۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۳

تصمیم دولت برای فیلترکردن سایت فیس‌بوک، بیش از دو روز دوام نیاورد.

هادی نیلی:  از صبح روز گذشته کاربران ایرانی که ناامیدانه و برای امتحان‌کردن نشانی‌های جایگزین به فیس‌بوک می‌رفتند، دیگر با آن پیام معروف «مشترک گرامی...» روبه‌رو نشدند. آن‌ها با پیامک و ای‌میل به دوستان فیس‌بوک‌باز دیگرشان خبر دادند که فیس‌بوک باز شد.

کاربران ایرانی از بعدازظهر ‌شنبه از ورود به پایگاه اینترنتی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر منع شده بودند. سد توییتر چند ساعت بیشتر دوام نیاورد اما فیس‌بوک همچنان بسته ماند تا به یکی از خبرهای جذاب رسانه‌ها و خبرگزاری‌های غربی تبدیل شود؛ طوری که سؤال خبرنگار تلویزیون سی‌ان‌ان از احمدی‌نژاد در نشست رسانه‌ای روز دوشنبه رئیس‌جمهور، درباره علت بسته‌شدن فیس‌بوک بود، موضوعی که احمدی‌نژاد به‌کلی منکر آن شد و گفت او نخواسته تا فیس‌بوک فیلتر شود و به «حداکثر آزادی بیان» معتقد است. احمدی‌نژاد همچنین به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته بود در این باره بررسی خواهد کرد. شاید همان سؤال سی‌ان‌ان و همین بررسی احمدی‌نژاد، به رفع‌فیلتر از فیس‌بوک کمک کرده است.

سد شدن دسترسی کاربران ایرانی به فیس‌بوک از نظر دیگری نیز موردتوجه قرار گرفت. در هفته‌های اخیر که انتخابات به یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های موردبحث ایرانیان فیس‌بوک‌باز تبدیل شده، فضای این شبکه اجتماعی شدیداً انتخاباتی شده است. تغییر رنگ عکس طرفداران میرحسین موسوی در این شبکه به رنگ سبز، بروزی آشکار در فیس‌بوک داشته است. به‌طوری‌که روزنامه‌های گاردین و تلگراف هم در گزارش‌هایی، فعالیت جدی کاربران ایرانی را در فیس‌بوک موضوع خود کردند و تیتر زدند که «تنور انتخابات ایران در فیس‌بوک داغ شده است».

تا پیش از این، رفع‌فیلتر از فیس‌بوک به عنوان یک امتیاز از سوی دولت نهم برای جلب رأی وب‌گردهای ایرانی تعبیر می‌شد. با این وجود، با توجه به حضور جدی سبزهای اصلاح‌طلب و بحث‌های انتخاباتی داغی که وجه مشترک اغلب آنها نقد دولت و محمود احمدی‌نژاد بوده است، تصمیم دو روز پیش شورای تعیین مصادیق فیلترینگ که زیرمجموعه دولت است برای منع دسترسی کاربران ایرانی به فیس‌بوک، اقدامی جانبدارانه و انتخاباتی تلقی شد؛ تصمیمی که احمدی‌نژاد تنها دو روز پس از اتخاذ آن لغوش کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۶
    1 0
    اینم از برکات انتخابات که فیلترشو برداشتن