صادرات فرش ایران یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار بود که پس از تحریم یک سوم شد

تسنیم نوشت: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سالانه از محل صادرات فرش دستباف ایران به سراسر جهان و به‌ویژه آمریکا، بیش‌از ۴۰۰میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود.

فرشته دست‌پاک در چابهار اظهار داشت: سالانه از محل صادرات فرش دستباف ایران به سراسر جهان بیش‌از ۴۰۰میلیون دلار ارز عاید کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد فرش دستباف ایران صادر می‌شود؛ افزود: ایالات متحده آمریکا با ۳۲ درصد، میزبان بیشترین مقدار صادرات فرش دستباف ایران است؛ بعد از آمریکا آلمان با ۱۲ درصد در رتبه دوم میزبان واردات فرش ایرانی است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با یادآوری اینکه فرش ایرانی نماد هویت و فرهنگ ایرانی است؛ گفت: هرچند آمریکا فرش دستباف را در لیست اولیه تحریم‌های خود قرار داده است اما با توجه به خواهان بسیاری که فرش ایرانی در این کشور دارد، پویش‌های مردمی و مردم‌نهاد بسیاری علیه این اقدام بلند شدند.

دستپاک ادامه داد: صادرات فرش دست‌باف ایرانی در دوران پیش‌از تحریم‌های ظالمانه گذشته در دهه ۹۰، بیش‌از یک‌میلیارد و دویست‌میلیون دلار بوده است که بعد از دوران تحریم‌ها به ۴۰۰میلیون دلار رسید و در دوران برجام افزایش یافت اما هرگز به رقم پیش‌از دور اول تحریم‌های همه‌جانبه نرسید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با توجه به اینکه اروپا در دوران تحریم‌های حاضر با آمریکا همراهی نکرده و با توجه به پویش‌های مردمی در خود آمریکا برای مقابله با تحریم فرش دستباف ایرانی امیدواریم بتوانیم میزان صادرات فرش را افزایش داده و اشتغال‌زایی در آن را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به‌صورت رسمی ۱.۵ میلیون نفر و غیررسمی ۲.۵ میلیون نفر در صنعت فرش دستباف ایرانی حضور دارند که عمدتاً مددجویان و سرپرستان خانوار می‌باشند که این خود نشان می‌دهد توجه به فرش ایرانی چقدر هم برای فقرزدایی و هم برای دیپلماسی و نفوذ فرهنگی بااهمیت است.

۴۱۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید DE ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
    0 5
    این حرف ها آب به آسیاب دشمن ریختن است اصلا تحریم ها برایران هیچ اثری نداشته وندارد اینقدراخبارمسموم به خورد مردم ندهید مردم خود میبینند که مملکت بسیار عالی اداره میشود