۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۱

مجموعه‌ای از عکس‌های استنلی کوبریک، فیلمساز سرشناس آمریکایی که شاهدی بر نگاه تیزبین او هستند برای اولین بار در ونیز به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش خبرآنلاین، کوبریک در 17 سالگی برای مجله «لوک» عکاسی می‌کرد.

رینر کرون، استاد رشته تاریخ هنر 10 سال از عمرش را صرف بررسی 14 هزار نگاتیو عکس‌هایی کرده که کارگردان «پرتقال کوکی» برای مجله معتبر «لوک» گرفته است. این مجله تا سال 1971 چاپ می‌شد.

پدر کوبریک که خودش عشق عکاسی بود برای پسر 13 ساله خود که دیوانه سینما بود اولین دوربین عکاسی‌اش را خرید. کوبریک کودک با شوق بسیار به عکاسی پرداخت و عکس‌هایش را در تاریکخانه یکی از اقوام ظاهر می‌کرد.

از آنجا که نمرات کوبریک در دبیرستان خوب نبود و نمی‌توانست به دانشگاه برود او شروع به کار برای «لوک» کرد و ساعاتش را بین سینما رفتن و تکمیل استعدادش در عکاسی تقسیم کرد.

کرون در سال 1998 حق و حقوق استفاده از عکس‌های کوبریک در یک کتاب و یک نمایشگاه را به دست آورد، اما می‌گوید این کارگردان فقید که در آن زمان 70 ساله بود نگاتیو عکس‌های متعلق به سالهای 1945 تا 1950 را در اختیار نداشت. «لوک» نیز از محل نگهداری این نگاتیوها بی‌خبر بود.

کوبریک به کرون گفت:«در نهایت برایت آرزوی خوش‌شانسی می‌کنم.» کوبریک کمتر از یک سال بعد درگذشت.

کرون در نهایت این نگاتیوها را در کتابخانه کنگره آمریکا و موزه شهر نیویورک پیدا کرد. خودش می‌گوید:«نگاتیوها در کیسه‌های مجله «لوک» بودند، خاک گرفته و کهنه.»

او حدود 150 نگاتیو را برای ظاهر کردن انتخاب کرد تا بازدیدکنندگان بتوانند با جنبه‌ای دیگر از هنر کارگردان «کشتن» و «غلاف تمام فلزی» آشنا شوند.

نتیجه این تلاش نمایشگاه «استنلی کوبریک، عکاس 1945-1950» است که تا 14 نوامبر در نمایشگاه پلازو کاوالی فرانچتی شهر ونیز پذیرای بازدیدکنندگان است.

این عکس‌ها شاهدی بر استعداد غریب کوبریک در ضبط عصاره زندگی در آمریکای پس از جنگ هستند.

گرداننده این نمایشگاه معتقد است که «کوبریک تفکری نو از عکاسی خلق کرد...داستانگویی با تصویر ثابت...روایت. به نظر من این عکس‌ها استوری‌بورد هستند. او به فیلمسازی فکر می‌کرد.»

یکی از تاثیرگذارترین عکس‌های کوبریک عکسی متعلق به سال 1947 است. در این عکس یک روز از زندگی میکی، پسرکی واکسی را می‌بینیم که تنها 12 سال سن دارد.

«جایزه بگیر» نام عکس مشهور دیگری است که در آن والتر کارتیر مشت‌زن را می‌بینم. این مشت‌زن بعدا در اولین فیلم کوبریک، مستندی به نام «روز مسابقه» (1951) بازی کرد.

این نمایشگاه در میلان آغاز به کار کرد و پس از ونیز به نیویورک، سوییس و لیسبون می‌رود.

خبرگزاری‌فرانسه / 1 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =