پس از 7 ماه تلاش برای یافتن سیاره‌ای دیگر شبیه به زمین، تلسکوپ فضایی کپلر توانسته برای اولین منظومه‌ای فراخورشیدی پیدا کند که بیش از یک سیاره آن از مقابل قرص ستاره می‌گذرد و کسوف دوگانه ایجاد می‌کند. 

بهنوش خرم‌روز: کپلر ناسا همچنان دارد در فضا به دنبال سیاره‌ای می‌گردد که به زمین شبیه باشد،‌ کسی نمی‌داند، شاید اگر چنین سیاره‌ای پیدا شود، خانه موجوداتی باشد که ما با آن‌ها بیگانه‌ایم. اگرچه این جستجو تازه آغاز شده، اما در این میان اکتشافات بسیار مهم دیگری ثبت می‌شود. آخرین اکتشاف کپلر هم، کشف یک منظومه فراخورشیدی گرفتی است که دو سیاره دارد.

بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، ‌این اولین باری است که منظومه‌ای دیگر در فضا به ثبت می‌رسد که ستاره‌ای خورشید مانند دارد و بیش از یک سیاره به دور این ستاره می‌گردند. این خورشید را کپلر 9 نامیده‌اند و سیاره‌‌هایش هم به نام‌های کپلر9.بی و کپلر9. سی شناخته می‌شوند.

بر اساس این گزارش،‌ کپلر بعد از 7 ماه مشاهده بیش از 156،000 ستاره، توانسته این منظومه را کشف کند.  این تصویر بر اساس مشاهدات کپلر ترسیم شده است. سیاره‌های کپلر9 تقریبا به اندازه سیاره زحل منظومه شمسی خودمان هستند.

منظومه خورشیدی بیگانه با دو سیاره گردان

دوربین فوق دقیق کپلر می‌تواند کاهش‌های جزیی در نور ستاره‌ها را تشخیص بدهد. این کاهش نورها می‌تواند بر اثر عبور یک سیاره از مقابل ستاره‌ها باشد. همچنین با این روش می‌توان اندازه سیاره‌ها را هم تخمین زد.

همچنین با اندازه‌گیری زمان بین این دوره‌های کم‌نور شدن، به عنوان شاخصی از گردش سیاره به دور ستاره،‌ فاصله آن از ستاره را هم تخمین می‌زنند. نوسانات بسیار کوچک در این نظم،‌ می‌تواند اطلاعاتی در مورد جرم سیاره‌ها فراهم کند که خودش به کشف سایر سیاره‌های یک منظومه منجر خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 88191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =