۰ نفر
۲۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹

حسین سبحانی نیا

فرمایشات اخیر آقای احمدی نژاد ممکن است در خصوص قوه مجریه باشد و این حرف که رییس جمهور در راس امور اجرایی است قابل قبول است. ولی اینکه بگویند فرمایشات حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه مجلس در راس امور است، در موقعیت خاص و ناظر به همان زمانی است که نخست وزیر از مجلس رای می گرفته برداشت صحیحی نیست.

فرمایشات حضرت امام در تایید نهادها، قوای سه گانه و شخصیت ها همواره جامع، کامل و حساب شده و دقیق است و ناظر به زمان خاص نیز نیست. فرموده امام در مورد اینکه مجلس در راس امور است به دلیل نگاه جامع ایشان به مجلس و نقش مجلس در قانونگذاری، کنترل اوضاع عمومی و همچنین پشتوانه مردمی است. ممکن است یک نفر از نمایندگان مرتکب خطایی شود ولی حتما احتمال خطای همه نمایندگان بسیار کم است. مجلسی که مرکب از 290 نماینده و با پشتوانه و انتخاب مردم است حتما کمتر اشتباه خواهند کرد و بهتر می توانند مصالح نظام و کشور را تشخیص دهند. لذا امام تاکید کرد که مجلس در راس امور است.

مجلس با این شاکله هم می تواند در قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات در راس امور باشد و هم در جلوگیری از استبداد و خودمحوری هایی که ممکن است در کشور شکل بگیرد. باید تاکید کرد که فرمایش امام مربوط به یک زمان خاص که نخست وزیری داشتیم نبود بلکه مربوط به همه زمان ها است. امروز نیز مجلس در راس امور است و نمی توان چنین برداشتی از فرمایشات امام را درست دانست.

در چنین موقعیتی بیان این دست اظهارنظرها به اصل وحدت و همدلی میان قوای سه گانه خدشه وارد می کند. آنچه که رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم همدلی بین سران قوا تاکید داشت با این دست اظهارنظرها مستمسکی می شود برای مخالفین تا در واگرایی قوا اظهارنظر کرده و فاصله بین قوا را بیشتر کنند. حال آنکه امروز بیش از هر زمان دیگری به تعامل، همدلی و ودحت قوا نیاز داریم و باید روسای سه قوه بیش از همه آمر به رهنمودهای رهبری باشند.

مجلس با همان نگاهی که همیشه بود به مسایل می نگرد و همچنان در راس امور است. البته این جمله به این معنا نیست که مجلس خواستار اعمال نظر خود باشد. مجلس ملجا و پناهگاه ملت است و جایگاه سایر نهادها نیز در جای خود محفوظ اند.

بنده از ضرورت بیان چنین اظهاراتی مطلع نیستم و نمی دانم که رییس جمهور با چه سابقه ای این مسایل را بیان کرده است که این مسئله باید برای افکار عمومی روشن شود. ولی آنچه که در آن نباید تردید داشت این است که اصل طرح چنین مسایلی در این فضا نادرست است.

نکته دیگر که باید به آقای رییس جمهور یادآوری و تذکر داد این است که این نوع اظهارنظر به تعامل بین قوا خدشه وارد می کند. ما علاقه ای به پدید آمدن این خدشه نیستیم ولی طرف دولت تنها یک نفر وجود دارد که رییس جمهور است و تمام دولت زیر نظر وی است. اما در مجلس وضع به صورت دیگر است. در مجلس نمی توان 290 نفر را کنترل کرد. خاصیت مجلس این است که هر 290 از حقوق و رای یکسانی برخوردارند که این ویژگی کنترل مجلس برای برقراری تعامل بیشتر با دولت را مقداری دشوار می کند و ممکن است اظهارنظرهایی از این دست که از سوی رییس جمهور شنیده می شود به این روابط خدشه وارد کند و کنترل این روند را با مشکل مواجه سازد. بنابراین می توان نتیجه گرفت طرح این گونه مسایل نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلات را بیشتر می کند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =