۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۳

مریم بهروزی

زن در خانواده از جایگاه محوری در مقام مادر و همسر برخوردار است و اگر این محور دچار تشنج فکری و روحی شود آن خانواده استحکام خود را از دست خواهد داد و به همین دلیل به خاطر حساسیت لایحه حمایت از خانواده باید با دقت هرچه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و این بخشی از وظایف احزاب و گروهها و به طور مشخص احزاب زنان است .

تصویب این لایحه بدون کم و کاست و اصلاحات خلاف اصل 10 و 40 قانون اساسی و ماده 1104 قانون مدنی است و اصول متعدد قرآنی و فقهی مبنی بر لزوم حفظ کرامات انسانی و ضرورت حفظ بنیان خانواده را زیر سوال می‌برد و عنوان این لایحه را شایسته حمایت از خانواده نمی‌دانیم. بیشتر نگرانی موجود درباره این لایحه در مورد ماده 23 این لایحه است که البته به بند 24 تغییر یافته است. پیشنهاداتی که زنان نماینده در ادوار گذشته مجلس برای بیان کردن دارند هم بیشتر مختص به همین ماده است.

این پیشنهادات مبنی بر اضافه شدن بندهایی به این ماده برای گذاشتن ضمانت اجرایی است. زیرا اگر ضمانت های اجرایی برای این ماده قرار نگیرد مطمئنا هیچ تضمینی برای تک همسری نخواهد بود و نگرانی های برای دختران جوانی که در شرف ازدواج هستند به وجود خواهد آورد. البته این پیشنهادات برای گذاشتن ضمانت اجرایی مبنی بر اشارات دینی است. همانگونه که آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان بیان کرده اند زنان می توانند با استفاده از شرع تعهدی از همسر خود مبنی بر عدم ازدواج مجدد آنان بگیرند. با توجه به اقداماتی که برای اصلاح این لایحه انجام شد قرار بود ماده 23 مربوط به تعدد زوجات حذف شود که ابتدا این کار انجام شد و خبر هایی مبنی بر اینکه مجلس به مطالبات مردم به ویژه زنان توجه می کند در مجامع بین المللی نیز فراگیر شد.

ولی هم اکنون جایگزینی برای آن در کمیسیون پیش بینی شده است و 12 شرط برای ازدواج مجدد مردان در نظر گرفته شده است. مسئله رعایت عدالت در این لایحه حذف شده و در صورت تشخیص دادگاه مرد می تواند ازدواج مجدد کند. همچنین در این لایحه نه احراز عدالت و نه تعهد به عدالت آمده استاین لایحه نه تنها تحکیم خانواده نیست بلکه بنیان خانواده را می لرزاند. در مرحله اول پیشنهاد اصلاح این ماده وگرنه حذف کلی آن را داریم.اصل ازدواج بر تشکیل خانواده و بعد از آن تحکیم خانواده و ساختن جامعه پیش رو و موفق است ولی تعدد زوجات هدف از تشکیل خانواده را منتفی می کند و با آن به شدت مخالفیم. نمایندگان مجلس پیش بینی می کنند 12 شرطی که برای ازدواج مجدد در لایحه حمایت از خانواده گنجانده شده در شورای نگهبان حذف شود که با این اقدام چند همسری در ایران اسلامی آزاد و ترویج می شود.

در قرآن آمده است که به دنبال هوا و هوس نباشید و تعدد زوجات نه واجب است، نه حرام، نه مستحب و نه مکروه بلکه مباح است و مربوط به عقد زنان بیوه ای است که چند فرزند یتیمی را به سرپرستی خود دارند. تعدد زوجات مباحی است که به دلیل کمتر بودن تعداد زنان در معرض ازدواج از مردان در کشور ما ضرورتی ندارد ولی در این لایحه آمده است.روح حاکم بر این ماده روح دینی و اسلامی نیست زیرا اسلام و عرف و فرهنگ جامعه ایران بر تک‌همسری تاکید دارد و به چند همسری فقط باید در موارد استثنائی پرداخته شود.

بنابراین طی نشست خبری که شنبه همین هفته از طرف ائتلاف اسلامی زنان برگزار شد،قرار بر این شد که عده ای از نمایندگان زن ادوار گذشته به مجلس رفته و با نمایندگان و خود شخص آقای لاریجانی صحبت داشته باشند. البته آقای لاریجانی امیدواری هایی در این زمینه برای وصول مطالبات زنان داده اند که امیدواریم به حقیقت بپیوندد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =