۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۲

افزایش ظرفیت تولید نفت خام و تولید گاز غنی از شاخص‌های اصلی برنامه پنجم شرکت نفت ملی نفت ایران است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: در این برنامه اهداف اکتشافی بسیار گسترده‌ای پیش‌بینی شده؛ به طوری که سالانه یک و نیم میلیارد بشکه معادل نفت خام به ذخایر کشور افزوده می‌شود، همچنین افزایش تزریق گاز به 250 میلیون مترمکعب در روز، تولید میعانات گازی به روزانه 750 هزار بشکه و ظرفیت پالایشگاه‌ها به روزانه حدود دو میلیون بشکه از اهداف برنامه پنجم شرکت ملی نفت ایران است.

وی به وظایف سنگین وزارت نفت در دیگر بخش‌های این برنامه اشاره و تصریح کرد: تأمین گاز مصرفی کل کشور، توسعه چند فاز جدید پارس‌جنوبی، تأمین خوراک پتروشیمی‌های خطوط اتیلن غرب، مرکز و شرق، توسعه و تولید 30 مخزن و میدان جدید نفتی و گازی، از جمله تعهدهایی است که الزام اجرای برنامه پنجم را نمایان می‌کند. دلپریش با بیان این که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری با بسیاری از بخش‌های برنامه پیشنهادی شرکت ملی نفت ایران موافقت کرده است، گفت: تنها در بخش بودجه مباحثی از سوی این معاونت مطرح است.

وی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در برنامه پنجم تو سعه شرکت ملی نفت ایران را 154 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: در این برنامه سرمایه‌گذاری سالانه حدود 30 میلیارد دلار در صنعت نفت پیش‌بینی شده است.
دلپریش با تأکید بر این که اجرای برنامه پنجم توسعه شرکت ملی نفت ایران الزامی است، گفت: این برنامه بیش از آن که یک برنامه شرکتی باشد، برنامه‌ای ملی است، زیرا اجرای آن تحول عظیمی در کشور ایجاد می‌کند و سبب فعال شدن تمام صنایع داخلی و رسیدن به اهداف اقتصادی کشور خواهد شد.

دلپریش با تأکید بر این که باید الزامات اجرای برنامه پنجم شرکت نفت فراهم شود، گفت: تأمین مالی، نیروی انسانی پویا، پیمانکاران عمومی و فراهم شدن بستر قانونی برای اجرای آن از الزامات این برنامه به شمار می‌آید.
 
وی با تأکید بر این که باید راهکارهای جدیدی برای تأمین منابع مالی اندیشیده شود، افزود: تأمین مالی از طریق بیع متقابل، فاینانس، استفاده از منابع داخلی کشور، استفاده از اوراق مشارکت، بهره‌گیری از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور و استفاده از حساب ذخیره ارزی از جمله راهکارهای تأمین مالی به شمار می‌آید.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: برنامه پنج ساله پنجم شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون به تصویب هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده و پس از تأیید و افزودن برخی موارد در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، به معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ارائه شده است. دلپریش اظهار داشت: هم‌اکنون این برنامه در معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در حال بررسی است و به زودی به مجلس شورای اسلامی برای تصویب ارجاع می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 9046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =