۰ نفر
۲۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۹

نهمین سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر با جنجالی که یک کشیش افراطی برای سوزاندن صدها قرآن به پا کرده بود، همراه شد تا تصویر دقیق تری از فضای حاکم بر جامعه آمریکا به جهانیان ارائه شود.

کشیشی که می خواست صدها قرآن را در روز یازدهم سپتامبر به آتش بکشد آنچنان با واکنش های گزنده و تند داخلی و خارجی مواجه شد که نهایتا مجبور به عقب نشینی شد. با این همه این جنجال که خواه بر سر شهرت طلبی این کشیش افراطی صورت گرفت و یا به گفته برخی از کارشناسان و تحلیلگران ریشه در ماهیت ضددینی و ضدبشری الگوی تمدنی غرب داشت نشان داد که عمده مردم جهان و رهبران سیاسی آنها تاب تحمل رفتارهای افراطی را ندارند.

توهین به مقدسات جمع بزرگی از جامعه جهانی که بالغ بر دو میلیارد انسان را شامل می شود سبب شد تا جهانیان نسبت به آن به خروش بیایند و حتی مقامات آمریکایی را نیز به شدت نسبت به تبعات این اقدام موهن با نگرانی مواجه سازد.

برهمین اساس وحشت از پیامدهای خطرناک هتاکی به مقدس ترین و بزرگترین کتاب عالم خلقت، سرپرست کلیسای بسیار کوچک فلوریدا را بر آن داشت تا از لغو تصمیم خود برای سوزاندن نسخه هایی از قرآن کریم در سالگرد حملات 11 سپتامبر خبر دهد.

"تری جونز" کشیشی افراطی فلوریدایی که تنها 50 پیرو دینی دارد و دختر او روز شنبه در گفتگو با اشپیگل او را بیمار روانی خواند سیلی محکمی از افکار عمومی جهان نوش جان کرد و نهایتا سرجای خود نشست. "اما جونز" دختر "تری جونز" در گفتگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل پدر خود را فاقد تعادل روانی دانسته و از اظهارات وی درباره آتش زدن قرآن ابراز تعجب کرده است.

به گفته وی، جونز پیش از این در آلمان زندگی کرده و برای سالها رهبری یک کلیسا را در این شهر به عهده داشته است و یک فرقه جدید به وجود آورده است.

در همین حال آخرین اخبار حاکی از این است که جونز از شرطی که برای نسوزاندن قرآن گذاشته بود نیز منصرف شده و گفته است :  کلیسای ما هرگز اقدام به سوزاندن قرآن نمی کند حتی اگر در کنار ویرانه های مرکز تجارت جهانی، یک مسجد ساخته شود.

پیشتر اعلام شده بود که جونز نسوزاندن قرآن در این روز را صرفا به منتفی شدن تصمیم فیصل عبدالرئوف رئیس مرکز اسلامی نیویورک مبنی بر ساختن یک مسجد بر ویرانه های یازده سپتامبر منوط کرده است.

این فرد شهرت طلب آمریکایی مدعی شد که هدفش از اعلام خبر سوزاندن قرآن متوجه کردن افکار عمومی به خطرناک بودن افکار افراطی بوده و این کلیسا اکنون دیگر به این هدف رسیده است. وی پیشتر نیز از احتمال لغو برنامه مذکور در روز حمله به مرکز تجارت جهانی نیویورک خبر داده بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =