موارد ایدز در زنان افزایش داشته است.

ایلنا نوشت:

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از ارائه سومین برنامه استراتژیک کشوری ایدز خبر داد و گفت: این برنامه به زودی در وزارت بهداشت مصوب شده و تقدیم دولت می‌شود.

محمدمهدی گویا افزود: وزارت بهداشت از ابتدای شروع برنامه کشوری ایدز 11 استراتژی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم و گروه‌های در معرض خطر مخصوصا جوانان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: تامین سلامت خون و فرآورده‌های آن، کنترل بیماری‌های آمیزشی که اگر به موقع کنترل شود، مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه است، درمان بیماران مبتلا به ایدز از نمونه‌های برنامه‌های کشوری بوده است.

گویا گفت: درمان بیماران در بسته مراقبت و درمان در حوزه سرپائی و بستری به صورت رایگان ارائه می‌شود. کاهش آسیب ایدز در موارد اعتیاد تزریقی به صورت آموزش عدم استفاده از سرنگ مشترک، اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با اشاره به سامانه مراقبت اطلاعات اپیدمیولوژیک ایدز گفت: سومین برنامه استراتژیک ایدز اقدامات برنامه‌های اول و دوم را در خود دارد و همه سازمان‌ها به همراه وزارت بهداشت در تهیه این برنامه مشارکت دارند. در این برنامه آموزش پیشگیری در زندان‌ها و آموزش و پرورش از نظر کمی و کیفی ارتقا می‌یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های ایدز از افزایش دسترسی گروه‌های پرخطر به سرنگ و سوزن رایگان در مراکز مشاوره زیر نظر وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت خبر داد و گفت:‌ به جای تزریق در این مراکز از داروی متادون و جایگزین آن استفاده می‌کنند. همچنین خانواده‌های بیماران و همسران مبتلایان را در برنامه‌های آموزشی درگیر می‌کنیم تا شانس انتقال کاهش یابد.

گویا برنامه سوم ایدز را برنامه‌ای دانست که خدمت به زنان در سطح آموزش و خدمات ویژه به زنان در معرض خطر در سطح وسیع ارائه می‌کند. وی افزود: در این برنامه زنانی مورد توجه قرار می‌گیرند که یا اعتیاد تزریقی دارند یا همسران مبتلا به ایدز و یا در گروه‌های پرخطر قرار دارند. برنامه‌ ویژه‌ای برای انتقال جنسی ایدز در استراتژیک سوم دیده شده است به طوری که بر پیشگیری از انتقال جنسی در برنامه سوم ایدز بیشتر تاکید شده است.

گویا از افزایش ایدز از طریق انتقال جنسی در زنان خبر داد و گفت: درصدی از این موارد ابتلا افزایش مختصری داشته است در سال‌های اخیر کمتر از پنج درصد بوده اما هم‌اکنون موارد ایدز در زنان به هفت تا هشت درصد رسیده است. وی گفت: روند بیماری‌های آمیزشی در کشور در چند سال اخیر افزایش یافته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =