پس از قول و قرارهایی مبنی بر افزایش 6 درصدی مستمری بازنشستگان،تحقق این مساله همچنان مورد شک و تردید است

آنقدر در پرداخت معوقه های بازنشسته های تامین اجتماعی تعلل ایجاد شد تا خود بازنشسته ها دست به کار شدند و طوماری را تهیه و امضا کردند. بطوریکه رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان قم بیان کرده است اعضای این کانون به رئیس مجلس شورای اسلامی طوماری ارسال کرده اند. وی درباره این طومار اظهار داشت:«در این طومار مراتب اعتراض خود را به عدم پرداخت افزایش 6 درصدی مستمری‌ها اعلام کرده و خواستار دخالت آقای لاریجانی شده‌ایم.»
گرچه این اعتراضات از سوی بازنشستگان تامین اجتماعی مساله ای جدید نیست ولی این بار باید منتظر بود تا نتایج امضای این طومار اعتراضی به مجلس و واکنش رییس مجلس دراین زمینه را دید.

از شعار خسته شده‌ایم،بگویید همان 6 درصد را بدهند
پس از قول و قرارهایی مبنی بر افزایش 6 درصدی مستمری بازنشستگان،به نظر می رسد تحقق این مساله همچنان مورد شک و تردید است. همانگونه که رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان قم از عدم پرداخت افزایش 6 درصدی مستمری بازنستگان سازمان تامین اجتماعی خبر داده است، تکلیف افزایش این مستمری ها هنوز معلوم نیست.
تر کمان رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان قم با بیان اینکه بازنشستگان از قولهایی که عمل نمی شوند به ایلنا گفت:«تامین اجتماعی در دوره مدیریت گذشته دچار مشکلات عدیده‌ای شده است اما این موضوع به دولت مربوط می‌شود و بازنشستگان نمی‌تواند از حقوق قانونی و شروع خود بگذرند.»
ترکمان با بیان اینکه از شعار خسته شده‌ایم، بیان کرد:«مسوولان کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران که دسترسی بیشتری به مدیران ارشد دارند فقط شعار می‌دهند و از عمل خبری نیست.»
رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان قم با اشاره به ارسال طومار اعضای این کانون به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:« در این طومار مراتب اعتراض خود را به عدم پرداخت افزایش 6 درصدی مستمری‌ها اعلام کرده و خواستار دخالت آقای لاریجانی شده‌ایم.»
به نظر می رسد این اعتراضات فقط به کانون بازنشستگان قم محدود نمی شود. یکی دیگر از این معترضان به عدم پرداخت مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی کانون بازنشستگان استان اصفهان است. یکی از اعضای هیات مدیره این کانون  در این باره به ایلنامی‌گوید: «اعضای این کانون از عدم افزایش قانونی مستمری 89، تصویب دریافت فرانشیز در مراکز درمانی ملکی سازمان و مسکوت ماندن پرداخت اعتبارات سیاحتی زیارتی و قرض الحسنه‌ای ناراضی هستند.»
اسماعیل ربیعی ادامه داد:«145 هزارکارگر بازنشسته ازکار افتاده و خانواده‌های بازمانده بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی درشهرهای استان اصفهان خواهان توجه مسوولان وزارت رفاه و تامین اجتماعی به وضع خود هستند.»
وی گفت:«سکوت مسوولان وزارت رفاه درباره معلق ماندن مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی کافی است و این وضع باید هرچه زودتر پایان یابد.»
وی خواستار آن شد تا مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هر چه سریعتر برابر مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار در سال 89 به میزان حداقل به میزان 15 درصد افزایش یابد.
ربیعی همچنین ضمن مخالفت با دریافت فرانشیز ازبیمه شدگان سازمان گفت:«با این نحوه محاسبه مستمری‌ها بازنشستگان باید از این پس تمامی دریافتی خودرا بابت فرانشیز درمانی پرداخت کنند.»
وی افزود:«به نظر می‌رسد مسوولان وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی از مسائل بیمه شدگان به ویژه بازنشستگان هیچ اطلاعی ندارند.»

مهر پرداخت می کنیم
در حالیکه بازنشستگان تامین اجتماعی از وعده های سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری به نظر خسته می آیند، مدیرعامل تامین اجتماعی از صدور بخشنامه‌ای از سوی مدیر عامل تأمین اجتماعی برای میزان افزایش کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان که تا پایان سال1388 برقرار شده است،خبر داد. بنابر این گفته مستمری بازنشستگان معادل 6درصد افزایش یافته است که در مهر ماه پرداخت می شود.
به گزارش ایلنا، در اجرای بند 39 قانون بودجه سال88 کل کشور با هدف ارتقای سطح معیشت و قدرت خرید مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، مقرر شد مبلغی با عنوان یارانه دولت در طول سال88 همراه با مستمری‌ ماهانه آنان پرداخت گردد.
بر اساس این گزارش، به استناد بند 39 قانون بودجه سال88 کل کشور، مقرر شد مبلغ 25 هزار میلیارد ریال سهام برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در اختیار تأمین اجتماعی قرار گیرد که از این مبلغ، تنها 9 هزار و 370 میلیارد ریال طی سال88، تحقق یافت. صندوق تأمین اجتماعی نیز از ابتدای سال89 به‌رغم عدم پرداخت مانده مبلغ پیش‌بینی شده کمک یارانه‌ای دولت برای اجرای طرح همسان‌سازی، این کمک را از محل منابع در اختیار خود به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش خود پرداخت کرده است.
این گزارش حاکی است؛ با توجه به افزایش 15درصدی حداقل دستمزد در سال 1389، از آنجا که حدود 65درصد از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق تأمین اجتماعی، حداقل مستمری را دریافت می‌کنند و رعایت ماده 111 قانون تأمین اجتماعی، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که حقوق 65درصد بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در سال جاری 15درصد افزایش پیدا کرده است. تعداد 35 درصد مابقی بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیز به موجب ماده 96 قانون، مشمول افزایش 6درصدی حقوق در سال جاری شدند. بنابراین دریافتی کلیه بازنشستگان و مستمری‌بگیران به طور میانگین حدود 10درصد افزایش یافته‌ است، ضمن آنکه به‌رغم عدم پرداخت یارانه ‌دولت درسال89، اجرای طرح همسان سازی همچون گذشته استمرار دارد.
براساس این گزارش، بدیهی است پرداخت‌های یادشده و عدم تأمین منابع مورد نیاز برای آن از سوی دولت، صندوق تأمین اجتماعی را با کسری اعتبار مواجه نموده است. با این حال، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در موعد مقرر پرداخت شده ولی افزایش آن به علت کمبود نقدینگی با تأخیر 6ماهه مواجه شد، که با حمایت‌های وزیر رفاه و پیگیری‌های مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی، در مهر ماه پرداخت خواهد شد.

یک سال و نیم از مصوبه مجلس می گذرد
در حالیکه به دستور دولت و مصوبه مجلس، تامین اجتماعی موظف شده‌ مستمری بازنشستگانش را برابر با مستمری بازنشستگان مشمول قانون خدمات کشوری افزایش دهد پس از گذشت از یکسال و نیم هنوز این قانون اجرا نشده است.به گزارش خبرگزاری مهر با وجود گذشت بیش از 6 ماه از سال 89 و رشد هزینه‌ها در بسیاری از امور جاری زندگی مستمری بگیران و بازنشستگان، هنوز هیچ تغییری در افزایش حقوق این قشر ضعیف رخ نداده است. این در حالی است که بنا به دستور دولت و مصوبه نمایندگان مجلس، این سازمان موظف شده‌ مستمری بازنشستگانش را برابر با مستمری بازنشستگان مشمول قانون خدمات کشوری افزایش دهد اما این کار را به درستی انجام نداده ‌است.
براساس آماری که خود سازمان تأمین اجتماعی منتشر کرده از میان بیش از یک میلیون و 360 هزار بازنشسته عضو این سازمان 80 درصد آنها حداقل‌بگیر هستند و به این ترتیب جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفری حداقل‌بگیران این سازمان نتوانسته‌اند به حقی که دولت برایشان تعیین کرده است برسند. وعده‌ای که از اسفند 87 کلید خورد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =