نویسنده مجموعه تلویزیونی «نون و ریحون» به کارگردانی فرزاد موتمن در گفت​و​گو با خبرآنلاین تاکید کرد اعمال نظر مسئولان تلویزیون بر مجموعه و ایجاد تغییرات در جریان داستان امری طبیعی است.

به گزارش خبرآنلاین، پخش مجموعه تلویزیونی «نون و ریحون» در نخستین هفته پخش خبرساز شد. طرح شوخی​هایی که بیان آن در یکی از شبکه​های صداو سیما کاملاً عجیب و دور از انتظار بود، علاوه بر جذابیت بالای آن برای تماشاگران موجب شگفت​زدگی شد.

شوخی با بازجوهای زندان، ماشین​های نیروی انتظامی خیلی زود واکنش​برانگیز شد و تغییراتی را در این مجموعه حاصل کرد. شوخی سیاسی آن هم در مورد مسائل روز سبب شد تا حدوی لحن مجموعه «نون و ریحون»​ بعد از آن قسمت تغییر کند.

عباس نعتی، نویسنده فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی در گفت​و​گو با خبرآنلاین، درباره این مجموعه و ایجاد تغییراتی در آن اظهار داشت: «از دید من این حق طبیعی تلویزیون است که در همه مراحل تولید از نگارش تا پخش حضور داشته باشد و هرجا صلاح دانست با توجه به بازخورد و وضعیت کنداکتور و شباهت با سریال دیگر تغییرات دلخواهش را اعمال کند. این نکته در تمام  قراردادهای تلویزیون با تهیه‌کنندگان هم قید شده و همه از پیش می‌دانند تمامی حقوق معنوی اثر متعلق به صدا و سیما است.»

او ادامه داد:​ «نقطه نظرات صدا و سیما فقط در مرحله پخش اعمال نمی شود. از سیاست‌گذاری آغاز می‌شود. در جایی که ایده نهایی می‌شود نماینده شبکه و سیما حضور دارد. در طول نگارش این تعامل ادامه دارد. در پخش هم بسته به شرایط روز و بازخوردها و اینکه جامعه این موضوع را پسندیده یا نه تغییراتی اعمال می‌شود.»

نعمتی گفت: «متن سریال «نون و ریحون» هم مانند تمام سریال ها زیر نظر شبکه و طرح و برنامه سیما انجام شده است.. کار ما بر منبای اعتماد بین نویسنده و شبکه جلو می رود. شبکه با سعه صدر با کار مواجه شد.  بعضی جاها که نقطه نظر اصلاحی داشت  تصمیم گیری نهایی را به بعد از تولید موکول کرد و این شانس را به ما داد تا متن را به تصویر بکشیم و اگر با حساسیت‌های جامعه همخوانی داشت پخش شود.»

او افزود: «این موارد بعد از ساخت سکانسی بوده که در تولید خوب در آمده و پخش شده و سکانسی هم بوده که در تولید زهرش بیشتر شده و ممکن بوده صنف یا قومیتی دل آزرده شود یا شوخی‌اش در نیامده است. برای همین در جلساتی که تیم تولید و شبکه داشتند به این جمع بندی رسیدیم که مثلا اینجا کوتاه‌تر شود. مواردی هم بوده که بعد از پخش جامعه حساسیت نشان داده و با توجه به بازخورد آنها اصلاحاتی انجام داده‌ایم تا خدای نکرده دلی نرنجد. کار تیمی همین است. کار در جریان همراهی تمام عوامل تولید و شبکه شکل می​گیرد.»

این نویسنده در پاسخ به این پرسش که اعمال تغییرات در نتیجه این بازخوردها به سیر طبیعی داستان لطمه زده است یا خیر، گفت: «در هر تعاملی قاعدتاً کار می​تواند پخته شود و یک جا هم لطمه بخورد. ما نباید زیادی رومانتیک فکر کنیم. این جور نیست که فیلمنامه​نویس باید بنویسد و باقی فقط آن را اجرا کنند. از تهیه‌کننده گرفته تا کارگردان، بازیگر، طراح صحنه، تدوین و شبکه هر یک نقطه نظراتی دارند که اثرش در کار دیده می شود. این از نمودها و تجلی‌های دموکراسی ست.»

او درباره سختی​​های نوشتن فیلمنامه مجموعه «نون و ریحون» که به صورت روزانه نوشته می​شود، گفت: «این طور نیست که مجموعه‌های ماه مبارک رمضان یکی دو ماه باقی مانده تا شروع این ماه راه بیفتد. صحبت و بحث و بررسی در مورد آن​ها از مدت​ها قبل آغاز می​شود، اما دو سه ماه مانده به ماه رمضان رسانه‌ای می‌شود.»

نعمتی اظهار داشت: «معمولاً شبکه​ها دو سه پروژه را با هم پیش می​برند و در آستانه ماه رمضان تصمیم می​گیرند کدام را روی آنتن بفرستند. بعضی مجموعه‌ها در مواجهه با تماشاگر و یا بازخوردها نمی​تواند تغییری کند، زیرا در نهایت یک مجموعه ملودرام است که نیازی نیست تغییری در آن به وجود آید، اما «نون و ریحون» با توجه به فیدبک‌ها و آن چه مخاطب می‌پسندد و نمی‌پسندد می‌تواند  تغییر کند.»

یکی از مسائلی که در مورد مجموعه «نون و ریحون» مطرح شده جنس و نوع شوخی​​های این مجموعه است که با باقی کمدی‌های پخش شده متفاوت است.  او در این مورد گفت: «مخاطب ما با هوش است و به نظرم این مدل کمدی را هم می‌پسندد.»

او ادامه داد: «من سال​ها در گل​آقا شاگردی کردم و دیدم این جنس طنز با استقبال خوبی روبرو می​شود. مدل​های خوبی از کمدی این نوع شوخی​ها را نیز در مجموعه‌هایی چون «فرندز»، «چطور با مادرتان آشنا شدم» و «بیگ بنگ تئوری» و «اسکراپس» و «جویی» همچنین کارهای وودی آلن دیده بودیم. البته ممکن است در کل مخاطب خاص​تر بیشتر به این کارها جذب شود، اما مخاطبان عام نیز جذب آن هم می​شود.»

این نویسنده تاکید کرد: «برای سازمان صرف اینکه کمدی متفاوت و سالم و شریف و محجوب بسازیم اهمیت داشت حتی اگر مخاطب خاص​تری در نظر بود.»

نعمتی همچنین درباره همکاری با فرزاد موتمن در جایگاه کارگردان این مجموعه گفت: «فرزاد موتمن فرد بسیار باسوادی است و تئوری​ها را خوب می​شناسد. او کارگردان مناسبی برای این کمدی است زیرا الزامات این ژانر را می​شناسد و برای کارش احترام قائل است.»

«نون و ریحون» داستان ‌پنج جوان است که تصمیم می‌گیرند ازدواج نکنند. رضا داودنژاد، برزو ارجمند، امیرحسین رستمی، علی قربانزاده، مهران رنجبر، ملیکا شریفی​نیا، گلاره عباسی، شقایق دهقان، بیتا سحرخیز همراه با مائده طهماسبی، خسرو احمدی، سوسن مقصودلو و سعید پیردوست بازیگران این مجموعه هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86815

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حقیقت گو IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
    0 1
    ولی به نظر من همانطور که اصلاحات حق تلویزیون است، تلویزیون هم حق اصلاحات است!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۲
    0 0
    آره راست می گی اینو نگی چطور می خوای بگی سانسور کردن؟
  • بدون نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
    0 0
    آخه اصلاحات هم حدی داره...این چه پایان بندی بود آخه... دقیقا شبیه مچاله کردن بود... نابود کردین خودتون رو...