سال‌ها تلاش برای مبارزه با یکی از هولناک‌ترین بیماری‌های بشر - ایدز - که بیش از 50 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا ساخته، در ایران به دلیل عدم توجه ورود به موج سوم این بیماری - انتقال از طریق آمیزش جنسی - و عدم آموزش نوجوانان و جوانان به هرز می‌رود.

دکتر حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز ایران می‌گوید: «برای جلوگیری از ورود به موج سوم این بیماری، نهادهای آموزشی مربوط به جوانان مانند دانشگاه‌ها و مدارس باید به ایدز بپردازند، ولی متأسفانه جمعیت هدف (جوانان) آموزش نمی‌بینند و اقدامات انجام شده در این زمینه هرز می‌رود.»

او درباره پیشگیری از ابتلا به ایدز اظهار می‌کند: «در جهان روش‌های مطمئن و معتبری برپایه تجربه‌ها و نتایج مهم وجود دارد اما استفاده از آنها در ایران مستلزم تعامل مؤثر آموزش‌دهندگان و آموزش‌گیرندگان است که به عزم ملی و بسیج عمومی نیاز دارد. اما متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و اقدامات انجام شده در این زمینه مقطعی و مناسبتی بوده است.»

کارشناسان معتقدند با افزایش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی، اطلاع‌رسانی در این مورد حیاتی است و باید از رسانه ملی در این مورد استفاده کرد.

رئیس انجمن ایدز می‌گوید: «هم‌اکنون بر پیشگیری از راه‌های سرایت جنسی متمرکز شده‌ایم و این کار را با توانمندسازی بیماران انجام می‌دهیم. البته عملی شدن این تصمیم مستلزم مساعدت‌های دولت، افراد خیر و سایر نهادهای ذی‌ربط است.»

نقص آموزش

با وجود اینکه ایران یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های دنیا را دارد، آموزش‌های جنسی و راه‌های مقابله با بیماری‌های مقاربتی به دلیل مسائل شرعی و نوع تربیت‌ خانواده‌ها به خوبی به نوجوانان و جوانان ایرانی منتقل نمی‌شود.

دکتر هادی معتمدی، روانپزشک و عضو هیأت علمی دانشکده علوم توان‌بخشی ایران به خبر می‌گوید: «آموزش و پیشگیری در مورد بیماری‌های جنسی در میان جوانان در روابط جنسی‌شان معمول نیست، دلیل آن هم باورها و اعتقاداتی است که در میان جامعه وجود دارد.»

اما در گزارشی سازمان ملل متحد در مورد ایدز در ایران اعلام کرده پیشرفت‌های خوبی در زمینه آگاه‌سازی جوانان صورت گرفته است. با این حال اهل نظر معتقدند برای کنترل رشد ابتلا به ایدز در ایران و ورود به موج سوم نیاز به حمایت رسانه‌ها وجود دارد، اما آنها در این زمینه حمایت و فعالیتی نزدیک به صفر دارند.

دکتر مینو محرز، با تأکید بر لزوم کنترل رفتارهای پرخطر جنسی برای مقابله با ایدز، از نبود آموزش شفاف در این رابطه ابراز ناخرسندی کرده و می‌گوید: «آموزش مهمترین وسیله پیشگیری از رفتارهای پرخطر و به دنبال آن ایدز است. در این زمینه رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه ملی نقش بسیار حائز اهمیتی را ایفا می‌کنند اما متأسفانه تاکنون هیچ برنامه‌ریزی مشخصی در صداوسیما برای پخش برنامه‌های پیشگیرانه صورت نگرفته است.»

همان‌طور که رئیس انجمن ایدز ایران گفته مبارزه با ایدز باید از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شود اما متأسفانه معذوریت‌ها و محدودیت‌های مختلف رسانه‌ای، اخلاقی و عرفی باعث نپرداختن به جزئیات این بیماری می‌شود که البته این دغدغه‌ها بسیار جدی و قابل تأمل است.

شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش با اشاره به ایده خوب آموزش مبارزه با ایدز از مدارس و دانشگاه‌ها معتقد است این ایده در نطفه خفه خواهد شد: «دلیل عدم موفقیت این طرح عدم آمادگی والدین، فضای خشک و پادگانی مدارس و عدم آموزش و نگاه منفی معلمان به این بیماری است. به همین دلیل هیچ برنامه آموزشی در مورد این بیماری در کتب درسی گنجانده نمی‌شود.»

برخی از روانشناسان نیز معتقدند در برخورد با بیماری‌ها باید از سه روش پیشگیری و آموزش، تشخیص و همه‌گیری‌شناسی و درمان استفاه کرد.

دکتر احد نویدی، کارشناس مرکز مطالعات آموزش و پرورش معتقد است «این روش در سیستم‌های آموزشی‌ای نتیجه می‌دهد که روی توان روحی،‌روانی و فرهنگی کودکان از آغاز دوره مدرسه کار شده باشد. متأسفانه در سیستم آموزشی کشور زیربنا ویران است و تنها می‌توان با طرح‌های مقطعی روبنا را زیباسازی کرد. اما امیدواریم معلمان و دبیران آگاه با راهمنایی‌های مناسب جوانان را از پیامدهای این بیماری هولناک آگاه کنند.»

آینده ایدز در ایران

آینده ایدز در ایران امیدوارکننده است. دکتر مبشر نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران می‌گوید: «تا چند سال گذشته برخورد با بیماری ایدز به کندی پیش می‌رفت اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری در زمینه پیشگیری و درمان صورت گرفته است.»

اما موضوع دیگری که در زمینه آموزش همگانی درباره مبارزه با ایدز در کشور وجود دارد، عدم اعتمادسازی از سوی مسئولان است. اگر عنصر اعتماد وجود نداشته باشد، یکی از ارکان مهم جلب توجه افراد جامعه به سوی پیام‌های بهداشتی و آموزشی از میان می‌رود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =