سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در کانادا روز پنجشنبه با اولین نمایش جهانی فیلم سینمایی «امتیاز: یک موزیکال هاکی» آغاز شد.

به گزارش خبرآنلاین، انتخاب فیلمی درباره ورزش محبوب کانادایی‌ها هم یک تغییر مسیر و هم نوعی بازگشت به سبک و سیاق یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کاناداست.

جشنواره تورنتو که از آن به عنوان نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار یاد می‌شود، پارسال با زیر پا گذاشتن رسوم قدیمی درمورد نمایش یک فیلم کانادایی در افتتاحیه جشنواره و انتخاب درام بریتانیایی «خلقت» بجای آن باعث ایجاد حساسیت در محافل سینمایی شد.

برگزارکنندگان جشنواره تورنتو امسال «امتیاز: یک موزیکال هاکی را به عنوان آغازگر جشنواره برگزیدند که هرچند فیلمی کانادایی است، اما گروهی اعتقاد دارند برای افتتاحیه یک رویداد سینمایی مانند تورنتو، فیلمی بسیار مفرح است.

سوزان ولوشچینا نویسنده روزنامه یو‌اس‌ای تو‌دی در‌این‌باره نوشت: «فیلم‌های مورد پسند اسکار که اول به تورنتو می‌آیند عموما فیلم‌هایی بداندیشانه و مملو از غم، اضطراب بشری و خانواده‌های از‌هم‌پاشیده هستند. این یکی کاملا مفرحی است.»

«امتیاز: یک موزیکال هاکی» را مایکل مگوان فیلمساز متولد تورنتو کارگردانی کرده و اولیویا نیوتن- جان بازیگر فیلم معروف «گریس» در آن نقش مادر یک پسر 17 ساله (با بازی نو راید، بازیگر تازه‌کار) را بازی می‌کند که در چند هفته از فردی ناشناس به یک قهرمان تبدیل می‌شود.

مارک جردن خواننده و ترانه‌سرا و نلی فورتادو خواننده کانادایی دیگر بازیگران این فیلم هستند و چند ستاره واقعی دنیای هاکی نیز نقش‌های کوتاهی در فیلم دارند. فیلمنامه را خود مگوان نوشته و متن 19 ترانه فیلم هم نوشته اوست.

او درباره فیلم جدید خود، گفت: «این فیلمی سرگرم‌کننده است، به نظرم شروعی بسیار خوب برای جشنواره‌ای است که قرار است در آن کلی فیلم‌های تاریک و افسرده‌کننده ببینید.»

مگوان قبل با دو فیلم دیگر که هر دو مورد استقبال منتقدان قرار گرفته‌اند در جشنواره تورنتو حضور داشته است: درام «سینت رالف» (2004) و  فیلم جاده‌ای «یک هفته» (2008).

او پیش از آغاز نمایش فیلم به تماشاگران، گفت: «می‌خواهم حسابی کیف کنم برای اینکه شاید دیگر چنین فرصتی دست ندهد.»

تفریح موضوعی است که برگزارکنندگان جشنواره تورنتو این هفته با افتتاح خانه دائمی جشنواره در جنوب تورنتو در نظر داشته‌اند. این مجتمع شامل پنج سالن سینما، گالری‌ها، استودیوهای آموزشی و چند رستوران است.

کامرون بیلی یکی از روسای جشنواره، گفت: «تصور ما این بود که امسال سال جشن است.»

اما فیلم‌های بسیار جدی هم در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درمی‌آیند، از جمله «اعتماد» به کارگردانی دیوید شوئیمر با بازی کلایو اوون درباره یک کودک‌آزار آنلاین. خیانت، ارتباط و فداکاری موضوع فیلم فرانسوی «دروغ‌های مصلحت‌آمیز کوچک» و «شب گذشته» فیلم اختتامیه جشنواره با بازی کایرا نایتلی و سام وورثینگتن است.

بحران مالی که حتی روی جشنواره مهمی چون ونیز - که همزمان با تورنتو برگزار می‌شود - تاثیر گذاشته، می‌تواند جشنواره تورنتو را بیشتر در معرض توجه قرار دهد. با شرایط موجود تورنتو گزینه‌ای ارزان‌تر برای استودیوهایی است که می‌خواهند کمپین خود را در فصل جوایز آغاز کنند.

تریلر روانشناختی «قوی سیاه» به کارگردانی دارن آرونوفسکی با بازی ناتالی پورتمن به نقش یک بالرین در افتتاحیه این دوره جشنواره ونیز نمایش داده شد و نام خود را به عنوان یک نامزد جدی مطرح کرده است. اکنون همه منتظر «127 ساعت» فیلم جدید دنی بویل هستند که در تورنتو حضور دارد.    

«میلیونر زاغه‌نشین» فیلم برنده اسکار بویل دو سال پیش اولین بار در دنیا در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و پس از دریافت جایزه فیلم منتخب مردم از سوی تماشاگران جشنواره در مسیر موفقیت افتاد و در نهایت هشت جایزه اسکار گرفت.    

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو 9 تا 19 سپتامبر (18 تا 28 شهریور) برگزار می‌شود. امسال 339 فیلم از 59 کشور در جشنواره به نمایش درمی‌آیند.

جشنواره تورنتو بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود.

رویترز / 10 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =