۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۸

گفت‌وگو با دکتر تهمینه دانیالی مشاور وزیر جهادکشاورزی در امور زنان

*ایران روزهایی را در تاریخ خود ثبت می‌کند که نقش زنان نسبت به گذشته در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی و سیاسی پررنگ‌تر از همیشه است و این‌بار همراهی کاندیداهای ریاست جمهوری در ثبت‌نام و ستاره‌های تبلیغاتی توسط زنان توانمند نشان از تأثیرگذاری آنها در سرنوشت سیاسی کشور است. دکتر تهمینه دانیالی مشاور وزیر جهادکشاورزی در امور زنان، مجری طرح ژئوپولتیک آسیای جنوب غربی و عضو هیأت رئیسه انجمن جغرافی‌دانان ایران است. او معتقد است که زنان در هر شرایط و جایگاهی تأثیر مهمی بر زندگی افراد می‌گذارند.

*تأثیر حضور بانوان در کنار کاندیداهای ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید.

تاریخ بارها و بارها به ما نشان داده است که زن مسلمان ایران همیشه جلودار نهضت‌ها و جنبش‌های مختلف بوده است.

*نقش زنان در انتخابات را چه کسانی تعیین می‌کنند؟

زنان ایرانی و مسلمان به خصوص زنان اندیشمند همواره به این باور و اعتماد رسیده‌اند که انتخابات سرمایه‌گذاری عظیم ملت ایران است. برای دوام و پایداری یک انقلاب اندیشمند زنان هم به عنوان بخشی از منابع انسانی که اعتقاد به مشارک عمومی دارند تعیین‌کننده در این مقطع زمانی هستند.

*آیا فقط به زنان به عنوان منابع انسانی برای کسب آرای بیشتر باید نگاه کرد؟

همه ما به عنوان افرادی مسلمان و شیعه می‌دانیم که شرکت در انتخابات به فرمان امام (ره)، انجام یک تکلیف الهی است. در این تکلیف الهی نقش زنان به عنوان پرچم‌دار انقلاب و نهضت عاشورا از اساسی‌ترین نقش‌ است. زنانی که در کنار کاندیداها حضور می‌یابند و به نوعی از بستگان و اعضا خانواده ایشان به شمار می‌روند با حضور در کنار نامزدها می‌توانند یادآور نقش تأثیرگذار زنان در خانواده و شکل‌گیری جامعه باشند.

*از حرف‌های شما متوجه این موضوع می‌شویم که شما تنها زنان را در کنار خانواده تأثیرگذار می‌بینید!

آیا این نقش کم رنگ و کمی است. خانواده کوچکترین عضو جامعه است. خانواده‌ها جامعه را می‌سازند و هدایت‌کننده سکان جامعه مدیران و مدبران دلسوزی چون زنان هستند. همه زنان اول ایفا‌کننده نقش، مادری و همسری در خانواده هستند و بعد در ابعاد سیاسی و اجتماعی نقش‌آفرینی می‌کنند.

*زنان موفق در امور سیاسی و اجتماعی زنان موفقی در خانواده هستند؟

قطعاً همینطور است. زنان مدیر و کاردان می‌توانند فرزندان موفقی داشته باشند و همین زنان هستند که پشتیبان مردان در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی هستند می‌گویند همیشه پشت یک مرد موفق یک زن مدیر ایستاده است زنان می‌توانند آنقدر در صحنه انتخابات تأثیرگذار باشند که ارزش‌های امام و انقلاب را دوباره زنده کنند. تا آنکه نگاه به زنان شکل‌ دیگری یابد.

*منظور از نگاه به زنان چیست؟

در این رهگذر حضور فعال زنان در همه عرصه‌های انتخاباتی بدون نگاه جنسیتی پابه‌پای برادران می‌تواند نشان دهنده آزادی گزینش و رسیدن به استقلال هر انسانی در صحنه انتخاب کردن باشد.

*اندیشه زنان درباره خود و توانمندی‌هایشان تا چه اندازه مؤثر است؟

امروزه خوشبختانه زنان ایرانی چه در روستاها در کنار مزرعه‌هایشان و چه در دانشگاه‌ها و عرصه‌های سیاسی حضوری استوار و محکم دارند. در حال حاضر زنان ایرانی به خودباوری و اعتماد به نفس رسیده‌اند و واقعاً در عرصه‌های مهم اقتصادی و اجتماعی توانسته‌اند به پیشرفت جامعه کمک کنند و مسئولان نیز این موضوع را به خوبی دریافته‌اند و در این راه هیچ مانعی برای زنان وجود ندارد. حضور زنان در ستادهای انتخاباتی در کنار کاندیداها گواه این نظریه است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =