کارشناسان هشدار دادند در صورتی که روند گرم شدن زمین به همین صورت ادامه پیدا کند، تعداد مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش پیدا خواهد کرد.

این کارشناسان معتقدند شدت تغییرات آب و هوایی و گرما و سرما در آینده افزایش پیدا خواهد کرد که این عوامل فشار زیادی را به قلب وارد می‌کند.
نتایج تحقیقات در نشریه پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد به ازای هر درجه کاهش دما در یک روز در انگلستان تعداد حملات قلبی نزدیک به 200 مورد افزایش پیدا می‌کند.
موج‌های گرما نیز تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند که برای نمونه می‌توان تابستان سال 2003 در پاریس را بیان کرد. بیش از 11 هزار نفر در موج گرمای فرانسه در نیمه اول ماه آگوست در آن سال به واسطه افزایش دما به بیش از 40 درجه جان خود را از دست دادند. بسیاری از این مرگ و میرها مربوط به شرایط و بیماری‌های قلبی بود.
در همان سال نیز افزایش بی سابقه دما منجر به مرگ بیش از 2000 نفر در انگلستان شد.
یک کارشناس پیش‌بینی کرده است که تا سال 2080 رویدادهای مشابه با این هر سال اتفاق خواهند افتاد.
خطرات مرتبط با موج گرما و سرما به طور گسترده در دو هفته از زمان بروز این پدیده‌ها خود را نشان می‌دهند و افراد مسن و بیماران قلبی بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند.
در این مطالعات، محققان از مرکز پزشکی و مدرسه بهداشت لندن اطلاعات بیش از 84 هزار بیمار را که در بین سال‌های 2003 تا 2008 به واسطه حملات قلبی به بیمارستان مراجعه کرده بودند بررسی کرده و آن را با دمای روزانه هوا در انگلستان و والز مقایسه کردند. آن‌ها متوجه شدند یک درجه کاهش دما روزانه به طور متوسط با 2 درصد افزایش در خطر حملات قلبی مرتبط است.
بیش‌تر قربانیان را افراد بالای 70 و 80 سال به خود اختصاص داده بودند و افرادی که به طور مرتب و طولانی‌مدت آسپیرین مصرف می‌کردند کم‌تر از دیگران در معرض خطر قرار داشتند.
کارشناسان معتقدند سرما باعث می‌شود خون بیش‌تر در خطر لخته شدن قرار گیرد و همین موضوع می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. شاید این نظریه بتواند دلیل تاثیر مصرف داروی آسپیرین را در کاهش خطر توضیح دهد.
بی‌بی‌سی ، 11 آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =