۰ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸

پل کنراد که بیش از نیم قرن با کاریکاتورهای خود سیاستمداران از هری ترومن رئیس جمهور پیشین آمریکا تا جورج دبلیو بوش را به سخره می‌گرفت، روز شنبه در 86 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، کنراد سه بار برنده جایزه معتبر پولیتزر در سال‌های 1964، 1971 و 1984 شد، اما شوخی‌هایش موجب شد نامش در فهرست سیاه ریچارد نیکسون نیز قرار بگیرد.

دیوید کنراد پسر این هنرمند گفت او در خانه‌اش در رنچو پالوس واقع در منطقه حومه‌ای شهر لس‌آنجلس در کنار افراد خانواده‌اش درگذشت. کنراد به مرگ طبیعی فوت کرده است.

کنراد در جمع کاریکاتوریست‌های سیاسی زندگی می‌کرد و از بزرگان این رشته محسوب می‌شد. فعالیت سه دهه‌ای او در لس‌آنجلس تایمز کمک کرد این روزنامه به شهرت جهانی‌ برسد. تنها دو کارکاتوریست دیگر در دوران پس از جنگ دوم جهانی موفق شده‌اند سه بار جایزه پولیتزر را به دست بیاورند.

او که لیبرال بود در کشیدن کاریکاتورهایش سبکی بسیار گزنده و قدرتمند داشت. اغلب سیاستمداران جنوب کالیفرنیا چند دهه روزهایشان را با طراحی‌های تند و تیز کنراد آغاز می‌کردند.

روزنامه تایمز در گزارش روز شنبه‌اش نوشت ناشر این روزنامه عادت کرده بود هر روز صبحانه‌اش با تماس تلفنی ریگان یا نانسی، همسر او که از طراحی کنراد بسیار عصبانی شده بودند نصف و نیمه بماند.

ریچارد نیکسون موضوع مورد علاقه کنراد بود. در زمان استعفای این رئیس جمهور، کنراد در کاریکاتورش نیکسون را سوار بر هلی‌کوپتری در حال ترک کاخ سفید کشید و زیرش نوشت:«دیوانه‌ از قفس پرید!»

دیوید کنراد درمورد پدرش گفت: «پدرم همیشه از این که در فهرست دشمنان نیکسون باشد راضی بود.»

کنراد در مصاحبه با آسوشیتدپرس در سال 2006 نیکسون را با جورج دبلیو بوشی مقایسه کرد که در آن زمان رئیس جمهور بود. «به نیکسون دو حس داشتم، اول اینکه چطور احمقی مثل او رئیس جمهور شده و دوم اینکه کِی از شرش خلاص می‌شویم. تقریبا همین حس را به بوش دارم.»

کنراد در یکی از آخرین کاریکاتورهایش بوش را به شکل سیزیف طراحی کرد. بوش در حال بالا بردن یک سنگ بزرگ از یک تپه بود، روی سنگ نوشته شده بود:«عراق».

پل کنراد و جیمز، برادر دوقلویش در سال 1924 در سداررپیدز در ایالت آیووا متولد شدند. کنراد بعدها به شوخی به روزنامه تامیز گفت اولین کاریکاتور سیاسی‌اش را روی دیوار مدرسه دوران ابتدایی‌اش کشید.

او پس از خدمت سربازی در جنگ دوم جهانی از دانشگاه آیووا در رشته هنر فارغ‌التحصیل شد، در این زمان یک دوست خانوادگی او را به کشیدن کاریکاتور برای روزنامه همین دانشگاه ترغیب کرد.

پس از کالج او در روزنامه دِنوِرپست مشغول شد و 14 سال در آنجا سپری کرد و سپس به لس‌آنجلس رفت.

طراحی‌های کنراد ساده بودند. همیشه طرحی ساده با مداد و اغلب تنها یک نفر در طرح‌هایش دیده می‌شد. او به ندرت از دیالوگ یا کلام در طرح‌هایش استفاده می‌کرد. با وجود طنزی که در کاریکاتورهای کنراد وجود دارد آثارش اغلب جدیتی دارند که دیگر کاریکاتورها فاقد آن هستند.

آسوشیتدپرس / 5 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =