اگر هر چراغ راهنمایی خودش بتواند چهارراه محدوده خود را ارزیابی کند و تشخیص بدهد که چه زمانی چراغ باید قرمز و چه زمانی باید سبز باشد، تاخیرها کم‌تر می‌شود چون بی‌دلیل راننده‌ها پشت چراغ قرمز نمی‌مانند

بهنوش خرم‌روز: ترافیک خیابان‌های شهری، مسئله‌ای است که هم شهروندان را آزار می‌دهد و هم مسئولین را! آن‌ها در تلاش‌هستند تا راه‌حلی بیابند که هم ترافیک را روان‌تر کند، هم تاخیرها را کم‌تر کند و هم هوشمندانه‌تر باشد. چند بار برایتان پیش آمده است که پشت چراغ قرمز بمانید، در حالی که اصلا ترافیکی در کار نیست،‌ یا بدتر از آن اصلا اثری از خودرو در خیابان نیست؟!

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، محققین سوییسی و آلمانی با همکاری هم، ‌می‌خواهند سیستم کنترل ترافیک شهری ارائه کنند که هوشمند است و خودش تصمیم می‌گیرد که چه زمانی چراغ سبز باشد و کی قرمز.

البته همین الان هم اطلاعات ترافیک روی سبز و قرمز بودن چراغ‌ها تاثیر می‌گذارد، مثلا در ساعات پرترافیک، اغلب زمان چراغ سبز طولانی‌تر می‌شود. اما با این حال، همه چراغ‌های راهنمایی از یک برنامه پیروی می‌کنند و تک تک تصمیم ‌گیرنده نیستند، مزیتی که در سیستم جدید اضافه خواهد شد.

در این سیستم، چهارراه‌ها به شبکه‌ای از لوله‌ها تشبیه شده‌اند و سیستم جریان حرکت خودروها در این شبکه را بررسی می‌کند. هر چراغ راهنمایی بسته به ترافیک اطراف خودش،‌ تصمیم می‌گیرد که چراغ چه رنگی باشد. بنابراین اگر خبری نیست،‌ چرا اصلا چراغ قرمز بشود؟

البته اگر هر چراغ به تنهایی تصمیم بگیرد، جنگلی به پا خواهد شد که اوضاع را خیلی بدتر می‌کند،‌ برای همین سیستم جامعی باید تاثیر تصمیم هر چراغ راهنمایی بر کل شبکه خودروها را بررسی نماید.  

مقاله این محققین نشان می‌دهد که با اجرای این سیستم، ‌تاخیرها بین 10 تا 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. احتمالا اوضاع ترافیک خیابان‌ها هم با نسبت مشابهی بهتر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =