آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در دومین مراسم سالانه جوایز هیئت رئیسه خود از فرانسیس فورد کوپولا، ژان-لوک گدار، ایلای والاک و کوین براونلو تقدیر خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، فرانسیس فورد کوپولا خالق سه‌گانه «پدرخوانده» و برنده پنج جایزه اسکار جایزه یادبود اروینگ جی. تالبرگ را دریافت می‌کند که به خاطر مجموعه آثار یک تهیه‌کننده به او اهداء می‌شود.

هرچند کوپولا 71 ساله بیشتر به عنوان یک نویسنده و کارگردان شهرت دارد، اما او سال 1969 شرکت فیلمسازی زوتروپ را تاسیس کرد و تهیه‌کننده بیش از 30 فیلم از جمله «حاشیه‌نشینان»، «گمشده در ترجمه» و «شبان خوب» بوده است.

کوپولا در 1971 برای فیلم «پاتن» برنده اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و در 1973 با «پدرخوانده» اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد. او در 1975 نیز با «پدرخوانده: قسمت 2» جوایز اسکار بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه اقتباسی را گرفت.

«مکالمه»، «اینک آخرالزمان»، «از صمیم قلب»، «ماهی پرجنب و جوش»، «کاتن کلاب»، «پگی سو ازدواج کرد»، «باغ‌های سنگ»، «تاکر: مرد و رویای او»، «پدرخوانده: قسمت 3»، «دراکولای برام استوکر»، «جک»، «باران‌ساز» و «جوانی بدون جوانی» از دیگر آثار این فیلمساز متولد میشیگان است که آخرین بار فیلم «تترو» را روی پرده سینماها داشت.

تقدیر از چهره شاخص موج نو سینمای فرانسه
جوایز افتخاری آکادمی به ژان-لوک گدار، ایلای والاک و کوین براونلو اعطاء می‌شود. گدار به عنوان یک منتقد و فیلمساز از چهره‌های تاثیرگذار موج نو سینمای فرانسه و سازنده فیلم‌های مطرحی چون از «نفس افتاده»، «تحقیر» و «تعطیلات آخر هفته» است.

او در 1960 با «از نفس افتاده» با بازی ژان پل بلموندو و جین سیبرگ که نخستین فیلم بلندش بود به شهرت رسید و برنده جایزه بهترین کارگردان از جشنواره فیلم برلین شد. گدار در 1961  با «یک زن یک زن است» جایزه ویژه جشنواره برلین را برد و در 1965 با «آلفاویل» خرس طلایی برلین را دریافت کرد.

او همچنین در 1962 با فیلم «گذران زندگی» و در 1967 با «چینی» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره ونیز را برد و در 1983 با «نام کوچک: کارمن» برنده شیر طلایی این جشنواره شد. گدار شش بار هم با فیلم‌های خود در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته که آخرین آن سال 2001 با «ستایش عشق» بود.

«فیلم سوسیالیسم» تازه‌ترین ساخته این فیلمساز 80 ساله اولین بار در دنیا ماه مه پیش در جشنواره کن به نمایش درآمد و این ماه در جشنواره فیلم نیویورک هم روی پرده می‌رود.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی 24 ساعت تلاش کرد خبر اعطاء جایزه افتخاری آکادمی را به گدار بدهد، اما تا اواخر چهارشنبه موفق به این کار نشد. گدار که شهروند سوییس و متولد پاریس است، از دیرباز ضد هالیوود بوده است. او همچنین با پرواز مخالف است و به سفرهای هوایی طولانی تن نمی‌دهد. به گفته یکی از اطرافیانش، برای اینکه اجازه ندارد سیگار بکشد.

این به آن معناست که شاید ژان-لوک گدار یکی از معدود کسانی باشد که در مراسم اعطاء جایزه افتخاری شرکت نکرده است. آدری هپبرن سال 1993 پیش از دریافت جایزه درگذشت.

ایلای والاک 94 ساله دیگر دریافت‌کننده جوایز هیئت رئیسه آکادمی است. او که اخیرا در دو فیلم «نویسنده پشت پرده» رومن پولانسکی و «وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد» الیور استون بازی کرده، تاکنون هیچگاه نامزد اسکار نشده، اما بازیگر کلاسیک‌هایی چون «ناجورها»، «هفت دلاور» و «خوب، بد و زشت» است.

کوین براونلو، مورخ سینما و نویسنده کتاب معروف The Parade's Gone By درباره سینمای صامت است. او در پروژه‌های بازیابی و ترمیم فیلم‌هایی چون فیلم سال 1927 «ناپلئون» ساخته ابل گانس نقش داشته و سازنده فیلم‌های مستند چون «چاپلین ناشناخته» و «دی. دبلیو گریفیث: پدر فیلم» است.

هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی روز سه‌شنبه در جلسه ماهانه خود درمورد جوایز افتخاری امسال خود به نتیجه رسید. در سال‌های گذشته جوایز افتخاری آکادمی در روز برگزاری مراسم اسکار اعطاء می‌شد، اما پارسال آکادمی برای اولین بار یک مراسم جداگانه در نظر گرفت که به طور غیررسمی و بی‌آنکه پخش تلویزیونی داشته باشد در مرکز «هالیوود اند هایلند» در هالیوود برگزار شد.

لورن باکال بازیگر، راجر کورمن کارگردان و تهیه‌کننده و گوردون ویلیس فیلمبردار پارسال جوایز افتخاری آکادمی را دریافت کردند و جایزه تالبرگ به جان کالی تهیه‌کننده اعطاء شد.

جوایز افتخاری اعطاء شده در مراسم سالانه جوایز اسکار که ماه مارس برگزار می‌شود، مورد اشاره قرار می‌گیرد. برگزاری دو مراسم جداگانه به آکادمی اجازه می‌دهد وقت بیشتری برای پخش تلویزیونی مراسم اصلی در اختیار داشته باشد. ضمن اینکه با این کار وقت بیشتری نیز برای تقدیر از برندگان جوایز افتخاری در اختیار آکادمی است.

جوایز افتخاری آکادمی به شکل تندیس‌های اسکار هستند و جایزه تالبرگ تندیس نیم‌تنه‌ای از تالبرگ است. مراسم اعطاء جوایز هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی روز 13 نوامبر (22 آبان) به تهیه‌کنندگی سید گنیس رئیس قبلی آکادمی در مرکز «هالیوود اند هایلند» برگزار می‌شود.

هالیوود ریپورتر / 25 اوت

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =