی و انسانی نمی دانند.

جنگ هایی که در دنیا با پیشگامی دولت امریکا و برخی کشورهای غربی رخ می دهد بواسطه عدم توجه به مفاهیم دینی و مفاهیم انسانی است. این نکته ای است که احتمالا آقای احمدی نژاد در سخنرانی امسال خود در مجمع عمومی به آن توجه می کنند؛ در واقع برخی قدرت ها جهان روش زورگویی و جنگ را در پیش گرفته اند و نتیجه این جنگ ها این است که هم افراد بسیاری کشته می شوند و هم منافع کشورهای بانی جنگ نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

آقای اوباما در سخنرانی دو هفته گذشته خود (31 آگوست، همزان با خروج بخشی از نیروهای امریکایی از عراق) بیان کردند که « ما بیش از یک تریلیون دلار که بخشی از آن توسط غرب و کشورهای دیگر تامین شده است در جنگ هزینه کرده ایم جنگی که موجب کسری بودجه بی سابقه شده و به سرمایه گذاری هایی که باید برای مردم کشورمان انجام می دادیم، ضربه زئده است. »

هزینه بسیار بالای جنگ های امریکا در خارج از مرزها، تامین بخشی از این هزینه ها از سوی کشورهای غربی و خارجی، از نکته های این گفته آقای اوباماست. با مراجعه به سایت وزارت دارایی امریکا میزان قرض های امریکا مشخص است. اکنون اوراق بهادارای که دولت امریکا به خارجی ها برای تامین کسری بودجه فروخته است بسیار بالاست. بر اساس آمار این سایت، 44 درصد کل اوراق بهادار فروخته شده متعلق به خارجی هاست. به عنوان مثال دولت چین 867 میلیارد دلار، ژاپن 786 میلیارد دلار و کشورهای مختلف نیز به همین ترتیب به امریکا پول قرض داده اند.

امریکا ادعای ابرقدرتی دارد و بودجه نظامی این کشور تنها در سال 2010، هزار و سه میلیارد دلار بوده است. این بودجه از مجموعه بودجه نظامی دیگر کشورها بیشتر است. با این وجود بخش عمده ای از کثری بودجه امریکا از طریق قرض تامین می شود.

این نکات در سخنرانی های سال های گذشته آقای احمدی نژاد مورد اشاره قرار گرفت و احتمالا این موارد امسال نیز مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

در عین حال برخی مسائل که خطور قرمز امریکا و غرب محسوب می شود نیز در سخنرانی های ایشان مورد بحث قرار گرفته است. بحث هلوکاست نمونه ای از این خطوط قرمز است. بسیاری از کشورها با امریکا رو در بایستی دارند یا تحت فشار این کشورند و بر همین اساس بسیاری از این مطالب را مطرح نمی کنند. دست مقامات جمهوری اسلامی ایران برای بیان این مطالب باز تر از دیگر کشورهاست چراکه هم در سیاست خارجی آزادی دارد و هم اینکه دولت امریکا یک پروژه تبلیغاتی وسیعی را در مقابل ایران طراحی کرده و ایران نیز برای مقابله به مثل بحث هایی را در مورد امریکا مطرح می کند. مساله ای دیگری که احتمالا مورد اشاره آقای احمدی نژاد قرار گیرد مساله یازده سپتامبر است که باز هم از خطوط قرمز امریکاست. در این خصوص اما و اگرهای زیادی دارد و مدارکی که بانیان اصلی این حادثه را مشخص می کرد نیز هیچ گاه ارائه نشد.

محور دیگری که احتمالا مورد اشاره در سخنرانی امسال آقای احمدی نژاد قرار می گیرد، مساله هسته ای ایران است. فشارها بر فعالیت های هسته ای ایران در حالی از سوی امریکا و غرب صورت می گیرد که چند ماه پیش آقای اوباما 80 میلیارد دلار از کنگره برای بروز رسانی و تجدید قوای هسته ای امریکا درخواست کرد. این مبلغ غیر از آن صد میلیارد دلاری است که برای بروز رسانی واحدهای ترابری هسته ای امریکا اختصاص یافته است. این مبالغ علنی و اعلام شده از سوی دولت امریکاست. در عین حال بر اساس گزارش وزارت کشاورزی امریکا، حدود 45 میلیون نفر در این کشور از گرسنگی رنج می برند. زمانی که این آمار منتشر شد، آقای اوباما در بیانیه این این وضعیت را آزار دهنده خواند چرا که آمار ارائه شده 13 میلیون نسبت به سال قبل افزایش را نشان می داد.

این محورهایی است که احتمالا در سخنرانی امسال آقای احمدی نژاد در سازمان ملل مطرح خواهد شد و همین نکات نیز باید مورد توجه رئیس جمهور در سخنرانی شان قرار گیرد. این ها نکاتی است که اگر ایران مطرح نکند، کشورهای دیگر نیز جرات طرح آن را ندارند.

استادیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه تهران و عضو گروه مطالعات امریکای شمالی در دانشکده مطالعات جهان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =